Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En duktig naturfotograf!!

Produkter
(logga in för att koppla)
dJb skrev:
Nja jag tycker nog det är intressant hur bilden kom till. För mig ligger lite av känslan i betraktandet av en bild i att känna till fotografens förutsättningar. En bild tagen på plats på Mt Everests topp värderar jag högre än om samma bild skulle vara ett montage eller en skickligt gjord studiobild. Eller om fotografen klättrat solo utan syrgas eller flugit helikopter upp. Och jag värdesätter en bild på en vild varg mer än en djurparksvarg. Även om bilderna är lika. För att hårddra det lite.

Så det ligger kanske något i vad du skriver. Men jag ser inte den skandinaviska puritanska inställningen till naturfotografi som helt negativ heller då den i mångt och mycket handlar om att skildra naturen utan att själv påverka den i allt för hög omfattning.

Hej

Personligen tycker jag om naturfotografering pga utmaningen, att det är lite svårt. Är det för lätt så är det inte så mycket konst längre.

Jag har varit lite sugen på att åka till Finland för att sitta i björngömsle. De matar tydligen björnarna med ca 200kg lax om dagen och sätter upp tex makaroner på trädet så björnarna sträcker på sig mot trädet så man får bild på det också. En fotokollega till mig var nyss där för 2000kr per dygn i gömslet. Jag såg hans bilder (nästan djurparkskänsla), björnarna var precis utanför gömslet och satt och rullade runt och höll på. Han fick massvis av bra bilder på dessa björnar. Ibland var de så nära att han var rädd att de skulle röra vid objektivet. De var ofta några meter från gömslet bara.

Jag tappade lite sugen, då det var så lätt att fota dem, kändes lite som jag kunde åka till Skånes djurpark och fota istället, om jag hård drar det lite. Känns lite för "industrialiserat" och kommersiellt och tillrättalagt för min smak. Tjusningen för min del som naturfotograf är utmaningen, spänningen, smyga omkring i naturen på upptäcksresa.

Missförstå mig inte, tappade lite sugen men skulle nog kunna tänka mig att sitta i björngömsle ändå, men hade för egen del varit mycket stoltare om jag själv hade fått bilder på vilda björnar utan hjälp. Men vad gör man om man vill ha bra bilder och närbilder på björn, så får det nästan bli björngömsle eller djurpark om man inte har en sagolik tur och rent av lägger ner extrem tid på att hittade dem själv.

Har dock ingen erfarenhet själv av att typ sitta vid åtel eller liknande, vilket beror delvis på att de flesta ligger långt från Skåne, kostar en hel del pengar och min bristande kunskap och kontakter av vad som finns i åtel och gömsle väg.

MVH

Omar Brännström
 
Hehe känner igen mig så håret reser sig!!

Jag gillar också detta med utmaningen, att ge sig i kast med det nästan omöjliga. Kliar i fingrarna bara jag tänker tanken på att göra det jag kan rättså bra riktigt bra och senare superbra osv,, kliarkliarkliar!!

Jag sparade lite i smyg pengar för att besöka vithajar från bur utanför GansBay (vid Sydafrikas västkust) med runt ett femtiotal engångskameror från Kodak (koneptuell projektidé,,)...
När jag så började närma mig så insåg jag hur kommersialiserat det hela under tiden hade blivit och det lockade allt mindre. Idag så känner jag inte alls samma dragningskraft till det "äventyret".
Jag har (som ni kanske sett bland mina bilder) snorklat med späckhuggare i nordnorge, klart spännande men knappast ngn som lockar nu när det råder så mycket stress på dessa djur..

Jag fortsätter så med mina fåglar på hemmaplan, hånad av många som gårförbi där jag står i parken med kameran...

DET ENKla är ofta det svåra, de små detaljerna som många går förbi och reser ifrån är ofta det jag söker upp för mina bilder.


Mvh Niclas,
 
Omar, har själv varit i Finland och fotat björn, och har besökt två ställen, ett ställe nära Soumusalmi där det var väldigt lättfotat men också en rejäl naturupplevelse orädda björnar till trots.

Besökte fler ställen med betydligt skyggare björnar och en helt annan naturupplevelse men de oskyggare björnarna på det första stället ger en också tillfället att jobba med "bilden" mer, du vet ju själv hur snabbt det vanligtvis går i naturen, man hinner inte komponera om, och så är chansen borta...

Prova på ett par dar i björngömsle, varför inte i Sverige? Det finns ju några ställen ändå och hos dom är det betydligt lägre frekvens på oskygga björnar och ett antal dagar i gömsle är ingen garant för björnbilder.

Mvh,Jan
 
Ska bara tillägga att jag också föredrar att fixa allting själv, reka plats osv osv men i björnfrågan fanns det inget alternativ, hur ska man lyckas ha en björnåtel igång när man bor där man bor.
 
Jan vdV skrev:
Din lilla martyr! :)))

mvh,Jan

Hehe, ja,, ngn kallade mig "fakir" här på fs för ngn vecka sedan.. Kanske stämmer bra.

Det som skönt är ju att folk som är på promenad går längs stigarna. Går man av en stig typ 4 meter så är man som i vildmarken, typ ibland:)

Mvh Niclas,
 
jkene skrev:
Utan att ha belägg för det tror jag att vi är mer rabiata här upp i "vildmarken" med "manipulerade" bilder. Vi har en gammal fin tradition att via foto och film visa den råa naturen som den är - helt oförfalskat. Jag tror inte man riktigt är på den linjen ute i den stora världen.

(Anekdot 2: jag bor i Danmark, jag kan redan här, trots närheten till Sverige, märka att man har en helt annan syn på "natur" än vad vi svenskar har - mycket tror jag bottnar i allemansrätten (som vi skall vara djävligt stolta och glada för), men också att vi fortfarande har stora mängder orörd natur).

Kan du utveckla det du skriver - vilken syn på naturen tycker du är den rådande i detta nordiska grannland??? (Nyfiken)
 
Såklart så lever danskarna nära havet och visst har de också ett kustnära förhållande till naturen generellt. Kanske så ser de också havslandskapsbilder med sina då lite spec präglade "skagen"glasögon..

Kanske ett dåligt exempel men poängen är ju att verkligheten runt danskarna och deras konst/kulturella arv präglar dem mer eller mindre medvetet/undermedvetet.

Se på den finska natrufototraditionen. Jag skulle nog tro att vi Svenskar är mer öppna gentemot "manipulering" än vad de är... Har i alla fall varit så! Legenden Hannu Hautala ser nog rött av bara tanken på att ngn manipulerar för att så sedan inget säga. (Även om jag har sett bilder där han själv har gjort det, men då också såklart var ytterst tydlig med det!)

Se på danskarnas syn på "flickfotot", långt mindre tabubelagt att fota naket. Här blir man närmast betraktad som snuskhummer bara man riktar kameran mot en individ av kvinnligt kön. Där har man en nedgrävd och bevarad flickfotokultur, en vida belönad sådan.

Mvh Niclas, som lämnar över ordet till Kenneth och andra som vet mer om just Danmark!!
 
Niclasfoto skrev:


Se på danskarnas syn på "flickfotot", långt mindre tabubelagt att fota naket. Här blir man närmast betraktad som snuskhummer bara man riktar kameran mot en individ av kvinnligt kön. Där har man en nedgrävd och bevarad flickfotokultur, en vida belönad sådan.


Naturligtvis har det å göra med hur samhället & dess medborgare är funtade... Danskarna har en tendens (ja lite av en reflex-tradition faktiskt) att revoltera mot ALLT... å då naturligtvis även mot 'politisk korrekthet'... ja de RØDE är helt enkelt patologiskt misstänksamma mot allt som har med nivellering å göra...

Jag har levt ihop med två danskor... å jag måste säga att jag gillar deras öppna attityd & ständiga ifrågasättande...

Tycker att Piet Hein formulerar danskens mentalitet ganska bra i denna dikt... :)

-Der skabtes af en livstræt gammel gud
engang ti nidkært negative bud.
Profeten nemmed dem med bange blikke,
gik ud blandt folk og meldte: Du skal ikke.

Jeg tror, at der føljer med menneskekald
et eneste bud, et der siger: Du skal.

:)
 
Niclasfoto skrev:
Martin, vem har jämfört "suddiga" bilder med Andys "skarpa"? Plocka inte in mig i den bilden.
Suddiga bilder är inte ngn motsatts till generella stockbilder. Det går inte alls att göra en sådan jämförelse enligt mig.

Jag gillar alla typer av bilder själv, fotar också "alla" typer av bilder själv. Andy Rose har ju också fotat mycket bilder som dominerats av oskärpa även om det inte är det som profilerat honom som den naturfotograf han är i de flestas ögon.

/MVH Niclas,

Bilder kan vara både skarpa och oskarpa samtidigt.
Inget utesluter det andra.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=77225
 
HRL skrev:
Kan du utveckla det du skriver - vilken syn på naturen tycker du är den rådande i detta nordiska grannland??? (Nyfiken)

Eftersom du frågar vad jag tycker kan jag besvara den frågan :), Det rör sig med andra ord om grova generaliseringar, men för medel-Jensen är naturen en rekreationspark, man tjoar, stimmar, tar med sig sin lilla del av civilisationen och far sedan hem igen. Det lokala djur- och insektslivet är en källa för irritation snarare än fascination.

Å andra sidan är det inte så märkligt eftersom allemansrätt saknas, och de få naturplatser som man kan besöka är små och ofta fulla av andra besökare.
 
Svar från John Hyde

Hejsan, här kommer ett svar från John Hyde, fotografen många har trashat och visat dålig respekt till här i tråden. Jag tog mig friheten och kontaktade honom för att höra lite om hur han tänker när han fotar. osv

Greetings Martin,

Thank you for your comments.
We always appreciate hearing from folks. regardless.

As a photographer, and one who has been at it for over 30 years, I enjoy having my work critiqued.
It is a great means discover what others enjoy and to find your own way or style, if you have the strength to NOT be influenced too much by the opinions of others.

I don't understand why some people "trash" other artists work, it just doesn't make sense.
If everyone did everything the same way, then the world would be a very boring place, yes?
Perhaps its some aspect of insecurity....like they feel threatened by what is different than theirs, or by something that is different than what they are doing?

All I know is that it isn't worth my time or energy to "trash" another persons work- whether or not I find it attractive.

I believe the only productive time to be critical of another nature photographer is when the methods they use to obtain
their images threaten the subjects or the environment.

On the subject of "manipulation".
Less than 5% of the images of eagles and whales have been composited and only one of the wolf images is a composite.
The rest are single exposures.
Many that some folks think must be composites are not.
Over the past 25 years I've learned when and where to go to get the best chance for the type of image I'm hoping for. Many of these locations are within 50 miles of my home so I know them in all seasons and the animals that live there
as well.
When I go out to make a photograph I go to a specific place at a specific time because I know what the light will be like and where the animals or birds will be feeding, resting, whatever.
Luck still plays a role but not as much as it did before I had intimate knowledge of these areas and the creatures that live there.

Obviously, I do not subscribe to the philosophy that an image is no good if it isn't captured with one opening of the shutter.
Personally, I enjoy the challenge and satisfaction I get from making an image either way.
I always strive to get the image I'm after with one exposure if that is possible, not because of any philosophical ideals, but because I enjoy the challenge and because if you can achieve that, then you've got it.
No extra work afterwards.
I'd rather spend my time out taking photos than siting at a computer.
That's why I started in nature photography in the first place, so I could spend time outdoors with wild animals in wild places!

I view the camera as a tool, just like any painter does their brushes or a sculptor their chisel.
It's a tool, and end to a means.
I don't look at my nature photography in a strictly documentary sense.
If were shooting newsworthy events, war or politics, weddings, events or subjects such as those, where documentation is the primary goal (and especially if I were trying to elevate that beyond mere documentation to something that makes additional statements about the human condition, whatever), then I wouldn't consider compositing an image because it would be a false interpretation of an event.

But to me, nature photography isn't merely about documentation.
It is more about creating images that express my personal interpretation of the natural world.
And since it is exactly that- expression of MY PERSONAL INTERPRETATION- then if I find that I can achieve that goal by using more than one photograph, then so be it.
I do not believe that it is disrespectful to nature to composite an image.
It is not false, because those places and subjects all exist in nature, they had to have or I couldn't have used a camera
to record their existence.
I also never present any subject in a way that is not respectful to it's integrity or the realistic interpretation of its existence.
I can't, because I've lived those experiences, that's where the incentive for the vision comes from!

So, Martin, I hope that helps to answer at least some of your questions.
I know that in Sweden many nature photographers adhere to a strictly documentary style, and I respect that.
But I don't let other peoples opinions determine my own personal style, and never will.
I need to be my own person to be happy with myself.

If everyone who ever decided to try to communicate through visual means stuck to the same format, style, philosophy,
technique, medium, etc. then the human vision would never have evolved as it has over the ages.
All the most famous and respected names in the art world never would have come to be.
One must follow their own path to evolve, THAT is my philosophy.

Thank you for extending your appreciation for the work that I do and please feel free to contact us anytime.

Warmest Regards,

John

PS: you may post this reply on your photo forum if you think it will be of interest to others.

###
 
Hmm ja, jag tycker nog att han låter lite krass i rösten först om jag läser honom korrekt. Jag vet inte vad du har skrivit i mailen till honom men jag tycker att det är lite knepigt att han pratar om att trasha andras arbeten om och om igen i början av texten..

Det är väl ingen här i tråden som har ngn intention att ens i närheten av ngn lust eller ngt behov att trasha.
Det torde ju vara ibland de värsta orden att använda och det värsta att göra mot ngn annan överh. OM han menar att diskursen om manipulation och misstänksamhet är att trasha så är det ju väldigt knepigt. Trasha kan ju ske av misstag men som oftast så antar jag att dEt är en rättså medveten handling och syfte med handligen!



Annars så är väl våra misstankar till stora delar bekräftade, vilket förståss var absolut väntat. Vad jag ser så skriver han inget om varför han inte konkret har märkt de bilder som är montage, det är ju där problemet och kärnan till alla missförstånd ligger. Han tycks ju vara medveten om de möjliga kulturella olikheterna men länkar vad jag ser inte det till den då så nödvändiga märkningen av bilderna.

Roligt att du postade svaret Martin! Det kanske inte ledde oss till ngn direkt lösning eller avstämmning på trådens utvecklade tema men det kanske inte hade varit så roligt heller då:)hehe,

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
Det var som jag misstänkte, han har inga ambitioner att hans bilder skall vara dokumentära och skildra en faktiskt händelse.. Tycker hans resonemang är mycket bra och jag kan skriva under på detta..

/Peter
 
-Jag skrev till honom att det har pågått en diskussion om vilka utav hans bilder som är modifierade. Att tekniken och bilder blivigt trash-talkade. Vilket stämmer enligt tråden..

Klart hans bilder har blivigt trashade här om du följt med tråden. Inte bara hans bilder, utan John som person. John har länge inspirerat mig att ta bättre bilder, och jag är ingen person som manipulerar bilder på ett sätt som han gör. Dock går många av de bilder han manipulera, ta med ett klick.

Folk skrev att dom inte ens vill titta på hans bilder för dom är "klippta" i osv. För mig är det ett så barnsligt upptränande att man borde fundera på vilket mognadsstadie man verkligen är i.

Han är en ambitiös fotograf, och som jag skrev tidigare. Bättre att kontakta fotografen först, istället för att sitta här å leka CSI och trasha vilka bilder som ser "fult" modifierade ut osv.

/Martin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.