Raderad14
Avslutat medlemskap
.................................... När det gäller brus och färger vet jag inte ännu, har inte hunnit testa ännu.
Risken finns att tråden måsste skrivas om ;-)
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
.................................... När det gäller brus och färger vet jag inte ännu, har inte hunnit testa ännu.
Risken finns att tråden måsste skrivas om ;-)
Läste precis igenom en test av Nikon d90 på dpreview.com.
Trots kanske lite kraftigare aa-filter , inte så uppskärpta jpg bilder rakt ut från kameran, jämfört rawfiler skriver Phil
The D90's output may not appear as sharp så but it's actually capturing a not-dissimilar amount of detail. It's also noticeable that it shows much less of the moiré that is clearly visible as the Pentax and Canon approach extinction resolution. It certainly puts any concerns about resolution into perspective - it may not quite have the 450D or D300's pixel-detail in side-by-side comparisons but the difference, even when faced with a resolution test chart that is more demanding than any real-world situation, is negligible.
Så Mikaels test är "facit" anser du - själv tror jag att alla tester ska läsas med en nypa salt. Mikael är duktigt, men det finns fler duktiga testare...
Mikael.
Jag så att du tidligare refererade till Uwe Steinmueller.
Har du kommentar till hans 50D Diary så långt?
Han använder ju ACR4.6 och EasyS och EasyD konsekvent; men det är månne bara för att han säljer dom oxå ;-)
Ref.: http://www.outbackphoto.com/CONTENT_2007_01/section_gear_cameras/20081006_Canon_50D/index.html
/Erik J
En fundering till, jag har varit på Nautilus och tränat, när man sitter där i roddmaskinen och kör sitt pass så kommer funderingarna.
Om nu alla kameror skall eller bör redovisas med sina egna rawkonverterare för att ett optimalt bildresultat skall kunna presenteras korrekt vad det gäller exv brus,är det inte dags då att ett antal välkända testsidor, tidningar inför detta i sitt evaluerande av kameran , dvs brus /upplösning/detaljnivå med kameratillverkarens dedikerade rawprogram ?
Om nu bruset skall utvärderas, vilka testsidor/tidningar använder då exempelvis 2800K ljus istället för det som motsvarar 5500K dagsljus.
Vilka springer omkring mitt på dagen med kameran inställd på 6400iso i solsken ?
Är det inte bättre att använda ett ljus där de flesta gasar på med iso, dvs inne i sportarenor, inomhus i befintligt ljus etc? Då får man tydligare svar på vad kameran orkar med att kompensera , exv för blå kanalen som har lägst energi och om ett gråkort då blir grått..
Vi kanske får återgå till dedikerade brusreduceringsprogram, typ NeatImage, NoiseNinja eller Noiseware för de gånger man är uppe på ISO6400 och högre. Eller acceptera en del brus.Om detta leder till att vi måste använda dedikerade rawprogram för varje kamera så är det en tråkig utveckling enligt min mening.Vem vill arbeta med DPP i ett snabbt bildflöde.Inte jag.
Jakten på så "rena" resultat i det som motsvarar höga iso har troligen drivit fram att så blir fallet om inte Camera Raw, Lightroom,Capture One mfl kan lägga in brusreducering som är optimerad för varje kameramärke och modell.
... För mig är det intressentare att jämföra två bilder konverterade med ACR än med något dedikerat verktyg eftersom det är så jag kommer att använda kameran.
När behöver man ISO 6400? Jo precis som du säger är det på hockeyarenan, innebandyn eller i ridhuset. Gör testerna där - eller åtminsone efterlikna dessa förhållanden.
Det började mycket tidigare än så. Nikons Capture 4 och NX gjorde underverk redan med D2X.........jämfört med ACR vill sägaEn sak som som har visat sig med D3 och nu även nu med 50d är att raw konverterarna blir allt mer specialiserade för kameramodeller.
Det började med Nikon D3 där man kan se att resultatet vad det gäller färgbrus som uppstår bla genom interpoleringen i kameran eller i rawprogrammet plockas effektivare bort av Nikons eget NX och av kamerans inbyggda brusreducering vad det gäller jpg, tydligast ses det efter det att man har passerat ett visst iso, jämför man Camera Raw och Nikons eget raw program så plockas färgbruset bort mycket effektivare av Nikonprogrammet när man passerar ca 3200iso.
De finns ett par jämförelser på dpr mellan 40D och 50D om brus och diffraktion med några kunniga personer inblandade, vilket annars brukar vara sällsynt där...
Om brus:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=29643846
Om diffraktion:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=29641192
/Leif
Det började mycket tidigare än så. Nikons Capture 4 och NX gjorde underverk redan med D2X.........jämfört med ACR vill säga
50D är väl ställd att ge ljusare bilder.