Annons

Enklaste programmet för bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

JaQoB

Aktiv medlem
Hej,

Mina föräldrar fotograferar en del, och tillhör gruppen som går med sitt SD-kort till elektronikladan och skriver ut sina kort i en automat, helt utan någon efterbehandling.
Finns det något program där man kan göra riktigt grundläggande saker, så som beskärning och skärpa på ett riktigt "idiotenkelt" sätt? Kan man dessutom fixa med nivåer på något sätt vore det ett stort plus, då jag personligen tycker det är viktigaste saken för att rädda ett kort där man inte 100% lyckats med exponeringen.

En mindre kostnad är inte omöjligt, men möjligheten att testa någon gratis version först är ett stort plus.

Jag skulle kika på Picasa för PC (eller iPhoto om de mot förmodan kör Mac).

Tack för tipset!

De kör Windows. Faktiskt redan installerat Picasa och börjat titta runt lite. Kan man bara få till hanteringen av filer på ett bra sätt så verkar Picasa riktigt lovande. Pedagogiska namn på saker, och vad det verkar ganska lyckat resultat på de automatiska korrektionerna. (Jag är imponerad av "Jag Chansar")

Kmera?

Vilken kamera? Många gånger följer det med program som kan göra grunderna på enkelt sätt t.ex. levels, brightnes, kontrast, färgmättnad och beskärning, bildvisning/bildspel, filmvisning mm mm. Till Canon är ett sådant program zoombrowser. Vilka program som följer med till andra märken kan säkert andra svara på

Vilken kamera? Många gånger följer det med program som kan göra grunderna på enkelt sätt t.ex. levels, brightnes, kontrast, färgmättnad och beskärning, bildvisning/bildspel, filmvisning mm mm. Till Canon är ett sådant program zoombrowser. Vilka program som följer med till andra märken kan säkert andra svara på

Sony Nex F3

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto