Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En gång för alla, vilken sida på putsduken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Ja varje f-----g gång jag tar upp putsduken så funderar jag vilken sida fabrikanten egentligen tänkt sig man ska använda, vilken sida som har microfleecematerialet alltså, är det sidan med loggan på eller är det baksidan, jag kan inte så någon större skillnad på linsen efteråt så båda funkar ju men jag tror baksidan är lite bättre men, ja VET någon?

Microfleece tillverkas av microfibrer rätt igenom. Strukturen på väven kan vara olika på fram- och baksidan, men det spelar knappast någon roll för putsandet. _Det kan vara bra dock om du bestämmer dig för vilken sidan som skall läggas mot glaset och vilken sida du skall hålla i med fingrarna(varje gång). Dvs så att du inte för över fett o annart från dina "smutsiga" fingrar till objektivet.

Ja varje f-----g gång jag tar upp putsduken så funderar jag vilken sida fabrikanten egentligen tänkt sig man ska använda, vilken sida som har microfleecematerialet alltså, är det sidan med loggan på eller är det baksidan, jag kan inte så någon större skillnad på linsen efteråt så båda funkar ju men jag tror baksidan är lite bättre men, ja VET någon?

Tack Sven!!!
Strukturen är olika fram å bak men då vet jag att det har samma funktion på båda. Grejt!
Då tror jag det är enklast att komma ihåg att ha loggansidan som smutsfingersida och "baksidan" som putssida.

jag skulle svara: ena sidan :)

faktiskt inte för att vara lustig utan för att märker man ingen skillnad så spelar det ingen roll, och att man då ska ha ena istället för båda är väl kanske för att minimera att få chokladen man ut sist man var på och putsa på linsen så håller sig chokladen på andra sidan ..

oj oj så invecklat fast ändå inte

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto