Angående hög upplösning, dvs 20MB/bild.
Säg att man är ute tio gånger/dagar under året och tar 1000 bilder/dag. Det gör 200GB/år inte sant?
Skall bilderna visas på dator (1024*768) så räcker 0,8MB okomprimerat.
Ytterligare en sak, om man tar 10000 bilder/år, hur mycket tid kan man ägna åt varje bild då som amatör?
"Man" skall ju hinna åka hoj också! ;-)
För att inte tala om att underhålla hojarna, och hinna planera hojsemestern, som förresten är tänkt att gå i närområdet, dvs bl a Baltikum och Polen.
Jag har köpt 20GB och har då 21GB utrymme på
www.picasaweb.google/leif.lillandt, så då gäller det att hushålla med utrymmet.
Sedan finns det andra skäl för att använda RAW och det är att man som amatör vill förbättra sig och då måste man öva. Sedan finns det speciella tillfällen då man vill ha högkvalitativa bilder, men det är en helt annan sak, dvs inte amatörens "vardag".
När man läser inlägg här i forumet kan man få för sig att det är prylarnas pris som är avgörande, men man behöver inte hålla på och fotografera alltför länge innan man inser att det är tiden som är den begränsande faktorn (för en som inte är pensionär).
Nu skall jag inte skriva mer, nu måste jag göra kamerorna iordning för morgondagen. Då håller nämligen dakarrallydeltagaren (mc), kapten Berglund, föredrag i Vansö utanför Strängnäs. Det kan "man" inte missa...
Amatören har full kalender... ;-)