Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

en fråga om makroläget

Produkter
(logga in för att koppla)

rhjip

Medlem
Hejsan!

hoppas att detta är i rätt del av forumet!

Jag har en liten fråga angående macroläget på min Canon 60 D. vare sig det är ljust eller inte så åker blixten upp automatiskt när jag ska ta en bild med det läget på, jag har kollat i inställningar och hittar inget om någon avstängningsfunktion.

går blixten att stänga av på något sätt?

Låter som du har det i användarläget makro. Använd de halvmanuella inställningarna så slipper du dessa helautomatiska lägena.

Automatiska lägen kör alltid blixten automatiskt. Bättre då att köra på de halvautomatiska. Tror du vill kunna sätta skärpedjupet själv, så välj det läget. Eller om det är lite mörkt kan du styra slutartiden för längre exponering. Vill du åt båda får du känna dig fram i manuellt läge :)

Tack för svaren !

Halvautomatiska lägen ? Jag är tok rookie på att fota :p jag vet att läget M är manuellexponering och det är väl ett helmanuellt läge ? Då kör jag på det läget istället!

Ursäkta en Nikonist, men använder inte Canon blixten som belysning för autofokussystemet, också?

Nu kan jag ju ha jättefel, i vilket fall jag ber tusen gånger om ursäkt och kryper tillbaka i Nikonkojan igen...

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar