Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Endast för de få fotografer som vill, kan och vågar tänka bortom gängse fotoalbum
- Trådstartare Teodorian
- Start datum
Anders Östberg
Guest
Vad menar du? Länken visar en reklamfilm för fotografen, det är inte ett fotoalbum vad jag kan se. Det som visas i filmen är hopklippt från helt vanliga bröllopsbilder - mycket bra sådana förvisso - men inget nyskapande.
reflux
Aktiv medlem
1 flaska vin ,4 fingrar wiskey.
No kidding...
Iallafall, helt ok showreel MEN berättartekniken var lite skakig. Retar mig enormt mycket på att de ofta börjar visa fotona med en lång ease-in i rörelsen för att sen börja tona ner nästan innan de ens fått in det som var slutklämmen med bildpanoreringen i rutan. Tempot är FÖR högt, det är inte en musikvideo, det är en showreel. En sekund till på varje bild hade verkligen inte skadat och på vissa ställen lägger man dessutom in två rörliga objekt som bråkar om uppmärksamheten.
Jag är ingen sur diabildsfanatiker som tycker att lågt tempo är en dygd, men det här var på gränsen till hysteriskt. Mer som en reklamfilm för alla hundratals effektövergångar som finns i programmet snarare än för fotografen. Lite som demolåtarna i en japansktillverkad synt...
Peter-L
Aktiv medlem
Helt klart fina bröllopsbilder! Jag tycker i sig att de som så är tillämpliga på och även här gick lite i linje med modellfoto. För det var ju inte mycket brudgum i det här. Men som sagt, härliga bilder i härliga miljöer.
Kanske gör det svenska klimatet att vi ser mindre utav det här i Sverige? Men, detta kan ju säkert vara god inspiration och utbildning för en del bröllopsfotografer. /Peter-L
Kanske gör det svenska klimatet att vi ser mindre utav det här i Sverige? Men, detta kan ju säkert vara god inspiration och utbildning för en del bröllopsfotografer. /Peter-L
Teodorian
Aktiv medlem
Vad menar du? Länken visar en reklamfilm för fotografen, det är inte ett fotoalbum vad jag kan se. Det som visas i filmen är hopklippt från helt vanliga bröllopsbilder - mycket bra sådana förvisso - men inget nyskapande.
Detta är ett exempel på vad ett proffsigt bildspel kan bjuda på. En multimediashow med bilder, videoklipp, miljöljud/speakerröst, musik, text, rörelse, maskning, övergångar osv. Det är detta jag hävdar är ett betydligt mer intressant och modernt alternativ till det i mina ögon föråldrade och överskattade traditionella fotoalbumet. En modern fotobok är ett steg i rätt riktning liksom scrapbooks. Men ett bildspel är ett digitalt medium som kan förändras om och om igen. Det ger helt andra möjlighter till att skapa minnen i flera dimensioner. Och att skapa minnen är vad framgångsrik bröllopsfotografering går ut på.
Senast ändrad:
Teodorian
Aktiv medlem
No kidding...
Iallafall, helt ok showreel MEN berättartekniken var lite skakig. Retar mig enormt mycket på att de ofta börjar visa fotona med en lång ease-in i rörelsen för att sen börja tona ner nästan innan de ens fått in det som var slutklämmen med bildpanoreringen i rutan. Tempot är FÖR högt, det är inte en musikvideo, det är en showreel. En sekund till på varje bild hade verkligen inte skadat och på vissa ställen lägger man dessutom in två rörliga objekt som bråkar om uppmärksamheten.
Jag är ingen sur diabildsfanatiker som tycker att lågt tempo är en dygd, men det här var på gränsen till hysteriskt. Mer som en reklamfilm för alla hundratals effektövergångar som finns i programmet snarare än för fotografen. Lite som demolåtarna i en japansktillverkad synt...
Exemplet är en demoshow gjord i ProShow Producer. Som sådan är den intressant inte i första hand som reklam för den aktuelle fotografen utan som modell för hur bildspel kan utformas för ett enskilt bröllop. Hela eller delar av en gjord show kan sparas som en mall, template, för vidare modifierering för varje ny tillämpning.
Den här typen av multimediashow skall inte jämföras med det traditionella bildspelet som ju var en bildvisning med automatisk eller manuellt vald tidslängd för varje bild. Där stod den enskilda bilden i centrum. I den moderna varianten av bildspel är helheten, showen, det väsentliga. Fokus ligger på att skapa en mångsidig upplevelse bortom värdet av det enskilda fotografiet.
Senast ändrad:
Grimmer
Aktiv medlem
Bildspel av den här typen stänger jag gärna av, helt.
Om inte en bild kan ge mer än 1-2 sekunders intresse så är det antingen fel på bilden eller så har fotografen missbedömt betraktarens intresse av att se den. Verkar vara alternativ två i det här fallet. Bildspelet är snyggt gjort och skapar säkert en känsla som inte fotografierna gör. Min känsla är att det är själva bildspelet som är i centrum, inte bilderna som finns med. Budskapet för mig är hur lätt det är med modern teknik att blända betraktaren, utan att för den del avslöja sitt innehåll. Så har reklambranchen fungerat i många år, med kortare och kortare bildväxlingar. TV och film har följd med i spåren eftersom att det är lättare att dölja dåligt innehåll och tomma intriger. Undantag finns och det är t.ex. känslosamma filmer där filmmakaren vill beröra våra "mjuka" sinnen.
Jag trodde att bröllop gick under den kategorin? Detta är inget för mig!
Om inte en bild kan ge mer än 1-2 sekunders intresse så är det antingen fel på bilden eller så har fotografen missbedömt betraktarens intresse av att se den. Verkar vara alternativ två i det här fallet. Bildspelet är snyggt gjort och skapar säkert en känsla som inte fotografierna gör. Min känsla är att det är själva bildspelet som är i centrum, inte bilderna som finns med. Budskapet för mig är hur lätt det är med modern teknik att blända betraktaren, utan att för den del avslöja sitt innehåll. Så har reklambranchen fungerat i många år, med kortare och kortare bildväxlingar. TV och film har följd med i spåren eftersom att det är lättare att dölja dåligt innehåll och tomma intriger. Undantag finns och det är t.ex. känslosamma filmer där filmmakaren vill beröra våra "mjuka" sinnen.
Jag trodde att bröllop gick under den kategorin? Detta är inget för mig!
reflux
Aktiv medlem
Exemplet är en demoshow gjord i ProShow Producer. Som sådan är den intressant inte i första hand som reklam för den aktuelle fotografen utan som modell för hur bildspel kan utformas för ett enskilt bröllop. Hela eller delar av en gjord show kan sparas som en mall, template, för vidare modifierering för varje ny tillämpning.
Den här typen av multimediashow skall inte jämföras med det traditionella bildspelet som ju var en bildvisning med automatisk eller manuellt vald tidslängd för varje bild. Där stod den enskilda bilden i centrum. I den moderna varianten av bildspel är helheten, showen, det väsentliga. Fokus ligger på att skapa en mångsidig upplevelse bortom värdet av det enskilda fotografiet.
No shit Sherlock. Så nu ska du börja göra "osmaklig reklam" för Photodex på fotosidans forum?
Men det jag skrev om tempo och effektonani gäller oavsett. En bra demonstration är att visa hur ett BRA bildspel ser ut, inte ett hysteriskt.
Teodorian
Aktiv medlem
Bildspel av den här typen stänger jag gärna av, helt.
Om inte en bild kan ge mer än 1-2 sekunders intresse så är det antingen fel på bilden eller så har fotografen missbedömt betraktarens intresse av att se den. Verkar vara alternativ två i det här fallet. Bildspelet är snyggt gjort och skapar säkert en känsla som inte fotografierna gör. Min känsla är att det är själva bildspelet som är i centrum, inte bilderna som finns med. Budskapet för mig är hur lätt det är med modern teknik att blända betraktaren, utan att för den del avslöja sitt innehåll. Så har reklambranchen fungerat i många år, med kortare och kortare bildväxlingar. TV och film har följd med i spåren eftersom att det är lättare att dölja dåligt innehåll och tomma intriger. Undantag finns och det är t.ex. känslosamma filmer där filmmakaren vill beröra våra "mjuka" sinnen.
Jag trodde att bröllop gick under den kategorin? Detta är inget för mig!
Min rubrik på den här tråden är "Endast för de få fotografer som vill, kan och vågar tänka bortom gängse fotoalbum" Tillhör du den gruppen? På vilket sätt i så fall?
Som jag påpekat så är det skillnad på multimediashower med helheten som överordnad enhet och det traditionella bildspelet dvs en bildvisning där varje bild granskas stilla under säg 4 sekunder varvid en linjär övergång görs till nästa bild.
Var och en har sina värderingar och preferenser om vad som är en bra bild, ett fint fotoalbum och ett snyggt bildspel. Du gillar tydligen inte den här typen av bildspel. Jag älskar det. Människor är olika. Sånt är livet.
Teodorian
Aktiv medlem
No shit Sherlock. Så nu ska du börja göra "osmaklig reklam" för Photodex på fotosidans forum?
Men det jag skrev om tempo och effektonani gäller oavsett. En bra demonstration är att visa hur ett BRA bildspel ser ut, inte ett hysteriskt.
Jag får be så hemskt mycket om ursäkt för att jag stört din sinnesfrid med mina osmakliga inlägg och otillbörliga reklam för hysteriska bildspel. Om du vill slippa fler av mina ständigt förekommande invasioner på Fotosidans forum råder jag dig att snarast införskaffa ett Teodorianfilter. Du vill ju säkerligen till varje pris undvika att bli smittad av Torepesten!
Det är tur att du har dina preferenser och jag mina. Det vore ju förödande om du hade mina och jag dina! Hugaligen så hemsk världen då skulle vara!
snap01
Aktiv medlem
Här är ett bildspel som är uppbyggt på hur albumet såg ut.
http://scottrobertgallery.com/showc...om/showcasealbum/LauraJayPreDesign/index.html
http://scottrobertgallery.com/showc...om/showcasealbum/LauraJayPreDesign/index.html
snap01
Aktiv medlem
Vet inte varför länken förkortades men här kommer den igen.
http://scottrobertgallery.com/showcasealbum/LauraJayPreDesign/index.html
http://scottrobertgallery.com/showcasealbum/LauraJayPreDesign/index.html
Grimmer
Aktiv medlem
Min rubrik på den här tråden är "Endast för de få fotografer som vill, kan och vågar tänka bortom gängse fotoalbum" Tillhör du den gruppen? På vilket sätt i så fall?
Snälla du, om du sätter en sån rubrik och sen vill ha bevis på att jag tillhör gruppen så förutsätter du ju att jag är "ovillig, okunnig och feg". Då är jag väl det.
Jag kan erkänna att jag reagerade över den provocerande rubriken men avstod ändå från att kommentera detta. Svårare blev det nu när du bekräftar den...
Grimmer
Aktiv medlem
Vet inte varför länken förkortades men här kommer den igen.
http://scottrobertgallery.com/showcasealbum/LauraJayPreDesign/index.html
Mycket snyggare och definitivt inte lika hysteriskt. Väldigt proffsigt utfört!
whynot
Aktiv medlem
Här blandas det äpplen och päron lite hejvillt. Att jämföra på det här sättet är på gränsen till hoppsan, definitivt som rubrik och trådens ingressen utformats.
Förutsättningarna mellan USA och Sverige är helt olika och jag har svårt att se några likheter, och här är därför lite bakgrund...
Över två miljoner par gifter sig i USA, under riktig pompa och ståt. Ett bröllop är väsentligt större, viktigare och mycket mer prestigefyllt än i Sverige.
I den amerikanska vigseln ligger dessutom värderingsmässigt på ett helt annat plan än hos oss, grundstenarna vilar på ledord som religion, konservatism och kommersialism. Vårt sk. samboskap existerar knappt m.a.o. äktenskapet har tyngd och är djupt rotat.
Det är framförallt flickorna som drömmer om det ultimata bröllopet, redan från att de är små. När dagen det är bekräftat planeras det noga och under en lång tid av oftast moder - dotter - (svärmor) + ev. konsult.
Snittet på bröllop i USA ligger på nästan 200 000 Kr, inkomsten för ett hushåll är i genomsnittsca 330 000 Kr.
Reklamfilmen vänder sig troligtvis därför främst till mor och dotter. Konkurrensen i San Fransisco där Peter Artherton jobbar är hög, i och för sig som överallt - men - skillnaden är att det går att få bra betalt. Bra betalt är knappast är konstigt, bröllops budgeten ligger på ett helt annan nivå än hos oss, här når om möjligt någon i hela riket på ett år upp till deras snitt.
Men ändå...
hemsidan är säkert rätt gjord för den målgrupp den vänder sig till, "kvinnor" i USA.
Att köra samma stuk i Sverige, hmm..., troligen bra mycket annorlunda i så fall... många fotografer marknadsför sig redan på ett bra sätt, därmed långt ifrån alla, det är väl om möjligt en brist.
Fiddan
Aktiv medlem
Här blandas det äpplen och päron lite hejvillt. Att jämföra på det här sättet är på gränsen till hoppsan, definitivt som rubrik och trådens ingressen utformats.
Förutsättningarna mellan USA och Sverige är helt olika och jag har svårt att se några likheter, och här är därför lite bakgrund...
Över två miljoner par gifter sig i USA, under riktig pompa och ståt. Ett bröllop är väsentligt större, viktigare och mycket mer prestigefyllt än i Sverige.
I den amerikanska vigseln ligger dessutom värderingsmässigt på ett helt annat plan än hos oss, grundstenarna vilar på ledord som religion, konservatism och kommersialism. Vårt sk. samboskap existerar knappt m.a.o. äktenskapet har tyngd och är djupt rotat.
Det är framförallt flickorna som drömmer om det ultimata bröllopet, redan från att de är små. När dagen det är bekräftat planeras det noga och under en lång tid av oftast moder - dotter - (svärmor) + ev. konsult.
Snittet på bröllop i USA ligger på nästan 200 000 Kr, inkomsten för ett hushåll är i genomsnittsca 330 000 Kr.
Reklamfilmen vänder sig troligtvis därför främst till mor och dotter. Konkurrensen i San Fransisco där Peter Artherton jobbar är hög, i och för sig som överallt - men - skillnaden är att det går att få bra betalt. Bra betalt är knappast är konstigt, bröllops budgeten ligger på ett helt annan nivå än hos oss, här når om möjligt någon i hela riket på ett år upp till deras snitt.
Men ändå...
hemsidan är säkert rätt gjord för den målgrupp den vänder sig till, "kvinnor" i USA.
Att köra samma stuk i Sverige, hmm..., troligen bra mycket annorlunda i så fall... många fotografer marknadsför sig redan på ett bra sätt, därmed långt ifrån alla, det är väl om möjligt en brist.
ja men vart är det sk nyskapandet? TS har ju inte ens vågat skriva nåt mer i tråden.. Filmen handlar ju om fotografierna och inte själva filmen i sig. och bilderna är ju klassiska bröllopsbilder, samma som det hänger ett 20-tal liknande hemma hos min farmor. Duktig- kanske det.. Nyskapande- svar nej.
whynot
Aktiv medlem
ja men vart är det sk nyskapandet?
Håller med, Jag har inte hittat något nyskapande i reklamfilmen i alla fall, inte heller om man går vidare in i hemsidan och fortsätter vidare in på bilderna...
Det finns det rätt många likvärdiga i samma stli av i USA, men att arbeta och överföra maknadsföringssättet, här, för målgruppen..??? Förutsättningarna är så olika, även om man leker med tanken om att filmens innehåll skulle varit nytänkande.
Bryggarn
Aktiv medlem
Detta är ett exempel på vad ett proffsigt bildspel kan bjuda på. En multimediashow med bilder, videoklipp, miljöljud/speakerröst, musik, text, rörelse, maskning, övergångar osv. Det är detta jag hävdar är ett betydligt mer intressant och modernt alternativ till det i mina ögon föråldrade och överskattade traditionella fotoalbumet. En modern fotobok är ett steg i rätt riktning liksom scrapbooks. Men ett bildspel är ett digitalt medium som kan förändras om och om igen. Det ger helt andra möjlighter till att skapa minnen i flera dimensioner. Och att skapa minnen är vad framgångsrik bröllopsfotografering går ut på.
Det ena utesluter väl inte det andra, utan kompletterar varandra istället. Lyckas du sälja ett bildspel till din uppdragsgivare är det väl bara att gratulera, men jag har ju svårt att tro att ett svenskt brudpar skulle avstå vanliga bilder i album och enbart beställa ett bildspel.
Jag kan inte tänka mig något med traditionsbundet än ett bröllop, så jag har ingen förståelse för ditt dissande av traditionella bilder i album, hur "modernt" och "nyskapande" än ett bildspel månde vara.
Similar threads
- Svar
- 3
- Visningar
- 2 K