Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En som vill ha kritik

Produkter
(logga in för att koppla)

ragge358

Aktiv medlem
Ibland när man lägger in något foto så vill man ha kritik, för annars så lär man sig inget.
Var skall man lägga bilderna för största chans att få kritik?.
Är de så dåliga så ingen vill kommentera dessa, så blir man ju ändå glad om ngn skriver något negativt.
Till sist så tycker man ju inte det är roligt att lägga in något foto.
Ja var är bäst./susanne

Hej.

Ja, det måste väl vara i någon av kritikpoolerna.

Har hört tidigare att folk reagerar på att ingen kommenterar bilderna som läggs in,
men det enda tips jag har är att fortsätta ändå.

Slutar du lär du inte få några kommentarer alls.
Lite som, -Jag spelar inte på något för jag vinner aldrig ändå.

Men visst kan jag hålla med om att "vanliga" bilder får lite kritik, och dels tror
jag att detta beror på att folk inte vill ge negativ kritik för de känner sig "elaka".

Men man ska istället se det som att man hjälper en fotograf att ta steget framåt, med andra ord blir negativ kritik positiv kritik.

MVH Mikael "Julle" Julin

Glömde en sak att jag redigerar endast lite i Picasa med beskärning någon gång ljusa upp.
Kan det vara så att ens bilder är för alldagliga när man inte gör ngt med dom?

Glömde en sak att jag redigerar endast lite i Picasa med beskärning någon gång ljusa upp.
Kan det vara så att ens bilder är för alldagliga när man inte gör ngt med dom?

Jag gör i stort sett inget heller i efterbehandling, men det beror på att jag inte kan något om sådant...Däremot brukar jag vara nog att försöka ställa in kameran, anpassat efter det som jag ska fota. Och få till effekter med fototekniken.
(Jpeg fotande) Personligen tycker jag inte alla bilder behöver så mkt redigering...

/John

Ibland när man lägger in något foto så vill man ha kritik, för annars så lär man sig inget.
Var skall man lägga bilderna för största chans att få kritik?.
Är de så dåliga så ingen vill kommentera dessa, så blir man ju ändå glad om ngn skriver något negativt.
Till sist så tycker man ju inte det är roligt att lägga in något foto.
Ja var är bäst./susanne

En orsak jag kan tänka mig är helt enkelt att med dagens teknologiska fotografering med kombination av data och internet blir till slut marknaden så mättat att man orkar inte ens titta igenom bilderna. Går igenom några ggr i veckan. Det allra bästa är nog att som förut gå med i en fotoklubb. Hjälpen till kritik och svar finns närmare till hands. Har själv ibland tänkt på det men inte kommit igång, är för enstörig av mig. Antal bilder som tas per tidsenhet är trots allt sanslöst stort gentemot den analoga tiden.

Men om svaret är att gå med i en fotoklubb - vad ska vi då med Fotosidan till? Vad gör vi här då om det inte går att få kritik på sina bilder?

Ett sätt att få fler kommentarer är att själv ge kommentarer till andra. Personligen besvarar jag inte en kommentar med en motkommentar, men det finns andra här som resonerar tvärtom.

Ja, att gå med i en fotoklubb kan vara ett sätt att få kritik på sina bilder. Framför allt är det väl lättare att hålla dialogen igång med sina klubbkamrater om vad bra bilder är. Här på FS kan ju meningsutbytena bli lite mer sporadiska.
Dock finns det ju fotoklubbar och fotoklubbar. Inte alltid som det är lätt att säga till någon annan klubbmedlem att bilden är tråkigt komponerad och inte innehåller något intressant. Nu ska man ju vara konstruktiv, men det känns inte helt lätt heller alla gånger att peka på hur somliga saker skulle kunna göras bättre eftersom fotografen har så "lång väg att gå".
Min erfarenhet är också att fotoklubbister mycket väl kan behärska komposition och teknik, men att de ändå är fast i ett ideal av hur bilden ska se ut. Helst ska det väl vara natur förstås.
Har provat att visa samma bilder i både fotoklubb och här på FS. Måste säga att FS "vann" eftersom jag här snabbare fick både bättre och mer intresserade kommentarer kring mina bilder.

Fotosidan är naturligtvis ett sett att visa bilder samt att det är öppet dygnet runt. Men att i en klubb kunna diskutera bilder när man har bilden i natura och även fotografen ger nog mera. I en fotoklubb vågar man nog ge kritik även öga mot öga. Klubbarna har då också utställningar kanske även resmål mm. Det är trots allt internet som har gett möjligheten till att visa upp sina bilder för en större publik. Lite så med alllting. Titta på fågel själv eller i klubb. Vilket känns trevligast och ger mest?

Fotosidan är naturligtvis ett sett att visa bilder samt att det är öppet dygnet runt. Men att i en klubb kunna diskutera bilder när man har bilden i natura och även fotografen ger nog mera. I en fotoklubb vågar man nog ge kritik även öga mot öga.

Inte helt säker på det alla gånger. Men det finns ju som sagt fotoklubbar och fotoklubbar, i somliga sammanslutningar är säkert bildkritiken en utvecklad form som ger tillkommande fotografer kunskaper i att formulera sina känslor och uppfattningar om en bild.

Personligen lämnar jag kritik på bilder som antingen berör mig på något sätt och/eller som jag anser mig kunna ge vettig kritik på. Annars är det ju lite meningslöst kan jag tycka.
Jag har tex svårt för alla dessa bilder på katter och hundar, som jag i de allra flesta fall inte kan tycka tillför så mycket annat än för ägaren till nämnda husdjur, och därför lämnar jag dom därhän.

Jag tror fö inte att det har med efterbehandling av foton att göra. Efterbehandling gör jag själv bara på bilder som behöver det (och målet är ju då att inte behöva göra det alls) eller på de bilder som jag vill arbeta med kring en viss idé.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.