Annons

Oviktigt vetande...

Produkter
(logga in för att koppla)
Två kol till generatorn på bilen..Mazda 323-84
är viktigast annars blir det inte nån fototur..

mvh/gunte..
 
Oj vad jag skulle vilja handla, och ändå har jag hållit på med foto snart i 30 år.En Rollei diaprojektor ,nyaste, som tar både småbild och mellanformat, ett 150 mm obj till min Bronica, ett par Nova tanks till mörkrummet, få se jag är väl uppe redan i ca 40.000 på det här , nä nä , herre gud, man får lugna ned sej...
 
Jag funderar på att investera i en stor plåthink med lock, en burk mattsvart målarfärg, en bit aluminiumfolie, en knappnål och lite svart isoleringstejp. Då kan jag bygga en hålkamera för 30x40-Ilfochromepapper!

Tänk vilken grej att kunna göra färgbilder på papper direkt, utan att gå omvägen via film! Färgfiltreringen bör gå att fixa genom att tejpa små bitar av gelatinfilter framför hålet.

Hmm, undrar just om banken ställer upp med ett lån? Jag kan ju faktiskt lämna hålkameran som säkerhet...
 
Senast ändrad:
Vid närmare eftertanke...

Jag behöver nog investera i en bit smörpapper och ett svart tygskynke oxå. Då kan jag fixa en mattskiva i hålkameran, så att det blir lättare att komponera bilder.

När man ändå är igång...
Varför inte en plåthink med variabelt avstånd mellan hål och papper? Det blir ju en zoomoptik! Undrar just om hålkamerazoomar har lika bra optiska prestanda som fasta brännvidder....?
 
Skojare där! ;-)

Själva idén om hålkamera+Ilfochrome är faktiskt helt seriöst menad, även om tankarna skenade iväg lite. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.