Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En enkel musikvideo

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm

Vet inte vad FCP är? (Vet någon annan?). Men jag blev inte jätteimponerad av videon pga av valda kameravinklar och valda utsnitt. Ganska Ok ändå i stort sett om du är nybörjare på detta med musikvideos. Lycka till i fortsättningen! Hoppas vi får se mer!
Hälsningar Tony

Om videon. Jag gillade den. Har kollat några gånger nu. Precis som du skrev - enkel. Otroligt bra ljud förstås. Hittar inga fel på redigeringen heller, klippen sitter där de skall färgerna ser bra ut också, bra hudtoner. Att du har lite B-foto är toppen och gör det mycket bättre.

Låten: Inte riktigt min musiksmak, men rösten är skitbra, artikulationen otrolig. Anna sjunger fantastiskt bra. Hon har utstrålning också och du lyckas fånga det.

Ljuset är det jag gillar lite mindre, det ger lite för hårda skuggor i ansiktet och bakgrunden som inte fått lite kärlek av ljuset ser kanske lite trist ut. Det är lite mitt emellan som det är nu tycker jag då ljuset är någorlunda jämnt. Kanske skulle det bli snyggare om man hade några mörka områden och några mycket ljusa områden? Man kan belysa bakgrunden mera och gör den "snyggare" genom att placera ut färgranna saker där eller sätta en lampa nära en yta tex en av träväggarna. Eller så släcker man ner bakgrunden och får en intressantare mera kontrastrik bild. Artist, mikrofon, svart bakgrund med en och annan ljuskälla (julgransbelysning tex) med vacker oskärpa vore kanske snyggare?

Denna video har med olika lampor och diskuterar även belysning av bakgrunden:
https://vimeo.com/33672808

Forts, lektion 2: https://vimeo.com/34004547 (tricket med julgransbelysning)

Sammantaget: Mycket bra jobbat! :)

Mm, min tanke var inte att vinna några priser på MTV (f.d, musik tv-kanal)

Saken var väl snarare att göra nåt enkelt med en enkel visa. Känns lite over kill att köra ex. steady cam, räls, snabba klipp mm till denna typ av musik.

I detta fall ville jag visa hur det kan se ut när man filmar med en D800. Många äger den här på forumet, men de är få vars filmer man får se.

Bara så, helt enkelt.

Jag hoppas att du bland något ord av kritik (när jag yrar om ljus ovan) hörde en massa beröm också? :)

Till skillnad från Tonyeagle gillade jag faktiskt kompositionen av bilderna och klippen också, glömde säga det.

Jag förstår din ambition, en enkel video för en enkel visa och du har gjort allting rätt och skickligt utnyttjat små medel. Denna video är långt före kurvan i kvalitet.

Kul att se en D800, många har den men man ser inte videos så ofta här. Så det var kul att se.

Tack för att du delade med dig. :)

Jo tack, ingen fara.

Kritik är bra. Har lite fler projekt på gång.

Jag köpte faktiskt den kameran mycket för filmfunktionen, gillar det korta skäredjupet som man får även vid filmning.
Har även en Canon XF100 (HD 1080) som går fint att använda tillsammans med D800. Exempel på det kommer inom en vecka eller 2.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar