Annons

Enkel & liten kamera men samtigt en enastående bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Scharff

Medlem
Jag vill ha en kamera som är enkel att med sig i väskan för att snabbt kunna ta upp den och knäppa några foto. Wifi ska där vara för att jag snabbt kan förs över bilderna i telefonen och dela med mig av dom.
Jag har länge spanat in Canon powershot s120 men när jag åkte ut för att köpa den så kom jag hem med en nikon 1 j4 istället. Jag har länge velat ha nikon kameran, men även om den är liten så känns den ändå lite klumpig att ha med sig.

Jag är så kluven, jag vet inte om jag köpt rätt kamera. Jag gillar ju nikonen men den kanske inte är helt rätt för mitt ändamål. Samtigt gillar jag det djupet som man får i bilderna av en system kamera.

Mannen som var ansvarig för kamerorna på Elgiganten sa även att steget mellan en kompakt kamera och en mobilkamera är inte jättestort. Och det är därför jag vill ha en kamera, för att jag är trött på dåliga mobilbilder.

Något som har ett gott råd till mig om vilken kamera som är bäst för mitt ändamål?

S120

Canon Powershot S120 är en liten fin kamera men inte direkt "enkel". Det finns hur mycket funktioner som helst. Utmärkt för att ta omsorgsfulla RAW-bilder. Om man ska ha en kamera för att ta jpg-bilder och dela enkelt tror jag det finns lämpligare alternativ.

Enligt mig får du de bästa jpeg-bilderna (färger, kontrast osv) direkt ur kameran med en Olympus, tex Olympus E-PL5 eller liknande, tror den går o få med kit-zoom under 4000kr nu. Då får du ganska stor sensor som ger mycket "djup" i bilderna, mer "djup" än tex Nikon J4.

Jag skulle nog också snegla lite mot micro four thirds, t ex Olympus. Där finns bra, små, zoomar att ha på eller så går man mot någon fast optik. Blir överlag bättre än en billig kompakt och troligtvis även billigare än en dyr premiumkompakt.

Om man tycker att Nikon 1J är för klumpig lär det inte vara något alternativ.

Där har du helt rätt :) Då kanske en Powershot S120 ändå är det bästa valet.. bildkvalitén är otrolig om man fotar i raw-format för en så liten sensor. Dock kanske inte det bästa valet för "färdiga" jpegs direkt ur kameran.

Sony RX100 måste väl vara det 100% självklara valet? Samma bildkvalitet som Nikon J1 i en mindre men utmärkt förpackning..

Enligt mig får du de bästa jpeg-bilderna (färger, kontrast osv) direkt ur kameran med en Olympus, tex Olympus E-PL5 eller liknande, tror den går o få med kit-zoom under 4000kr nu. Då får du ganska stor sensor som ger mycket "djup" i bilderna, mer "djup" än tex Nikon J4.

Verkar inte finnas wi-fi på den heller, det vill jag ha nämligen.

Gick in för att skriva att både RX-100 ll & RX-100 lll har wifi när jag såg att 4000 kr var för högt pris.
Du kan gå in på cyberphotos kompaktkamerasida och bocka för alternativet wifi så ser du en lååång lista på alla som har det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar