Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Engelsk term

Produkter
(logga in för att koppla)

fredda665

Aktiv medlem
Jag såg ett underbart foto som fotografen sa: "a Wet Plate ( shot on black glass ) photo". Vad kan det heta på svenska? Detta verkar vara en teknik jag skulle vilja fördjupa mig i, iaf med tanke på resultatet.
Tack//Fredrik

Jag inser att jag måste fördjupa mig mer i detta för jag förstod inte särskilt mycket på den länkade sidan. Den gav mig lite svenska sökord iaf så tack så mycket för hjälpen.
/Fredrik

Det handlar om ett foto där fotografen har använt våtplåtsmetoden. Han har alltså använt en glasplåt där emulsionen, det ljuskänsliga skiktet, är våt. En sådan plåt bereds omedelbart före exponeringen och måste exponeras medan fortfarande är våt. Och så måste den även ner i framkallningsvätskan innan den har torkat. Det innebär att fotografen har cirka 5-6 minuter på sig från det att plåten gjorts ljuskänslig tills att den måste börja framkallas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar