Annons

Endast upplättning med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

durable

Medlem
Hej.
Jag har en Canon 5d mark II och en Speedlight 430Ex + blixtbouncer.
I vissa sammanhang vill jag behålla det befintliga ljuset och bara lätta upp med blixten lite grann, utan att det bildas en massa skuggor. Vilka inställningar ska jag använda då? Har försökt läsa mig till det i instruktionsmaterialet för både kameran och blixten men hittar inte rätt info.

Tacksam för tips.

Stefan

Kör med bländarautomatik och fota som vanligt. Blixten inställd på ETTL-automatik.
Får du för mycket blixt underexponera blixten ett steg med blixtexponeringskompensationen.

C.Fn I -7 bestämmer hur kan påverka slutartiden får ställas vid upplättningsblixt sid 194 i manualen (Eng.) Vilket kan påverka resultatet oxå.

Fast inte på upplättningsblixten, bara på det andra, och det var väl blixtbelysningen det var problem med, om jag fattade det rätt.

Funktionen bestämmer vilka slutartider kameran får använda tillsammans med blixt i AV läget så det påverkar i högsta grad hur mycket blixt som krävs och därmed skuggor, behållandet av atmosfär etc.
Funktionen bör vara inställd så att den tillåter så långa slutartider som möjligt - vilket ger så lite blixtljus som möjligt. Om funktionen är satt till minst en 1/200s så kommer kommer inställning till Av läge inte att hjälpa särskilt mycket...

Inte helt trivialt att förstå manulen.

Beskrivningen i instruktionsboken lämnar en del att önska:
(fr svenska manualen)
C.Fn 1-7
0: Auto
1: 1/200 - 1/60 auto. När blixt används med tidsautomatik (AV) förhindrar detta att långsam blixtsynkroniseringstid används vid svagt ljus. Metoden är effektiv när vill förhindra oskärpa och kameraskakningar. Det enda problemet är att bakgrunden blir mörk även om motivet får rätt exponering med hjälp av blixtbelysing.
2: 1/200 fast Blixtens synkroniseringstid är inställd på 1/200 sek. Detta förhindrar oskärpa och kameraskakningar bättre än inställning 1. Bakgrunden kommer dock att bli mörkare än med inställning 1.

Jag läser det som står men förstår inte riktigt vad det betyder :) .

Tack för länktipsen. Artikeln från fotosidan har jag kikat på redan. Den andra länken pekade på en sida men fantastiskt mycket info. Helgen är räddad...

Stefan

Beskrivningen i instruktionsboken lämnar en del att önska:
(fr svenska manualen)
C.Fn 1-7
0: Auto
1: 1/200 - 1/60 auto. När blixt används med tidsautomatik (AV) förhindrar detta att långsam blixtsynkroniseringstid används vid svagt ljus. Metoden är effektiv när vill förhindra oskärpa och kameraskakningar. Det enda problemet är att bakgrunden blir mörk även om motivet får rätt exponering med hjälp av blixtbelysing.
2: 1/200 fast Blixtens synkroniseringstid är inställd på 1/200 sek. Detta förhindrar oskärpa och kameraskakningar bättre än inställning 1. Bakgrunden kommer dock att bli mörkare än med inställning 1.

Jag läser det som står men förstår inte riktigt vad det betyder :) .

Tack för länktipsen. Artikeln från fotosidan har jag kikat på redan. Den andra länken pekade på en sida men fantastiskt mycket info. Helgen är räddad...

Stefan

Det betyder att ju kortare synctid desto mindre av bakgrundsljuset får du.

/Stefan

Funktionen bestämmer vilka slutartider kameran får använda tillsammans med blixt i AV läget så det påverkar i högsta grad hur mycket blixt som krävs och därmed skuggor, behållandet av atmosfär etc...
Det jag menade var att det primära problemet här tycks vara att få upplättningsblixten lagom svag, och då är det inte intressant att begränsa slutartiderna till att hålla sig mot det korta hållet.

Det jag menade var att det primära problemet här tycks vara att få upplättningsblixten lagom svag, och då är det inte intressant att begränsa slutartiderna till att hålla sig mot det korta hållet.

Jo, men om man begränsat tiden till 1/200s så tvingar man ju blixten att slå hårdare än om långsammare tider tillåts. Under förutsättning att allmnän ljuset inte räcker till.

Är inte brinntiden betydligt kortare än så oavsett? Persson - min personliga blixtlärare - får fylla i annars.

Ju längre tid man kan använda desto mer av det befintliga ljuset når sensorn. Och desto svagare kan då blixten slå för att bidra till resten av en korrekt exponering.

ANNONS