Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enbensstativ!

Produkter
(logga in för att koppla)

dersa

Aktiv medlem
Någon som har tips på ett bra enbensstativ, med snabbfäste så jag kan montera plattor på kameror och objektiv, helst inte för hög vikt, men ändå stabilt och orka med att hålla upp kamera med objektiv..

Jag köpte ett digipod mp-42 med kulhuvud och snabbfäste på MM för något runt 300:-, riktigt billigt tyckte jag och huvudet fungerar fint. Nackdelen är att skruven till snabbfästet är löst så man får se till att inte tappa bort den, där är manfrottos skruvar bättre

Jag har en Monostat som jag tycker är suveränt bra. Särskilt gillar jag deras fot.

För mitt normala stativ använder jag snabbfästen från Really Right Stuff (RRS). För enbensstativ tycker jag det är mycket bättre utan snabbfäste. Det går ändå väldigt enkelt att montera och demontera genom att snurra på hela enbensstativet. Jag brukar gå omkring mycket med stativet över axeln och kameran bakom ryggen. Då är det säkrare och bekvämare utan snabbfäste. RRS snabbplattor och "L-bracket" har inbyggt stativgängat hål, så man kan göra så här utan att demontera snabbplattan.

Lars Hedin

Idag gjorde jag mitt bästa köp på länge. Köpte ett skjutstöd som jägarna använder. Funkar som ett monopd fast det har en gummerad klyka som obektivet ligger i. Klarar lätt 6-7 kilo och tar ingen plats när det är ihopfällt.

Hur bra som helst!!

Idag gjorde jag mitt bästa köp på länge. Köpte ett skjutstöd som jägarna använder. Funkar som ett monopd fast det har en gummerad klyka som obektivet ligger i. Klarar lätt 6-7 kilo och tar ingen plats när det är ihopfällt.

Hur bra som helst!!

Har du någon länk, namn kan vara intressant

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto