Annons

En liten historia om att jobba för polisen

Produkter
(logga in för att koppla)

Dave

Aktiv medlem
Sommar, dags för sommarsemester och den ska tillbringas på vägen. Närmare bestämt till glasriket, alla de större glasbruken ska besökas och sen vidare ner mot blekinge för att till slut bo ett par dagar hos min vän i Lund.

Allt går väl tills jag och min tjej kommer till Karlskrona... Där stannar vi utefter E22 strax utanför staden för att äta lite. Hittar en liten rastplats TRE meter från vägen men med en utsökt utsikt över en gammal stenbro och ett litet vattendrag. Klar med maten lutar jag mig tillbaka i min solstol och tittar på min tjej då det händer:

PANG, smällen är så hög att vi båda hoppar högt och tittar oss omkring, tittar på varandra "va *PIIIP* va det där?" upprepar jag om o om igen. Min tjej har tagit sig upp ur stolen och börjar titta mot vägen. Där vi har tagit rast går en korsande väg över E22:an och då vi tittar bort mot den viadukten, ca 100m bort så är det något som inte stämmer.

På vägen, under viadukten halvägs över huvudvägen och påfartsvägen ligger det något, och det är inget litet föremål.
http://hem.bredband.net/emmhus/_MG_4150.jpg

Då jag är gammal ambulanssjukvårdare så börjar jag fundera att den där apparaten kom inte från himmelen och det kan finnas någon som är skadad eller kommer o bli det. Får då syn på en lastbil som står, tja kanske 300 - 400 meter bort vid vägsidan. Tar upp min kamera (20D med 100 - 400 IS L) och trycker av ett par kort. Ser vidare en man gå runt lastbilen långt där borta. Ser även att lastbilen har en kran på flaket: o det fattas något på den.. Aha, kranen var inte sänkt så han kör in o viadukten i full fart o river av en stor jevla hydralicpistong (tror jag det heter)?!?!

_MG_4152.jpg



Då smäller det igen, en bil har kört in i metallföremålet på vägbanan, tiden emellan att vi ser vad som ligger där, att jag fotar lastbilen kan knappt vara en minut och nu smäller det igen. En V70 raglar in till vägkanten, min första tanke är "varför fota jag inte?". Dock ser jag inte att bilen faktiskt stannar mellan viadukten o lastbilen, vägen svänger så jag kan inte se det. Trodde då att den hade kört vidare.

Då jag tänkt detta ser jag att mannen borta vid lastbilen hoppar in i förarhytten o kör iväg!?!??
Ringer 112 och anmäler att det ligger ett föremål på vägen och får rätt snabbt klart vart jag är (låg en butik med sängar etc precis inom synhåll). Berättar för SOS att jag har sett lastbilen åka och får då prata med polisen, som förstås frågar om jag såg regnumret... Hm.. vänta lite?!? jag fotade ju lastbilen! fram med kameran (håller nu en telefon o ska meka med kameran, detta samtidigt. Ni tjejer som läser detta fattar nog direkt: Killen kommer o få problem då detta är: "göra två saker samtidigt") Fram med kortet på LCDn o börjar zooma in, jovisst fan, titta! jag kan se regnummret alldeles klart o tydligt! Polisen tackar o säger att de är på väg.

Börjar fundera, vad göra? den där delen måste bort, men gå ut på en väg med 110 i fartgräns känns inte så kompetent, dock innan jag hinner fundera så kommer en buss o kör ner på avfarten. Ur går chaffören och får faktiskt hjälp av (visar det sig senare) mannen i V70 som smällde med föremålet.
_MG_4161.jpg


Strax efter detta kommer polisen, jag o tjejen kör fram o pratar med dem och ger dem våra namn etc och jag säger att jag har kort på lastbilen.
Polisen hjälper till med att byta däck på V70 o allmänt vara jevligt trevliga, så vi drar vidare.

Nu kan historien sluta här, men det gör den inte..

En vecka senare ringer det en trevlig polis från Karlskrona som heter Anders, han undrar om jag har bilderna och om de är bra för att vara tagna med med mobiltelefon!?? öh smått sårad, då jag har vad jag tycker, världens kamerakit, säger jag att jag faktiskt har kort på mannen som körde o kan se vilken tröja han har, att han har glasögon och mellanblondt hår. "aha!" säger poliskonstaplen "då håller vi ett kort förhör över telefonen så får du vänligen skicka de korten till mig o sen ange vad du vill ha i betalning".
Vidare vill han ha korten så fort som möjligt för föraren av lastbilen nekar till att varit där!??! o det faller ju då på att jag precis, i RAWSHOOTER zoomat in och ser honom, hans drag, kläder etc.
Skickar korten o tre veckor senare ringer Anders igen: utredningen är klar och tack vare mina bilder skulle de "klämma till" mannen lite. Han undrar åter igen vad jag vill ha i betalning, säger då att jag faktiskt inte kan med o ta betalt då det e min medborgerliga plikt o hjälpa andra. Anders skrattar gott o önskar mig lycka till.

En vecka senare får jag ett paket, pakettokig som jag är river jag upp det och... finner en blå, fin ryggsäck som det står Blekinge på o ett brev från Anders: "mannen erkände tack vare dina bilder, det verkar vara sant att en bild säger mer än 1000 ord, tack för hjälpen"

Så jag har nu en fet ryggsäck som minne av denna dag. Som tur var skadades ingen, de som satt i V70 blev förstås rädda o skärrade men inte allvarligt.

Där har ni det: Hur det e o jobba för polisen :)

Dave
 
Själv blev jag påhoppad i stockholm av en märklig
individ, baklänges knuffad mot en bil träffades av backspeglen, några av mina revben gick (uff) tog nästan två månader att bli bra. Blev förhörd av polisen som gladdes åt att jag hade en (om än dålig) bild av gärningsmannen (som jag skickade till dem) samt att jag skrivit ner reg.numret på bilen han for iväg i.

Detta var 8 juli detta år. Har inte hört ett smack sedan dess.
 
Tydligen populärt att ha kranen uppe när man kör!
Senast var det en båt i Stockholm som försökte riva en bro.

Hemma var det en mindre lastbil som inte hade fällt ned kraner ordentligt vilket märktes när han körde över en järnvägsövergång.
Släpade med sig det mesta men hade tur att strömmen stängdes av direkt.
Här kan du se några små bilder från det
 
Heja Dave, måste säga att du hör till en utrotningshotad underart av människosläktet. Att du inte krävde några tusen för bilderna är verkligen inte legio i dessa dagar! Har du tänkt på att donera din hjärna till forskningen, eller alternativt lite blod till en DNA-bank? ;)
 
gitte edelman skrev:
Heja Dave, måste säga att du hör till en utrotningshotad underart av människosläktet. Att du inte krävde några tusen för bilderna är verkligen inte legio i dessa dagar! Har du tänkt på att donera din hjärna till forskningen, eller alternativt lite blod till en DNA-bank? ;)
Blev oxå impad av din inställning Dave. Snyggt!
 
Underbar tråd. Och måste instämma i några saker:

* Bra jobbat Dave.
* Karlskrona är underbart (jag är också ur-Karlskronit)
* Vid (och i) Nättraby händer alltid konstiga saker

:)
 
Oscar skrev:
Skönt med historia som visar att alla poliser inte är kräk.
Märklig kommentar, varför kom den?

Skönt med en historia som visar att inte alla människor tycker poliser är kräk.
 
ANNONS