Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 1ds mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Alligator

Ny medlem
Hej,
Har en Canon Eos 1ds mark II, skulle behöva veta om det finns kurs att fotografera med denna kamera?
eller finns det någon av Er på fotosidan som kan
fotografera med denna kamera?
 
Alligator skrev:
Hej,
Har en Canon Eos 1ds mark II, skulle behöva veta om det finns kurs att fotografera med denna kamera?
eller finns det någon av Er på fotosidan som kan
fotografera med denna kamera?

Om du tycker att 1Ds är för svår att använda så kanske du har en allt för avancerad kamera för dina behov. Eos 1Ds kräver mycket kunskap och erfarenhet av användaren, men i rätt händer så är det som en dröm att fota med den! Du kanske ska sälja din 1Ds och köpa en enklare kamera helt enkelt.
//Chasid
 
Gå igenom den gedigna manualen är nog en bra start.

Finns väl väldigt många egna inställningar man kan göra i kameran. Så att gå igenom alla Custom Settings en i taget, är nog inte fel.
 
Den kameran är inte svårare än någon annan förutom att den är större,tyngre etc.
Jag brukar köra den på bländarstyrning o det som är viktigt är att du tar upp histogrammet så att du ser att exponeringen är rätt om inte justera exponeringen.
Sedan behöver du välja vilken autofocus du vill jobba med servo eller one shot.
Jag har både 5 o 1ds o det skiljer lite i handhavande mellan dom men det är bara en vanesak.
Visst 1 ds mark2 har massor med inställningsmöjligheter men använd det som du behöver för fortfarande är det objektivets öppning o tiden som (formar bilden).
Plåtar du snabba saker prio ett tiden,följande autofocus etc då är det bara att läsa in sig på det i instruktionsboken.
Min första digitalkamera var 1ds o den gjorde jag felet med att inte sätta mig in i hur histogrammet funkar utan körde alternativ exponeringar o tittade på skärmen hur bilden såg ut med följd av att jag fick mängder med bilder att gå igenom.
Mitt förslag till dig är kör tid/bländarproitering, lär dig histogrammet,välj rätt autofocus för tillfället,kör raw+ minsta jpg för att sålla bilderna för det går snabbare än att öppna alla bilder i raw.
Några mer viktiga saker är att du ska formatera korten inte bara tömma dom för förr eller senare så kommer du få problem med korten annars.
 
Re: Re: Eos 1ds mark II

Chasid skrev:
Om du tycker att 1Ds är för svår att använda så kanske du har en allt för avancerad kamera för dina behov. Eos 1Ds kräver mycket kunskap och erfarenhet av användaren, men i rätt händer så är det som en dröm att fota med den! Du kanske ska sälja din 1Ds och köpa en enklare kamera helt enkelt.
//Chasid

Vad är det som gör den så svår?
 
Alligator skrev:
Hej,
Har en Canon Eos 1ds mark II, skulle behöva veta om det finns kurs att fotografera med denna kamera?
eller finns det någon av Er på fotosidan som kan
fotografera med denna kamera?

Det bästa sättet att lära sig kameran är att använda den mycket och länge. Då märker du hur den fungerar och i och med att den är digital så kan man ta bort misslyckat. Ut och fota. Du kan snart din kamera. Var dock inte rätt att prova olika lägen och inställningar. Hoppas du är nöjd med den i övrigt.
 
Var inte rädd för att testa manuella inställningar!

EOS 1 serien är nog trots allt de digitala Canonkamerorna som är enklast att använda manuellt.
"Instegsmodellerna" har fler autolägen men är en plåga att fota manuellt med, (OBS personlig åsikt).
Alla knappar och rattar du behöver komma sitta i ryggmärgen efter ett par veckors experimenterande!
Det tekniska lär man sig relativt snabbt, sen är det bara att lära sig ta bra och intressanta bilder kvar..

Grattis till en fin kamera!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.