Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En störande sak i recensionerna

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasy

Aktiv medlem
Hej,

Recenserade nyss en produkt. Jag fick frågan "Hur lätt är produkten att använda?" och svarade med en 4 eftersom produkten (D200) t.ex. inte har motivprogram.

När jag sedan ser recensionen står det "Att använda: 4" vilket jag inte anser att jag svarat på. Att använda tycker jag mer innefattar ergonomi etc.

Synpunkter på detta?

Mvh
Jonas

Rent spontant tycker jag att recensionen är rätt. Du har ju svarat en "4" på frågan "Hur lätt är den att använda". Då är det väl rätt att säga att du tycker den är en "4" att använda?

vaktmästaren skrev:
Du har ju svarat en "4" på frågan "Hur lätt är den att använda". Då är det väl rätt att säga att du tycker den är en "4" att använda?

Nja. På frågan om hur prylen är att använda kanske man svarar 4 eller 5 för att "den är lätt" ur olika aspekter.
Nä, jag håller med Jonas, användning kan vara så mycket mer än lätthet.

En annan fråga i recensionsbanken är om man tittat på andra produkter än just den som man recenserar. Men svaret skrivs ut som att det finns liknande produkter, och det behöver man inte med automatik anse.

Kijana skrev:
Nja. På frågan om hur prylen är att använda kanske man svarar 4 eller 5 för att "den är lätt" ur olika aspekter.
Nä, jag håller med Jonas, användning kan vara så mycket mer än lätthet.

En annan fråga i recensionsbanken är om man tittat på andra produkter än just den som man recenserar. Men svaret skrivs ut som att det finns liknande produkter, och det behöver man inte med automatik anse.

Ytterligare en fråga är hur man kan bedöma hållbarhet efter en halv dags användning?

Angående "Lätt att använda" så måste väl bedömningen vara ur respektive recencents aspekt. Jag bedömer min DLSR som lättanvänd medan en 80-åring utan kameravana skulle säkert bedöma den som svåranvänd.

---/Thomas

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto