Annons

Eos 1n eller Eos 3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__P

Aktiv medlem
Hej! Jag är i valet och kvalet mellan Eos 1n och eos 3. 3:an kostar betydligt mer frågan är om det är värt det?
kommer att använda den till actionfoto med snabba slutar tider. Vilken verkar vara robustas? Fotar ute tills havs och vill ej att det ska skita sig...

Hur många bilder/sekund tar man med de bägge med booster?

Mvh
Johan Pettersson
 
jag är inte så inne på Canon, men är inte Eos 1n HS med booster vad du söker? 10 bilder per sekund (tror jag) den är också något mer väderskyddad om jag inte minns fel...

hoppas att någon annan som är mer insatt kan svara!

/micke
 
Det är väl 6 b/s på båda om man inte köper 1N RS som klarar 10 b/s men den har fast spegel så sökaren blir mörkare.Jag har haft både 1N och 3:an och tycker du ska satsa på 3:an som är lite modernare med Ettl och mycket snabb Af.
 
En Eos 3 med booster och ackar gör 7 bilder/s i OneShot. Det är intressant hur många bilder den tar med följande autofokus (AI Servo) och då har jag för mig att Eos 3 klarar 7 b/s med ackar.

Eos 1V gör 10 b/s i OneShot och 9 b/s i AI Servo.

Eos 1n kostar bara aningen mindre än betydligt modernare Eos 3. Med Eos 3 och 1V kan du använda 45 AF-punkter samtidigt i en enda stor punkt vilket är bra vid actionfoto.

En Eos 3 klarar exakt lika mycket vatten och damm som en Eos 1n. En Eos 1V klarar dock mer än 50 procent ytterligare.

Jag ska sälja min ena Eos 1V HS med laddare och ackar. Du får gärna köpa den.
 
pixelbild skrev:
Det är väl 6 b/s på båda om man inte köper 1N RS som klarar 10 b/s men den har fast spegel så sökaren blir mörkare.Jag har haft både 1N och 3:an och tycker du ska satsa på 3:an som är lite modernare med Ettl och mycket snabb Af.

Det är väl inte så att sökaren blir mörkare för att du har fast spegel? Det är väl så att objektivet tappar typ 2/3 steg i ljusstyrka vid exponering, alltså under den tid ljusstrålarna passerar spegeln mot filmens yta? Sökaren borde ju inte påverkas av att spegeln är halvgenomskinlig, eller medför detta en förlust i reflekterat ljus?

Mvh

Jalle
 
Jag har en eos3, otrolig kamera nar man jobbat in funktionerna i ryggmargen, men ibland overexponerar den forsta bilden i sekvenser nar man kor snabbaste frammatning. Det ar enligt canon ett fel pa just eos 3 som de inte kan gora nagot at. Skulle alldrig kopt den om jag vetat det.
 
Jarlen skrev:
Det är väl inte så att sökaren blir mörkare för att du har fast spegel? Det är väl så att objektivet tappar typ 2/3 steg i ljusstyrka vid exponering, alltså under den tid ljusstrålarna passerar spegeln mot filmens yta? Sökaren borde ju inte påverkas av att spegeln är halvgenomskinlig, eller medför detta en förlust i reflekterat ljus?

Mvh

Jalle

Jag kan ha fel men som jag har fattat det så får man bara 1/3 ljus i sökaren och resten går genom spegeln till filmen, sökaren blir mörkare än med fast spegel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.