Advertisement
ANNONS
Annons

En rekommendation från mig..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Tänkte bara framlägga en rekommendation för er som går i "stativtankar"...

Jag fick mitt Manfrotto 055 Nat Tracker 2 + en Manfrotto Proball 308RC kulled hemskickat till mig idag. Jag har ännu inte hårdtestat kombinationen..men jag har iallafall monterat ihop det och känt på det inomhus. Och allt känns kanon!

Det verkar heller inte vara allt för tungt eller stort..så det ska man nog orka släpa runt på i naturen.. :). Det är god kvalitet och kulleden mycket smidig och rejäl att använda. Stabilt och lättjusterat med andra ord.

Så ovanstående kombination kan jag verkligen rekommendera. Dessutom vill jag tacka de medlemmar som här på fotosidan har förespråkat stativet och kulleden och fått mig att "chansbeställa" prylarna. Speciellt tänker jag på Erik Dahlbäck som hårt förespråkat ProBall 308RC.. :). Tackar för tipsen!

Mvh
JP

Yes..och jag ska stödja dig i din rekommendation.. hehe

/JP

*skrattar*..ja vadå!? Det är väl fint..ska inte du också vara med på ett hörn..!? Har för mig att du har ett 190 med en 308RC kulled. Stämmer inte det?

/JP

Då får väl jag passa på o rekomendera Manfrotto 074 med 168:an kulled. Inget för skogsluffen dock;-)

En snabb fråga från mig som har "vanliga" 055-stativet.
Går Nat Trackern att lägga i spagat ända ner till marken?
Mitt gör inte det, men jag vet att det finns en variant av 055an som klarar det, och där man vinklar mittstolpen paralellt med marken för att bli riktigt jordnära.

Att man vinklar mittstolpen har jag aldrig hört talas om......men det är kanske för att jag bor på landet......
Mitt 055 CB kan jag fälla i spagat & vända mittpelaren på för att komma ner till marknivå. Kan inte tänka mig annat än att den kombinationen går att köpa fortfarande, mitt köpte jag för 6-7 år se´n.

055 Pro (B) heter stativet där mittpelaren går att lägga parallellt med marken och stativbenen i spagat. Köpte ett häromdan. Käns aning stabilare än mitt tidigare Velbon.

För härligheten får du ge..1195:- för stativet och 495:- för kulleden. Alltså 1690:- + frakt om du beställer från ScandinavianPhoto.se. Men då tror jag inte heller du blir missnöjd.

Stativet är utrustat med spik- och gummifötter där spiken lätt tas ut genom att man skruvar på gummifötterna. Du får också benvärmare som kan vara skönt när det är lite kallare ute. Men framförallt så verkar det stabilt och trots allt inte för tungt. Och kulleden tycker jag känns som en dröm. Väldigt lättjusterad och fin.

Det ska vara speciellt anpassat för landskaps-/naturfoto. Inte vet jag riktigt varför..kanske för att det är grönt.. :)

/JP

problemet med inomhustester är att man inte stöter på "nat2-med-308RC-i-spegat-och-kameran-vertikalt-så-huset-eller-objektivet-tar-i-benen-problemet."
det går dock att förbigå med lite pysslande.
med en liten kamera stöter man nog inte ens på det.
jag är också nöjd med kombinationen i övrigt.

Nää..det har jag inte stött på än så länge.. :). Tur att man har en Minolta Dynax 5 då som anses som ganska liten.

Men jag ska testa det där spagatproblemet ändå för att se om det verkligen finns där. Men det blir en test inomhus!! :)

/JP

Bryggarn skrev:
En snabb fråga från mig som har "vanliga" 055-stativet.
Går Nat Trackern att lägga i spagat ända ner till marken?
Mitt gör inte det, men jag vet att det finns en variant av 055an som klarar det, och där man vinklar mittstolpen paralellt med marken för att bli riktigt jordnära.

Både 190 0ch 055 Nat tracker går att få ner till marken genom att plocka av mittpelaren och använda den lilla foten som sitter under mittpelaren. Min höjd är : 8cm (055) och 17cm (190) Smutsigt blir det..(Fotografen alltså) :D

forstheim skrev:
*skrattar*..ja vadå!? Det är väl fint..ska inte du också vara med på ett hörn..!? Har för mig att du har ett 190 med en 308RC kulled. Stämmer inte det?

/JP

Absolut rätt Jonas! Helnöjd jag med, kan ibland känna att ett 055 hade varit bättre men 190:an passar så fint på min Minitrekker.. :D

ååh synd att jag missade förlagan till denna diskusion.
Två negativa bitar med 055 är att:
1. gummi och spikfötter iett är jätte bra, men de har en förmåga att skruva upp sig så att spikfoten blir synlig. Det suger för jag la nytt parkettgolv i arbetsrummet för 2 månader sen och golvet har redan märken efter passivt användande av stativet. Det som antagligen händer är att man flyttar på stativer och lyckas få foten att gänga upp sig när man skjuter/drar den åt sidan. Det finns ingen låsning av fötterna.
2. spännena som man låser benen med är A) jäkligt svåra att justera in. Antingen så klämmer man sig (3 ggr har den dragit blod) för att man dragit åt för mkt eller så dyker hela stativet för att ett ben inte orkade hålla tyngden.
B) det verkar som om dessa spännen inte orkar hålla injusteringen så sagda dykning kan komma att uppträda igen.

Nu låter det som jag är jätte missnöjd, det är jag inte. Jag kan i princit sälla mig till de övriga men det är dessa två saker som drar ner helhetsintrycket och orsakat irritation.
/M

Jag kan hålla med dig om spiken. Det har jag upptäckt också faktiskt. Det är lite för lite marginal mellan "ute och inne" om man säger så. Däremot tycker jag att spännena inte är några problem. Jag har ännu inte klämt mig på dem trots att fabriksinställningen på spännena är relativt hårt spända. Det går att justera om man vill.

Men fortfarande nöjd är jag.. :)

/JP

Jag köpte ett 190 pro med 308RC, kan vara värt att kolla om man inte är typ 190 lång då det är lättare än 055. (Lite billigare oxå) Spagatläge, möjlighet till horisontell mittpelare, snabblås o vattenpass. Jag säger det funkar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar