Annons

Eos 1d Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)

The79

Ny medlem
Hejsan!

Blev erbjuden att köpa en EOS 1d MK2 i bra skick med ett sigma 28-70 2.8 och lite minneskort/laddare etc.

Nu undrar jag hur pass bra är en sådan kamera jämfört med dagens kameror i mellanprisklass (typ EOS 50d), det har ju hänt både ett och annat sedan EOS 1d mk2 var ny.

Vad bör en sådan vara värd?

Tacksam för hjälp :)

Bra byggkvalite', snabb kamera lämpad för sport etc. Tycker dock att brusnivåer och upplösning lämnar mer att önska, gentemot nyare kameror. Men här har vi kanske olika önskemål. Min rekomendation blir en ny eos 50D, vilken i dag ligger i samma prisklass som en beggad 1dmk2 (ca.7-8k). Sigmagluggen har jag ingen åsikt om, eftersom att jag själv alltid använt mig av orginaloptik på min kamera.

ps.. många pro-hus har anvätnts professionellt och kan då ha fått gå många exponeringar. Ett bra yttre skick betyder inte alltid att den är sparsamt använd. Kolla upp vemsom ägt kameran tidigare och om nuvarande ägare har köpt kameran ny. Byte av slutare på en 1d kostar en del pengar.

/U

Senast ändrad:
Tack för svaret.

Jo jag är helt medveten om att de oftast är proffsanvända, den ska dock bara tjänat som reservkamera och vara lite använd (men det är ju som allt beg).

Enda anledningen till att jag funderar på det är att det blir ett slags bytesaffär där det blir mycket billigare än "blocketpris".

Ja.......men håll med om att det är lite förvirrande......det är nästan alltid andrahusen som är till salu och förstahusen, som fått gå stenhårt, de vill säljaren alltid behålla. Tja personligen blir jag skeptisk till sådana förklaringar inför ett ev. begagnatköp......

Kolla hur många gånger slutaren har gått så vet du snart om det är reservkameran som säljs.
Du kan använda Andy Browns 1dcount för plocka ut den infon ur en rawfil från kameran.

Det är alltså inte filnummret som plockas utan kameran registrerar hur många ggr slutaren gått i rawfilen.

http://www.foxbat.me.uk/2.0/index.php#/freesoftware

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto