Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En av mina bilder på facebook används av ett klädföretag.

Produkter
(logga in för att koppla)
Facebook får använda eller ge bort bilden om de vill

"For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos (IP content), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook

Är du säker att de kan ge bort eller sälja uppladdade bilder med den skrivningen? De skriver att de får använda innehållet, inte sälja det.
 
Detta är en av anledningarna till att jag aldrig kommer ladda upp några bilder på facebook.

När man går in på Facebook så möts man av en sida att
lämna registreringsuppgifter på. Inget som helst förhandstittande
innan man blir medlem.
Det räcker för mig till att avbryta.
Dessutom är väl Facebook den kommersiella motsvarigheten till Staci.
 
Är du säker att de kan ge bort eller sälja uppladdade bilder med den skrivningen? De skriver att de får använda innehållet, inte sälja det.

De skriver ju att de får en non-exclusive, transferable, sub-licensable.
Då får mer än Facebook använda innehållet om Facebook vill det.

Sen trodde jag inte det fanns någon medlem här som trodde att man kunde ladda upp bilder till Facebook och aldrig få dem kopierade/använda av andra personer/företag :)
Det är ungefär som att lägga sin plånbok med pengarna i på gatan. Sen komma tillbaka efter en vecka för att hämta den
 
När man går in på Facebook så möts man av en sida att
lämna registreringsuppgifter på. Inget som helst förhandstittande
innan man blir medlem.
Det räcker för mig till att avbryta.
Visst kan du förhandstitta, hur mycket som helst.

Längst ner på startsidan finns flera alternativ. Klicka t ex på "hitta vänner" och leta upp nån du känner, så kan du se hur hans/hennes sida ser ut (dvs den delen som personen valt att visa upp för alla).

Sen trodde jag inte det fanns någon medlem här som trodde att man kunde ladda upp bilder till Facebook och aldrig få dem kopierade/använda av andra personer/företag :)
Det beror ju på hur man använder Facebook. Själv visar jag bara bilderna för folk jag känner. Risken att nån skulle sno dem är alltså extremt mycket mindre än när jag t ex lägger upp bilder på Fotosidan. Jag har faktiskt svårt att komma på något säkrare sätt att visa bilder på webben.
 
Sen trodde jag inte det fanns någon medlem här som trodde att man kunde ladda upp bilder till Facebook och aldrig få dem kopierade/använda av andra personer/företag :)
Det är ungefär som att lägga sin plånbok med pengarna i på gatan. Sen komma tillbaka efter en vecka för att hämta den

Och då ligger den kvar. Fast någon har kopierat innehållet ...
 
Det är ganska blåögt tror jag att publicera bilder och sedan tro att man bara tittar på dem. Personligen utgår jag ifrån att mina bilder kan hamna på andra ställen och gråter inte blod för det. Det har hänt att jag har bett hamstrar om att ta bort mina pdf:er från ftp-sajter och lustigt nog har de gjort så.
 
"you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content...//...or in connection with Facebook "

OR IN CONNECTION WITH

menas detta att om man länkar till bilder - ex till bilder här på fotosidan - så ger man dom rättigheten över dessa också? Fast de inte ligger uppladdade på Facebook, i sig?
 
Det beror ju på hur man använder Facebook. Själv visar jag bara bilderna för folk jag känner. Risken att nån skulle sno dem är alltså extremt mycket mindre än när jag t ex lägger upp bilder på Fotosidan. Jag har faktiskt svårt att komma på något säkrare sätt att visa bilder på webben.

Utom att enligt FB:s egna regler är det FB själv som kan sno bilderna. Affärsmässigt kanske det inte är så klokt om de gör det men jag skulle själv inte ladda upp några direkta stjärnbilder på FB i större format än 300 x 300 pixel.
 
EULA är inte lagbindande. Bara villkor. I en domstol behöver det inte nödvändigtvis hålla.

Facebook har rätt att själv använda sig av bilder publicerade på facebook, som en licens d.v.s. De har inte rätt att sälja vidare bilden.

Tack! Jag väljer att gå efter din text, utan att läsa eller sätta mig in i detaljerna. Jag ser det som ett "icke problem" och tänker inte laga något som inte är trasigt. Sen om det visar sig att man får bilder spridda på ett sätt som man först inte tänkt sig, får man ta ställning till det då.


Michael - Avvaktar tills det visar sig att det i realiteten kan drabba någon -
 
Utom att enligt FB:s egna regler är det FB själv som kan sno bilderna. Affärsmässigt kanske det inte är så klokt om de gör det men jag skulle själv inte ladda upp några direkta stjärnbilder på FB i större format än 300 x 300 pixel.
Nja, nu tror jag att du har missförstått villkoren på Facebook. Det står alltså att "you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings..." Vilket ju bara kan tolkas som att de bilder man publicerar med begränsad tillgänglighet inte kan publiceras av Facebook utanför den angivna kretsen.
 
Jag har läst ett antal intervjuer och FB menar att det är för att dom skall ha friheten att utveckla saker inom FB så fritt som möjligt och att dom inte tänker sälja material till någon annan. Nu finns det dock redan fall där dom lämnat över information till tredje man, men jag tror inte det finns några kända fall där dom sålt bilderna vilket jag faktiskt tolkar det som om dom får.

Själv har jag inga problem att ladda upp bilder på facebook, det är sällan några mästerverk utan mer bilder från min vardag. Dvs taget med mobilkameran och uppladdat direkt utan att bearbetats det minsta.

Sedan skall man nog anse att Facebook är öppet, dvs man skall inte skriva annat på facebook än vad man t.ex. skulle kunna tänka sig att skriva här.

Idag har jag t.ex. skrivit "jag är förbannat less på 30+ graders dagar och att nu får det banne mig vara nog." på facebook. Det står jag för och jag skulle inte bry mig om att det läcker ut.

/Karl
 
Nja, nu tror jag att du har missförstått villkoren på Facebook. Det står alltså att "you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings..." Vilket ju bara kan tolkas som att de bilder man publicerar med begränsad tillgänglighet inte kan publiceras av Facebook utanför den angivna kretsen.

Nej Facebook skriver att allt material/foto som du lägger där har de rätt att använda och visa. Och du ger dem en licens
you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook
 
Nej Facebook skriver att allt material/foto som du lägger där har de rätt att använda och visa. Och du ger dem en licens
you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook
Innan du skriker "nej" kanske du ska läsa Facebooks användarvillkor? I punkt 2 står det så här (min fetning):

You own all of the content and information you post on Facebook, and you can control how it is shared through your privacy and application settings. In addition:

1. For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos (IP content), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook (IP License).
 
Innan du skriker "nej" kanske du ska läsa Facebooks användarvillkor? I punkt 2 står det så här (min fetning):

Men det står även där efter din sista fetning att dom har fulla rättigheter att göra vad dom vill med bilderna. Jag blir inte riktigt klok på vad som egentligen gäller.

/Karl
 
Men det står även där efter din sista fetning att dom har fulla rättigheter att göra vad dom vill med bilderna. Jag blir inte riktigt klok på vad som egentligen gäller.
Det står ju klart och tydligt att det villkor som står efter min sista fetning bara gäller "subject to your privacy and application settings". Dvs har jag en inställning som gör att bara mina "vänner" kan se mina bilder får Facebook inte visa dem för någon annan. Om jag däremot visar mina bilder utan begränsningar kan Facebook i princip göra vad de vill med bilderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.