Annons

Gratis nybörjarkurs i foto A/B!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ett par frågor från faktatexterna.
Vad kallas ett objektiv med justerbar brännvidd?
Vilket ISO-tal ger mest kontrast?
osv osv....
 
Bra introduktion!

Jättebra introduktionskurs för blivande fotografer. Det vore bra om de enskilda delarna var mer utvecklade, t.ex. genom att länka till andra sidor med mer ingående förklaringar och exempel.

Bra initiativ!
 
Re: Bra introduktion!

Jostein skrev:
Jättebra introduktionskurs för blivande fotografer. Det vore bra om de enskilda delarna var mer utvecklade, t.ex. genom att länka till andra sidor med mer ingående förklaringar och exempel.

Bra initiativ!

Jag har försökt anpassa faktatexterna till målgruppen, dvs gymnasieelever som i många fall är helt nybörjare på kameran och dess funktioner. Har inte velat göra texterna för utvecklande, tekniska och komplicerade som du förstår, men det är ju en jättebra ide att ha ett par länkar i slutet på varje avsnitt, som tar en vidare till fördjupad kunskap för den som är intresserad. Skriver genast upp det på "att göra listan" =)
 
Det kanske blir lite väl mycket jobb men det skulle vara smidigt om det gick att få kursen i pdf format.

Väldigt pedagogiskt och bra utfört f ö.
 
coolt !

Bra sida medfina bilder, enkel att förstå, pedagogisk. Kommer reda ut många frågetecken hos kommande fotografer :)
 
Kanonbra initiativ.

Även om kunskapstesten innehåller en del oklarheter/felaktigheter.

Ex. fråga 5 - Vad kallas det när man följer med ett rörligt motiv med kameran. Rättsvar enligt testen är "följning", nåt jag aldrig hört talas om i fotosammanhang. Ordet finns heller inte med i ordboken.
Det borde kallas panorering. Man panorerar motivet under tiden exponering sker.
Antingen lägga till ordet i ordboken, eller ändra i kunskapstesten. Följning är förmodligen en riktig svensk språklig benämning. Men å andra sidan så har vi så många låneord inne så.....

Det finns en del andra otydligheter också, men med tanke på för vilken målgrupp kursen är gjord så är den på det hela är den alldeles utmärkt!

Jag som är nybörjare inom digitalfoto kommer att nytta av kursen! Framförallt börjar jag begripa det här med histogram.

Tack
 
vifra skrev:


Ex. fråga 5 - Vad kallas det när man följer med ett rörligt motiv med kameran. Rättsvar enligt testen är "följning", nåt jag aldrig hört talas om i fotosammanhang. Ordet finns heller inte med i ordboken.
Det borde kallas panorering.

Panorering/panning/följning
Kärt barn har många namn. =)
Varför jag använt det ordet är förmodligen för att det är den term som har använts under min egen utbildning. Men du har självklart rätt i att panorering är den term som används idag. Jag ska uppdatera ordlistan!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.