Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
En bild: Stjärnor, solnedgång, grind och brygga
- Trådstartare R00S
- Start datum
Henrik L Jonsson
Aktiv medlem
Ja, det stämmer. Det är en bild föreställande stjärnor, solnedgång, grind och brygga.
Henrik L Jonsson
Aktiv medlem
Men du skrev inget om vad du vill ha ut av tråden. Om det är något speciellt som du vill diskutera, ha svar på eller berätta.
StaffanW
Aktiv medlem
Njae, den har diskuterats flitigt på diverse andra ställen. Det var mest en kompis som tyckte jag borde dela med mig av den på Fotosidan också. Jag är dock ingen vidare van fotosidaanvändare, kanske har jag valt fel tråd.
Så om vad diskuterade man flitigt på dom ställena?
Hur den är tagen? Om något kunde gjorts bättre? Var den är tagen? Är det 5 olika bilder, eller samma?
Generellt brukar man i trådar fråga något, kasta ut ett påstående eller liknande för att få igång en diskussion.
Är det bara en bild man vill visa, kan man lägga den i sin profil.
R00S
Aktiv medlem
Det är en och samma bild. Den är tagen vid sandabadet i kvicksund. 15s på vidöppen bländare på 18mm med en fuji x-e2 och 18-55:an, iso 4000. Jag hade ett gradient nd-filter på för att locka fram stjärnorna. Tittar man lite noga ser man att kvaliteten nog inte duger för stora prints, speciellt i övergången mellan natthimlen och solnedgången. Det vi framför allt diskuterat är metoder för att ta den här typen av bilder med bibehållen kvalitet. En rad begränsningar finns: ljuset är svagt, skärpdjupet får inte bli för kort, stjärnorna får inte bli streck och det får inte bli så mycket brus. Man kan förstås komma undan med att kombinera flera bilder, men metoden passar mig dåligt då jag fotograferar mycket diafilm. Jag tror dock jag kom på lösningen med en ny metod igår. Jag återkommer om det fungerade.
Skickat från min telefon, ursäkta t9 och typos
Skickat från min telefon, ursäkta t9 och typos