ANNONS
Annons

En FAQ kanske?

Produkter
(logga in för att koppla)

Trracer

Aktiv medlem
Hejsan allihopa!

Har under en lång tid märkt att det dyker upp en massa nybörjarfrågor i forumet. Självklart är det bra att folk vill lära sig mer om fotografering, men detta kanske man kan motverka genom att skapa en FAQ med vanliga frågor, eller så kanske FS kan sätta upp en wiki där vi alla kan fylla på med information. Hur låter det?

Mvh
/Daniel

En wiki i stil med sv.wikipedia.org eller susning.nu hade passat jättebra, tror jag. Det finns nog ingen som orkar sätta sig o skriva något vettigt om alla dessa frågor som kommer upp, om och om igen....

Låter bra, men kommer folk läsa den? Folk som inte ens orkar läsa sin manual orkar knappast leta efter information i faqen/wikipedian heller.

Men då är det ju befogat att skriva något i stil med RTFWBFAQ (read the fucking wiki-based FAQ). Det kan man inte göra nu, för det finns ingen ;)

Man kan skriva RTFM också, men det gör man inte (iaf inte i vanliga fall). :)
Jag är för idén iaf, men jag tvivlar på att de värsta latmaskarna kommer ändra på sig bara för att wikipedian finns. De som är villiga att försöka läsa själva kommer nog ha nytta av den.

Kanske ska man då också lägga in en liten brasklapp som står bredvid "Registrera svaret/diskussionen". Något i stil med, "Läs wikin om du anar att detta varit uppe i tidigare diskussioner." ;D

Ungefär som "OBS! Läs detta först:
Innan du startar en ny diskussion, tex en fråga om viss kamera, sök först bland äldre diskussioner för att se om någon annan inte redan har tagit upp ämnet. Notera att det går bra att fortsätta i en äldre diskussion, den kommer då överst på listan igen och fler kommer se den och delta." menar du?

Hur många trådar har vi om mystiken kring dpi med länkar till artikeln om det?... ;D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar