Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En inköpsfundering

Produkter
(logga in för att koppla)

MrRose

Aktiv medlem
Det är så att jag har dragit läänge med min 300D kamera,
har investerat i ett par olika gluggar, tex: Canon 70-200 2.8f L IS USM och känner nu för att göra ett nästa steg.
Det finns ju ett par allternativ, tänkte säga vad jag saknar idag.
300D saknar bra brusredusring i mörka foton vill kunna köra ISO 800 ibland till o med 1600 utan att det blir ren skit :)
Sen klart fullformat skadar ju inte när man redigerar och donar en del,
kommer isf behöva fler gluggar som utnyttjar det med, men det kommer.

Så det allternativ jag kikat på, säg till om ni vet nån mer :)
Begagnad 1DS MARK II
5D MARK II
1D Mark III
Vilken tror ni uppfyller de önskemål ovan, inget lätt fråga.
Något annat ni undrar så fråga bara på :)
Thnx
Erik

Alla kameror du nämnt;) 1ds mark2 är fantastisk och går att få till bra pris när dom dyker upp begagnade.

Annars kanske 5D mark 1 är ett budget alternativ som fyller dina önskningar om brusprestanda & fullformat.

Alla kameror du nämnt;) 1ds mark2 är fantastisk och går att få till bra pris när dom dyker upp begagnade.

Annars kanske 5D mark 1 är ett budget alternativ som fyller dina önskningar om brusprestanda & fullformat.

Fast om man ser till handhavande så är 1DMark3 bäst av de tre begagnade och 5Dmark 2 kanske ytterligare lite bättre. Brusmässigt så är 5D mark2 bäst 1Dmark3 god tvåa och 5D och 1Ds Mark2 delad trea.

Det skiljer ju en del i byggkvalitet/vädertätning mellan 1D serien och 5D serien, vilket även innebär att dessa kameror är lite tyngre och större. Mark 3an är dock lite lättare än mark 2an.

Sedan så skiljer det en del mellan skärmarna på kamerorna, jag tycker att skärmen på 1Ds mark2 är den sämsta.

Det kloka rationella valet borde bli en begagnad 5D med batterigrepp, det ger mest fullformat för pengarna. Ett mer känslomässigt val torde bli en kamera ur 1D serien. Det beror väl på hur du tänker dig att använda kameran. Det roligaste valet blir väl 5D mark 2, då kan du ta bilder på ISO3200 utan problem.

/M

Oj vilken skön läsning, jag fotar mest natur och ibland en del bröllop.
Det jag läst hittils och känner är väl en 5D MARK II, bättre att spara
ett par månader extra. För jag är så otroligt trött på att vara så
begränsad i dåliga ljus förhållanden. Jag bara älskar befintliga ljus.
Tack igen för svaren.

1D Mark III är en väldigt bra kamera och bra sensorstorlek eftersom den "cropar" lite så man slipper en del vinjetering, men ändå får brusprestanda ifrån den större sensorn - bästa kompromissen helt enkelt.,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar