Omar
Aktiv medlem
dJb skrev:
Nja jag tycker nog det är intressant hur bilden kom till. För mig ligger lite av känslan i betraktandet av en bild i att känna till fotografens förutsättningar. En bild tagen på plats på Mt Everests topp värderar jag högre än om samma bild skulle vara ett montage eller en skickligt gjord studiobild. Eller om fotografen klättrat solo utan syrgas eller flugit helikopter upp. Och jag värdesätter en bild på en vild varg mer än en djurparksvarg. Även om bilderna är lika. För att hårddra det lite.
Så det ligger kanske något i vad du skriver. Men jag ser inte den skandinaviska puritanska inställningen till naturfotografi som helt negativ heller då den i mångt och mycket handlar om att skildra naturen utan att själv påverka den i allt för hög omfattning.
Hej
Personligen tycker jag om naturfotografering pga utmaningen, att det är lite svårt. Är det för lätt så är det inte så mycket konst längre.
Jag har varit lite sugen på att åka till Finland för att sitta i björngömsle. De matar tydligen björnarna med ca 200kg lax om dagen och sätter upp tex makaroner på trädet så björnarna sträcker på sig mot trädet så man får bild på det också. En fotokollega till mig var nyss där för 2000kr per dygn i gömslet. Jag såg hans bilder (nästan djurparkskänsla), björnarna var precis utanför gömslet och satt och rullade runt och höll på. Han fick massvis av bra bilder på dessa björnar. Ibland var de så nära att han var rädd att de skulle röra vid objektivet. De var ofta några meter från gömslet bara.
Jag tappade lite sugen, då det var så lätt att fota dem, kändes lite som jag kunde åka till Skånes djurpark och fota istället, om jag hård drar det lite. Känns lite för "industrialiserat" och kommersiellt och tillrättalagt för min smak. Tjusningen för min del som naturfotograf är utmaningen, spänningen, smyga omkring i naturen på upptäcksresa.
Missförstå mig inte, tappade lite sugen men skulle nog kunna tänka mig att sitta i björngömsle ändå, men hade för egen del varit mycket stoltare om jag själv hade fått bilder på vilda björnar utan hjälp. Men vad gör man om man vill ha bra bilder och närbilder på björn, så får det nästan bli björngömsle eller djurpark om man inte har en sagolik tur och rent av lägger ner extrem tid på att hittade dem själv.
Har dock ingen erfarenhet själv av att typ sitta vid åtel eller liknande, vilket beror delvis på att de flesta ligger långt från Skåne, kostar en hel del pengar och min bristande kunskap och kontakter av vad som finns i åtel och gömsle väg.
MVH
Omar Brännström