Annons

En fråga? [ang. DPI i JPG]

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Vet inte om jag är i rätt forum men nån kanske vet...Jag har en pentax k100d super. Nu är det så att jag upptäckt att om man fotar jpeg i högsta upplösning så har man ändå bara 72 dpi om man kollar storleken i tex ps.
Vad gör man om man ska använda en sån bild i tryck i tex en tidning och bilden då ska vara tex. 20X30cm och 300 dpi? Kan man bara ändra det i ps eller måste man delförstora eller är det kört??
Tror tyvärr inte att man kan ändra inställningen i kameran..
M.V.H/maria
 
För att kunna använda dig av möjligheten med DPI utan att låsa den till 72, blir du tvungen att köra RAW. I menyn finns det möjlighet att ändra det så att du fotograferar i RAW.
 
I datorn räknas bara antalet pixlar, du kan zooma in/ut hur mycket du vill, du råkar inte på DPI över huvudtaget. Vist, din skärm har ett DPI värde, och när du kollar på bilden i 100% så överens stämmer bildens och skärmens DPI med varandras, det är därför man skall skärpa bilder i 100%, så ingen omskalning döljer skärpan. men det är en annan historia.

DPI har inte mycket påverkan på våran tillvaro. Det är vid utskrift (i full storlek) som det spelar någon roll.

Här ett räkne exempel:

Min D300 tar 12.2Mpix bilder, de är i storleken 4288x2848 pixlar.
Om jag bestämde mig för att printa/skriva ut den i max storlek med 72DPI (Eller 72 punkter per tum.) skulle mao bilden utskriven bli 4288/72 tum bred. Eller 152cm bred.
Ändrar du DPI i Photoshop från 72 till 300DPI, får du istället en bild som "utskriven" skulle bli 4288/300 tum bred, eller 36,5cm.
=Lika mycket information, men ihoptryckt tätare. 300 punkter på varje tum istället för endast 72.
Skickar du till labb för framkallning, spelar det ingen roll, de skalar om till rätt storlek, samma med din skrivare.

Lite OT nedan men...
Jämför den upplösningen med en full-HD TV. 1920x1080 (=2,0736 Mpix).
Gå in i en butik och kolla på en 42" TV där butiken kör en BlueRay skiva i riktig full-HD och se hur nära du måste gå för att urskilja separata pixlar.

Till sist, du kan ange 30x20cm 300DPI i PS så skalar PS upp bilden för dig. Då är det dock ingen 6,1 Mpix bild längre.

300dpi är ~117DPcm (Punkter per centimeter.)
"3008/117" x "2008/117" blir bara 25x17cm.
Så bilderna från din kamera skulle behöva skalas upp för att komma upp i 300DPI. Det är inget problem i PS. Å andra sidan så finns det mig veterligen ingen tidning som behöver bilder i 300DPI. (Kan ha fel där.)

Jag har några foton i ram 30x20cm från 2,1 Mpix foton (Min gamla Olumpus Ultrazoom 2100) som är helt OK, i alla fall för blotta ögat.
(hur många DPI blir en 2,1 Mpix bild på 30x20 cm?)
 
Jag har några foton i ram 30x20cm från 2,1 Mpix foton (Min gamla Olumpus Ultrazoom 2100) som är helt OK, i alla fall för blotta ögat.
(hur många DPI blir en 2,1 Mpix bild på 30x20 cm?)

Ganska exakt 152 DPI

20cm / 2.54 = 7,9"
7,9 * 152 = 1197

30cm / 2.54 = 11,8"
11,8 * 152 = 1795

1197 * 1795 = 2148 = " ca 2,1 Mpix"
 
Va? RAW eller JPG det spelar ingen roll, du kan ändra DPI till precis vad du vill när du vill.

Jepp så är det!

Vad är "DPI"?
Dot's Per Inch, eller punkter per tum, eller Punkter/tum, osv...

Tag trådskaparens kamera en Pentax K 100D som gör 6,1 Mpix bilder i upplösningen 3008x2008 pixlar.
Om man skriver ut bilden i naturlig storlek, med 72DPI som kameran sätter, skulle utskriften bli:

3008/72 = 41,78"
x
2008x72 = 27,89"

eller 106,12 x 70,84cm

Om man nu skulle vilja ha "lite bätre kvalité" på sin utskrift, så kan man ändra DPI (I tex Photoshop, eller annat valfritt bildprogram.) till 3000DPI (Tre tusen punkter per tum.)
På dator skärmen skulle det inte göra någon skilnad alls, och troligtvis skulle ett foto-labb inte bry sig heller. Men om man hade en skrivare hemma, som skriver 3000DPI eller mer, skulle bilden utskriven på papper bli endast en tum. (Alla tre tusen pixlar, skulle gå åt den första tummen.)

I datorn är alltså DPI, endast en siffra, som man oftast kan ignorera. (Antalet pixlar spelar roll.)
Endast vid utskrift, speciellt på skrivaren hemma, spelar DPI någon roll.

DPI går att fuska med...
Från min Olumpus UZ2100 (2,1Mpix) skickade jag bilder till labb för utskrift i 50x40cm och fick nobben. "för dålig kvalité"
Jag skalade upp bilderna till det dubbla i bredd och höjd, dvs en pixel blev 2x2 pixlar med exakt samma färg. bilden var alltså 4x 2,1 Mpix och då tyckte labbets dator att bilden var superbra... (Bilden var inte ett dugg bätre, det var samma bild, men jag hade fyrdubblat antalet pixlar i PS.)
 
300 DPI brukar användas till photoshop målning etc., :)

Jag brukar iaf ändra alla mina RAW till TIFF 300DPI och sen skriver jag ut hemma
 
Bilden består av ett antal pixlar, och du behöver endast bry dig om pixlar per tum (dpi) då du ska skriva ut en bild, om ens då. Du behöver bry dig om två av dessa tre variabler:

1 - Bildens storlek i pixlar (t.ex. 3000x2000)
2 - upplösning, dpi (dots per inch, t.ex. 300)
3 - bildens storlek utskriven på papper (t.ex. 6 x 4 tum)

Om du vet bildens storlek i pixlar och vilken kvalitet (1 & 2) du vill ha, blir 3 vad det blir. Bestämmer du 1 & 3 blir 2 vad det blir. Vill du ha en viss minimiupplösning på utskriften och vet vilken storlek du vill printa ut den på, kan du räkna ut om bildens pixlar räcker eller om du måste förstora bilden i nåt editeringsprogram (finns rätt bra funktioner för det idag). Det sistnämnda är bra om man ska göra stora utskrifter på t.ex. canvas.

Bra att tänka på är att ju längre betraktningsavstånd, desto lägre upplösning krävs. För bra utskrifter i max A4 behövs helst ca 300dpi, för stora canvastavlor räcker troligen 100dpi långt. Allt beror på betraktningsavståndet som sagt.

Enkel matematik är allt man behöver för att räkna ut dessa saker...
 
Återigen blandas det friskt med PPI och DPI... läs min artikel som det länkats till i tredje inlägget

PPI = Pixels Per Inch (hur många av bildens pixlar ska skrivas ut per tum papper)

DPI = Dots Per Inch (hur många prickar ska skrivaren använda per tum papper)

Varje pixel skrivs ut med flera skrivarpunkter.

Och i de flesta fall behöver man som sagt inte bry sig om detta med varken PPI eller DPI. Om du inte förstår det till fullo: låt då labbet fixa det.
 
Robert - Jag är medveten om den skillnaden, men ville hålla det på en enklare nivå med endast det mest väsentliga av informationen.

Stämmer säkert att fotolabben kan fixa det mesta - men de kan inte fixa allt. Man ska t.ex. inte bli missnöjd om man får dåliga utskrifter efter att ha skickat in bilder i väldigt liten storlek, lagon att betrakta på en liten datorskärm. Jag har faktiskt sett det hända, på en del bilder jag tog på brorsans bröllop. Han laddade ner de förminskade bilderna i det webalbum jag skapade, istället för att ladda ner de fullstora versionerna och skicka in dem. Resultatet var 30-40 utskrivna bilder med mycket dålig upplösning...

Det var ett skräckexempel på att det lönar sig att kunna nåt om det här, trots att labben säkert i normala fall kan fixa det mesta.
 
Precis, och därför är oftast det enklaste rådet att skicka bilder i originalstorlek från kameran till labbet.

Folk som laddar ner webbilder och skickar till labb är ju en annan sak... jag tror inte de ens förstår vad vi pratar om egentligen.
 
Robert - Jag är medveten om den skillnaden, men ville hålla det på en enklare nivå med endast det mest väsentliga av informationen.

Stämmer säkert att fotolabben kan fixa det mesta - men de kan inte fixa allt. Man ska t.ex. inte bli missnöjd om man får dåliga utskrifter efter att ha skickat in bilder i väldigt liten storlek, lagon att betrakta på en liten datorskärm. Jag har faktiskt sett det hända, på en del bilder jag tog på brorsans bröllop. Han laddade ner de förminskade bilderna i det webalbum jag skapade, istället för att ladda ner de fullstora versionerna och skicka in dem. Resultatet var 30-40 utskrivna bilder med mycket dålig upplösning...

Det var ett skräckexempel på att det lönar sig att kunna nåt om det här, trots att labben säkert i normala fall kan fixa det mesta.

De labb jag skickat till, varnar ifall det finns risk för att pixlarna inte räcker till. Som med all web bestälning, måste man vara vaken och inte hasta förbi varningar och små rutor som skall ha en bock, eller bockas ur.
Kanske fick han ingen sådan varning? Vilket labb skickade han till då?
 
De labb jag skickat till, varnar ifall det finns risk för att pixlarna inte räcker till. Som med all web bestälning, måste man vara vaken och inte hasta förbi varningar och små rutor som skall ha en bock, eller bockas ur.
Kanske fick han ingen sådan varning? Vilket labb skickade han till då?

Vet inte vilket bolag han använde, men säkerligen något av de stora på den här sidan om östersjön (vi bor i Finland). Mina bilder var dessutom bara en del av de han beställde kopior på...
 
dpi, ppi och lpi kan förmodligen kännas som djungel för den oinvigde. Jag jobbar med bilder och tryck och anser mig ha ganska goda kunskaper i ämnet. Just den här frågan får jag ganska ofta ifrån digitalfotografer som gärna blandar ihop begreppen.

Vi börjar med ppi. Det betyder pixlar per tum. Datorskärmen har ett ppi-värde. Förr var det ofta 72 ppi, det är därför man ser det värdet så ofta, men dagens moderna skärmar har en tätare pixeluppsättning. Min datorskärm på jobbet har tex 90.2 ppi.

Dpi betyder dot per inches. Prickar per tum och är ett mått för hur många punkter som en skrivare skriver. Här skryter skrivartillverkarna med tusentals punkter per tum. Punkterna behövs för att bygga en rasterpunkt. Titta nära i en dagstidning så ser du rasterpunkterna tydligt. Rastret mäts i lpi. Linjer per tum. En dagstidning har en rastertäthet på ca 85 lpi. Även din skrivare hemma skriver ut raster med en massa småpunkter. Tyvärr så är inte skrivartillverkarna så pigga på att ange rastertätheten, vilket är det intressantare värdet att få. Det höga antalet dpi låter väl bättre än lpi.

Om man nu ska trycka en bild i en fototidning tex. Fototidningen trycks med ett raster på 150 linjer per tum (lpi) så finns det generell regel, en omräkningsfaktor som säger att antal pixlar i bilden ska ha det dubbla antalet pixlar i jämförelse mot det tryckta rastret. Eftersom rastret i exemplet är 150 lpi så måste bilden ha 300 ppi. Vad händer då om bilden har ett högre värde. Min tryckare påstår då att bilden blir för mörk. Vid finare tryck brukar rastertätheten vara ca 175 lpi. Den snabbtänkte räknar snabbt ut att då måste bilden vara på 350 ppi.

Till sist det dpi-värde du ser i Photoshop, eller andra program, är endast ett referensmått. Bildens totala pixlar är det viktiga. Har du en bild med bredden 4000 pixlar så kan man med enkel matematik räkna ut att den bilden kan tryckas med maximal storlek av ca 34 cm vid 300 linjers raster (lpi).
Pixelbredden 4000 / 300 ger antal tum. Ta det multiplicerat med 2.54 för att få det enklare och vardagligare centimetrar.
 
Senast ändrad:
Det där med tum ställer till det för många.
Enklast för vanligt folk att lära sej är förmodligen att bilden ska ha 100 till 140 pixlar per cm. 100 pixlar per cm motsvarar 254 pixlar/tum (ppi) och kan väl betraktas som den nedre gränsen för utskrift i vanliga storlekar. Över 140 pixlar/tum tillför vanligen inte något när det gäller skärpa och detaljrikedom. De här "tum"-reglerna kan användas både när det gäller utskrift på den egna skrivaren och om man skickar till lab.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.