Annons

En av mina bilder på facebook används av ett klädföretag.

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kan kontrollera hur du vill visa dina bilder för vänner och folk.

Men Facebook har fulla rättigheter att göra nästan vad de vill med dem. Det står klart och tydligt
 
Bara om du inte själv begränsar visningen av bilderna i dina sekretessinställningar. Läs användarvillkoren på Facebook. Det aktuella avsnittet har jag citerat tidigare.

Jag vet men du missförstår texten. Den första texten är om hur du kan begränsa okända människor att se dina bilder.
Den andra texten med nummer framför är vilka rättigheter som gäller. Och det är klart och tydligt. Face book kan i princip göra vad de vill. Det har även skrivits mycket om det här innan
 
Bara om du inte själv begränsar visningen av bilderna i dina sekretessinställningar. Läs användarvillkoren på Facebook. Det aktuella avsnittet har jag citerat tidigare.

Facebook har rättigheterna till alla dina bilder som du lägger där. vilken inställning du ärn gjort. Vissa ändrar ju även den inställningen varje vecka. Och det har inget med rättigheterna att göra. Vilket man också fattar om man läser Facebooks text nogrant. Det har även varit TV, Radio och tidnings-artiklar tidigare om det här.
 
Den andra texten med nummer framför är vilka rättigheter som gäller. Och det är klart och tydligt. Face book kan i princip göra vad de vill. Det har även skrivits mycket om det här innan
Det är ju den texten (med en etta före) jag citerat. Och det står fortfarande (min fetning):

1. For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos (IP content), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook (IP License).

För att ta det på svenska: ... du ge oss följande tillstånd, beroende på dina sekretessinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överlåtbar ...(osv)
 
"subject to" motsvarar väl ungefär "under förutsättning att" eller i det här sammanhanget "begränsat av", dvs förutsatt att du inte bestämt något annat i dina inställningar så har Google fulla rättigheter att ... osv.
 
Jag håller med Erland. Tror det är ni andra som missuppfattar texten.

Men miljontals människor på Facebook ändrar sina inställningar varje månad/vecka. Tror du verkligen att Facebook har rättigheterna ena veckan men inte nästa. Och hur kollar du vilken dag de använde dina bilder då? i förhållande till vilken inställning du precis hade den dagen på din Facebook sida.
Nej Facebook har rättigheterna till det du laddar upp. Det har varit flera radio, TV program om det också.
 
Mailade klädföretaget igår och berättade om bilden osv. Fick ett svar som var ungefär på detta viset.

_________________________________________________
Hej Kevin

Jag är jurist på ****** och vill återkomma till dig angående ditt mail till oss.

Jag har försökt få klarhet i bakgrunden till detta fall. Om jag förstått det hela rätt så är en designer hos oss Facebook-kompis med *****, tjejen på bilden. När han såg fotot på hennes FB-sida gillade han känslan i fotot och frågade ***** om han kunde låta sig inspireras av bilden för en produktdesign. Hon sa att det gick bra och han utgick då från att det var hennes foto. Om man tittar på bilden så ser det ju ut som om hon har tagit bilden själv och när man lägger upp bilder på FB så utfäster man ju dessutom gentemot FB att man har rättigheterna till det material man lägger upp - så det antagandet var väl inte orimligt. Det är väl också i någon mening kännetecknande för Facebook att man inte tror att ett foto av privat karaktär som publiceras där innehas av någon som vill göra gällande formella, juridiska rättigheter till fotografiet i fråga.

Om det är som du säger att du är fotografen och anser dig ha rättigheterna till bilden så kan jag bara beklaga att vi inte visste om detta och kunde sätta oss i kontakt med dig innan. Vi brukar vara noga med att klarera rättigheter vid behov. I just detta fall rör det sig om ”an honest mistake” – det är inte fråga om en uppsåtlig bildstöld som du antyder.

Vi beklagar som sagt det inträffade och ska se över våra rutiner. Vi vill gärna kompensera dig för det inträffade och jag tänkte att vi kan skicka över ett gäng av våra plagg. I så fall behöver jag din storlek och din adress.

__________________________________________________

Grejen är att det aldrig har legat på hennes fb-sida, utan då i ett random-album festalbum på henne av mig, dvs, designern kunde klart och tydligt se att hon inte var uppladdaren av fotot. Bilden är tagen med ett fisheye objektiv, därför är jag anska nära henne och det ger ju bilden som bekant en "privat karaktär" som det uttrycktes i detta fall.

Att det är ett "honest mistake" köper jag absolut, däremot fortfarande en bildstöld.

Delen med "någon (annan) som vill göra gällande formella, juridiska rättigheter till fotografiet i fråga." Ser jag lite udda dessutom, då jag absolut inte la fram någon form av krav, enbart informerade om situationen.

Att jag skulle kunna få några av deras plagg som kompensation ser jag endast som att dom helt enkelt försöker komma billigt undan, eller har jag fel?
 
Som jag läser Facebooks terms (utifrån egna erfarenheter av att driva sajter) så har man, som många andra sajter, en mycket övergripande rätt till materialet för att skydda sig mot problem som kan komma att drabba en senare för att man tex gör massa fiffiga funktioner för att dela material mellan sajter etc -- inte för att man skall göra storkovan på att sälja medlemmars bilder till tredje part. Det är sånt jag tror man täcker in med "sub-licensable". Och man måste också kunna byta ägare till sajten utan att avtalet blir ogiltigt ("transferable" licens)

Med alla API:er och Dela ut/Bädda in-grejer som finns på sajter idag kan FB lätt hamna i en position där de anklagas för att ha spritt ut material, även om det är andra användare som gjort det. Man stämmer ju bekant den som har mest pengar...

Jag kan inte tänka mig att Facebook sub-licensierat bilden till ett svenskt T-shirtsföretag, det finns ju inga större pengar i det. Och det går knappt ens att komma i kontakt med någon på Facebook att prata med... http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=2513458

Edit: inlägget ovan dök upp medans jag skrev. Det där är ju vanlig förklaring - "jag trodde att det var tillåtet". En förklaring, men inte försvar. Så det är ju bara att du kräver dem på vad du tycker det är värt, skicka en faktura. Bestrider de den så kan du ju ta det vidare med jurist.
 
Senast ändrad:
Vilket företag gäller det förresten, typ Spreadshirt där folk själva kan ladda upp designer och öppna egen T-shirtbutik?

Hade gärna lagt upp namn, bilderna och allt, men vet inte om det är så bra om man ser till framtida faktureringar osv. När annan här kanske har koll på hur det ligger till?

Men klädföretaget är inte som spreadshirt, detta har butiker i en 6-7 länder och en internationell webshop.
 
Hade gärna lagt upp namn, bilderna och allt, men vet inte om det är så bra om man ser till framtida faktureringar osv. När annan här kanske har koll på hur det ligger till?
Nä inte nödvändigt, och du svarade medans jag skrev det ovan - så det är ju klarlagt att de själva tagit in bilden. Då är det ett enklare fall.
 
Att jag skulle kunna få några av deras plagg som kompensation ser jag endast som att dom helt enkelt försöker komma billigt undan, eller har jag fel?
Visst försöker de komma billigt undan, men de erkänner ju också sitt misstag och ber om ursäkt. Om jag var du skulle jag vara ganska nöjd med det. Några större pengar lär det ju inte finnas i den här historian för någon inblandad part.
 
Visst försöker de komma billigt undan, men de erkänner ju också sitt misstag och ber om ursäkt. Om jag var du skulle jag vara ganska nöjd med det. Några större pengar lär det ju inte finnas i den här historian för någon inblandad part.

Är absolut inte ute efter några stora pengar, om jag var lagd åt det hållet hade jag ju redan suttit och gråtit ut i aftonbladet för någon extra hundralapp. Jag vill helt enkelt bara att alla gör rätt för sig, och tycker dessutom att hela diskussionen är väldigt intressant.
 
Det är väll bara att fakturera som du fick råd om innan? Det är vad jag skulle gjort. Att de gjort ett misstag betyder väll inte att de ska slippa att betala? Då kan de ju köra den "historien" för varje bild de använder sig av.
 
Är absolut inte ute efter några stora pengar, om jag var lagd åt det hållet hade jag ju redan suttit och gråtit ut i aftonbladet för någon extra hundralapp. Jag vill helt enkelt bara att alla gör rätt för sig, och tycker dessutom att hela diskussionen är väldigt intressant.

Hur mycket hade du tagit betalt för bilden om de hade frågat dig först?
 
Det är väl också i någon mening kännetecknande för Facebook att man inte tror att ett foto av privat karaktär som publiceras där innehas av någon som vill göra gällande formella, juridiska rättigheter till fotografiet i fråga.

Öhum, det är nog inte sant. Men bra att de har svarat och erkänner fel.

Vet inte hur det är i Sverige men här brukar det gängse gaget om man inte vill dra någon inför rätta vara bildstöld = 3 ggr det man skulle ha tagit betalt normalt. Så fråga runt lite, ta pengarna och spring - men tala med tjejen på bilden först, hur tar hon det att hon är ute på det viset? Ett modellgage borde vara på sin plats.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.