ANNONS
Annons

En månad med D2x och några funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
picturethis.nu skrev:
Ni som haft era D2x ett tag, skulle ni göra om köpet idag?
Nu har ju kameran fallit lite i pris, ca 43000:- ligger den väl på idag?

För mig är det fortfarande en del pengar, men känner att jag behöver uppgradera från min D100 och kanske ställa min Mamiya 67 på hyllan ett tag.

Utan att tveka!!
 
Jag köpte ett såmt displayskydd. Men ångrar mig. Det funkar bra som skydd, men när det är uppfällt, så kan jag inte titta i sökaren och fota, näsan tar i. Det blev ett evinnerligt fällande upp och ner med skyddet. Annars var det stabilt som skydd för displayen.
Jag bröt bort det fällbara locket, och använde resterande ramen med plastglaset, fungerar bra som displayskydd. Dock lite för dassigt plastglas för att se bilden skarp.

/Leif
 
Jag provade Nikon 300/2.8 VR handhållet.
Ni som har sett mina referensbilder tidigare från Lund känner igen motivet.
Bild 2 är taget med 50mm. Bild 1 är 300/2.8 vr.
Sällan har jag fått ett sådant habegär efter en glugg med VR.
300/2,8 är en superglugg tillsammans med d2x. Liksom miccronikkor 60mm uppvisas inga brytningsfel överhuvudtaget.
Vill ha.
Mikael
 

Bilagor

  • antenner.jpg
    antenner.jpg
    44 KB · Visningar: 359
Senast ändrad:
För att förstå utsnittet kommer här en bild tagen med 50mm från samma plats.
Mikael
 

Bilagor

  • antenner2.jpg
    antenner2.jpg
    46.1 KB · Visningar: 359
Uppdatering D2x. Förbättrad autofocus mm
# Autofocus performance has been increased.
# An issue that prevented the AF-assist illuminator from firing when the Speedlights listed below were used has been corrected.
SB-29S, SB-29, SB-23, SB-22S, SB-22, SB-20.
# In images captured at a shutter speed of 1/250 s with a Speedlight SB-800, set to Distance-priority manual flash (GN), or Manual flash (M) with flash output set to full (M1/1) mounted on the camera, the top portion was often dark. This issue has been addressed. However, under the circumstances described above only, the guide number is reduced from that of full flash output level by approximately 0.6 EV.
# Images captured at white-balance settings of Incandescent, Direct sunlight, Cloudy, Shade, and Choose color temp. tended to have a reddish tint. This issue has been addressed.
# Errors in Dutch menus have been corrected.

Fungerar perfekt
Mikael
 
japp
Och nu till något som inte finns med i uppdateringslistan.
DRÖMMER JAG
eller har inte 800iso och 1600iso blivit renare.
Mörkt piano i dåligt ljus 800iso. 100% förstoring
 

Bilagor

  • 800iso.jpg
    800iso.jpg
    16.2 KB · Visningar: 273
Jo, det finns.

Logga in!

Om detta firmware:

Detta firmware uppdaterar Nikon D2X firmware 'A' och 'B' från version 1.00 till version 1.01. När man gör denna uppdatering, var noga att uppdatera både 'A' och 'B' firmware. Om denna firmware versionen redan är uppdaterade i Din kamera behöver Du inte göra denna uppdatering.

Följande ändringar har gjorts i detta firmware:
- Autofokusen har förbättrats.
- Korrigering av ett problem som gjorde att AF Hjälpbelysningen inte fungerade som den skulle med SB-29S, SB-29, SB-23, SB-22S, SB-22, SB-20 blixtarna
- Att Använda SB-800 blixten, inställd på Avståndsprioriterad manuell blixt (GN), eller Manuell blixt (M) med blixteffekten satt till full effekt (M1/1) med en slutartid av 1/250 sek resulterade att toppen av bilden blev mörk. Detta problem har korrigerats. Under ovanstående omständighet som är beskrivna ovan, är ledtalet reducerat från den maximala blixteffekten med cirka 0.6 EV.
- Korrigering av en rödaktig ton som inträffade då bilder var tagna med Vitbalans inställningen Direkt Soljus, Molnigt, Skugga och Välj färgtemperatur
- Felaktigheter i Holländska menyer har korrigerats.

Kompatibla operativsystem:
Windows 98 SE
Windows 2000
Windows ME
Windows XP
Speciella Noteringar

Om WT-2 eller WT-1 är tillkopplad kan inte uppdateringen av D2X firmwaret göras om "'Sändare" inställningen i Setup/Trådlöst LAN menyn står i ON (På) läge. Koppla bort WT sändaren eller sätt "Sändare" inställningen till OFF (Av) innan Du gör firmware uppdateringen.
Nikon kan inte garantera att D2X kameran kommer att fungera klanderfritt om A eller B firmwaret uppdaterats till version 1.01 medan det andra firmwaret fortfarande har firmware 1.00.
När firmware B är uppdaterat från version 1.00 till version 1.01 kommer Fotograferingsmenyn att återställas till orginalinställningen. Playback meny, CSM meny och Setup meny inställningarna kommer inte att påverkas.
Denna hämtning innehåller följande fil(er):
D2Xv101.exe
 
Ok nu hittade jag det Tack.

Hur fixar jag detta om jag inte har en minneskortsläsare? Kan jag inte köra in det i kameran genom USB porten?
 
thefinger skrev:
Ok nu hittade jag det Tack.

Hur fixar jag detta om jag inte har en minneskortsläsare? Kan jag inte köra in det i kameran genom USB porten?

Kör kortet i kameran och lägg filerna på kortets root.

Tänk på att uppgradera två gånger. Första gången körs A-programet, andra gången körs B-programet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.