Annons

Enskilt forum för recensioner av Dynax 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Att en kamera är "dyr" i början är egentligen inget annat än smart. Om man ändå säljer lika många kameror som man kan tillverka finns det ingen som helst anledning att ha ett lägre pris. Sen när tillverkningen kommer ikapp, så kan de sänka priset och plötsligt sälja en till drös kameror ("Ooooh, titta, sänkt pris, den köper jag!").

Jag kommer väl känna mig lurad varenda gång de puttar ner priset på D7D, bara för att jag köpte den direkt. Men det får jag leva med, och nån gång ska man ju ha kameran också.
 
Jo, det är en vanlig prissättningsstrategi att "skumma" marknaden. Men problemet för Minolta är att deras produkt inte är först och (kanske inte) tillräckligt unik. De skulle ha smockat till konkurrenterna rakt i solar plexus med ett vettigt pris från start.

Egentligen är priset suveränt, det finns ingen kamera som borde komma ifråga i prisklassen (om man inte sitter med en hög dyrbara objektiv redan!), men frågan är om folket i gemen fattar hur värdefullt o bra AS är... jag tror att 8 megapixlar säljer hårdare, om nu inte Görans insats i Plus häromsistens ändrar på det ;-)
 
Antalet pixlar är ju det enda sätt gemene man känner till för att ange hur bra en digitalkamera är. Digitalkameror har ju blivit en komsumentvara, och då behövs det enkla begrepp för att sälja sina prylar. Frågan är vad man ska ta istället för Megapixel.
Just vad gäller digitala systemkameror inbillar jag mig att konsumenterna är lite mer insatta i vilka prylar de köper, så annat än bara megapixligheten borde spela roll.
För min del var antiskaket största anledningen till att jag inte köpte en D70, utan väntade på Dynax 7D istället. Många verkar däremot betrakta AS som någon slags häxkonst eller fusk, för att "riktiga" fotografer inte har det (även om det väl är fler och fler som har det i sina Nikon/Canon-objektiv också).
 
stäck skrev:
Jag kommer väl känna mig lurad varenda gång de puttar ner priset på D7D, bara för att jag köpte den direkt. Men det får jag leva med, och nån gång ska man ju ha kameran också.
Trösta dig med att jag var tämligen tidigt ute och köpte en Canon S20 för drygt 7kkr.
Det är väl cirka fyra år sedan och idag vill väl ingen ens ta' i sånt gammalt skräp......
Ett nytt batteri skulle kosta 720 kr och det är ungefär 900 kr mer än vad kameran är värd....
Us
 
Läste lite omdömen gällande 7D:n på Luminous Landscape och blev lite konfunderad.

Det sägs att då fokuseringsmotorn sitter i kamerahuset och ej i objektivet, roterar objektivets fokuseringsring vid autofokusering.

Detta är direkt störande om man använder objektivet som stöd vid fotografering samt en orsak till att originalobjektiven har extra tunna fokuseringsringar. Detta i sin tur är en nackdel vid manuell fokusering.

Konstigt! Detta märkte jag ingenting av då jag klämde på en 7D på Sollentunamässan. Har för mig att det satt en 85/1,4 på den kameran.

Förstår inte varför fokuseringsringen skulle behöva rotera vid autofokusering.


Kanske någon Minoltaexpert kan utveckla detta närmare.
 
Vissa objektiv har innerfokusering vissa andra har inte det.
Det som Luminous Landscape testade hade inte det.
 
Re: Vilket kit valde ni?

Strutsen skrev:
Ni som köpte kamera + objektiv. Vilket kit blev det?

Jag köpte det billiga 28-100/3.5-5.6. Tänkte köpa utan objektiv, men det kostade bara ett par hundra kr extra. De två dyrare objektiven bara gav marginell rabatt jämfört med att köpa dem löst. Var inte helt övertygad om att de andra två var helt rätt, och med så liten prisskillnad kan det lika gärna vänta.
 
Jag köpte min den 23 november och den känns så himmla go i handen. Ha handskarna på dig när du är ute å fotar när det är kallt är inga problem alls. Du kommer åt alla inställningar med vantarna på :D har fotat några bilder med ISO 3200 och jag såg då inget brus som var störande.

Det finns en inställning där man kan välja om man vill ha brusnivå eller inte genom hela ISO bandet 100-3200. Vid 1" så börjar bruset vara märkbart.

Vill ni se några bilder inga proffsbilder, är ny inom frilans, så gå in på http://www.wighsnews.se lägnst ned till vänster finns det ett sökformulär "Sök Nyheter" sök på "Borlänge".

Fotade i studion i går Söndag och det perfekt, du har en blixtsynckontakt i kameran och vitbalansen är mycket bra när den står i automatisk wb.

/Dan-Åke
 
Jag vill också ha =)

Har väntat i 3 veckor på kameran nu efter att jag bestälde den, men det verkar dröja. Får hoppas att man hinner få den före jul.

Tycker att kameran verkar mycket lovande på de flesta sätt och det blir fint att få dra nytta av gamla minoltaobjektiv.

-Thomas
 
Jag var i en fotobutik i Örebro idag so hade e nliten minimässa.
KonicaMinolta var precis som alla de andra kända fabrikanterna där.

Min första tanke när jag tog upp D7D var, "Oj vad tung!" Men jag kom efter ett tag fram till att det inte var så farligt ändå.
Den ligger MYCKET bra i händerna, och alla reglagen sitter, precis som många andra redan har påpekat, väldigt lättillgängligt. Sökaren är ENORM om man jämför med alla andra DSLR i samma prisklass, ljus och mycket tydlig. Upplysta fokuspunkter är en klar fördel. Under mina kanske tio minuter med kameran hann jag inte upptäcka ens en promille av alla trevliga funktioner som verkar finnas.

Jag är helt såld på kameran, men 15000kr är mycket pengar.

Mvh Micke

edit: kommatering
 
Jag hämtade min idag, och är mao glad som en klockarkatt!
Några backfocusproblem verkar jag inte heller lida av :)
 

Bilagor

  • pict0006-crop-400.jpg
    pict0006-crop-400.jpg
    48 KB · Visningar: 449
Har haft min ett par veckor nu och är mer än nöjd! Den sitter som ljuten i näven! Speciellt med batteripacket på. Det enda som jag kommer på som är negativt med kameran är att den suger batterier! Jag var uppe och fotograferade lite cityrails med en skidåkare i Östersund och det var inte speciellt kallt, -9 som max, men det blåste en massa. Jag köpte 12 st AA batterier för batteripacket som tar 6st och hadde det fulladdade orginalbatteriet med också. Hadde 1 extern studioblixt ikopplad som gick genom en generator, men batterierna sa det bara slurp om så var dom slut på 2 dagar! Har någon koll på hur mycket ström den drar med as mm på? Med blixt och 2st bygglampor klarade inte automatik vitbalansen av heller, bilden fick ett starkt rödstick! Men jag är helt grön på digitalkameror så det var säkert mitt eget fel! Men jag kan varmt rekommendera denna kamera! AS är helt otroligt på alla objektiv!!

//Johan
 
Såvitt jag har märkt får de flesta kameror ganska dåliga drifttider på vanliga alkaliska batterier, speciellt vid låga temperaturer. Ska man köra (L)R6 räcker laddningsbara NiMH betydligt längre. Har inte kört med 7D (har inget vertikalgrepp), men min flickväns gamla Olympus C-2040 kör 3 gånger så länge på NiMH som alkaliska.
Första körningen av min 7D tog det medföljande laddningsbara batteriet slut efter knappt 100 bilder, därefter har jag aldrig kört slut på det (har tagit som mest drygt 200 bilder utan att ladda, då minneskortet tog slut utan att batteriindikatorn rörde sig).
Jag tror inte AS påverkar batteritiden så värst mycket, eftersom den bara behöver köras precis vid exponeringen (till skillnad från de antiskakiga objektiv som finns, som kan köra sin grej även medan man tittar i sökaren). Jag har hittills iallafall aldrig stängt av AS på min kamera.

Har också sett ibland att den automatiska vitbalansen går lite vilse i vissa sorters belysning, men det har aldrig varit nåt problem att korrigera i efterhand. Och oftast funkar det finfint att välja nåt av de förinställda lägena. Även om den inte är helt rätt inställd, så kan man iallafall köra samma korrigering på flera bilder (medan den automatiska kan byta vitbalans från bild till bild).
 
Köpte DigitalFoto eller vad den heter hade en stor recension på 7D, hamnade ett poäng ifrån 20D i poängställning! Tycker det var småsaker de tog upp som minus punkter, men men...
Ett frestande objektiv på framsidan ett 35 mm f1,2, borde väl ge ett 52mm på 7D väl? Och en ännu mer frestande kamera, 7D!
Men vad tror ni om prissättningen egentligen kommer droppa till 2005 eller?

God Jul
 
Priset hinner nog inte droppa så mycket till 2005, men under 2005 går den ner med ca 30%. Är det värt att vänta? tja...
 
Mil Congojas skrev:
Köpte DigitalFoto eller vad den heter hade en stor recension på 7D, hamnade ett poäng ifrån 20D i poängställning! Tycker det var småsaker de tog upp som minus punkter, men men...
Menar du Allt om Digitalfoto? Då är det min recension du syftar till. Ja, D7D är en trevlig kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.