Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En av mina bilder på facebook används av ett klädföretag.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag behöver er expertis!

För ett tag sedan lade jag upp en bild av en bekant på facebook, har självfallet raw-bilden och allt.

Nu har den bilden helt plötslig ploppat upp på ett klädesplagg från ett stort svensk företag, den är något modifierad (det som är ändrat är att bilden blivit roterad och "designern" ifråga har inverterat färgerna.)

Bilden är således snodd från min facebook, utan vetskap från min sida, den används i ett kommersiellt syfte, den syns på deras hemsida, produktblad för deras vinterkampanj och då självklart på klädesplagget som finns för försäljning i många butiker över hela Sverige.

Det finns inget godkännande från min sida, dom har heller inte skrivit mitt namn som fotograf eller något i den stilen.

Vad ska jag göra? Känner mig helt vilsekommen då jag inte hittar något liknande scenario med hjälp av google.

Otroligt tacksam för svar!
 
Fick svar väldigt snabbt av Stefan Teste, han tyckte att jag skulle fakturera dem, han erbjöd sig även att hjälpa till, så ska ta och skaffa mig mer kött på benen genom bilder från butiker osv. Tack för eran hjälp!
 
Fick svar svar väldigt snabbt av Stefan Teste, han tyckte att jag skulle fakturera dem, han erbjöd sig även att hjälpa till, så ska ta och skaffa mig mer kött på benen genom bilder från butiker osv. Tack för eran hjälp!

På dom bara!!
Du får gärna fortsätta att skriva om vad som händer framöver här så vi kan följa dig!
 
Det enda som skulle kunna sätta käppar i hjulet för dig är att klädföretaget faktiskt köpt bilden av facebook, facebook hade i sina tidigare EULA fulla rättigheter till bilderna som laddades upp och kunde teoretiskt sätt göra det.

För att numera undvika att detta händer så kan man dela ut sina bilder bara till sina vänner.

/Karl
 
Ja Facebook har fulla rättigheter till bilderna du laddar upp där

Liksom bilder du laddar upp på Fotosidan. Men det här fallet var det ett annat företag, än Facebook, som använde bilden, citat: "... utan vetskap från min sida, den används i ett kommersiellt syfte, den syns på deras hemsida, produktblad för deras vinterkampanj..."


Michael - laddar gärna upp -
 
Jag trodde Facebook lugnat sig med det efter alla skriverier tidigare, men läser man deras EULA så ser det ut som att dom alla rättigheter, men jag är inte jurist ... hursom, jag tycker man ska prata med klädföretaget ändå, få en förklaring och även betalt. Hur är det med modellrelease då, det finns väl knappast?
 
Liksom bilder du laddar upp på Fotosidan. Men det här fallet var det ett annat företag, än Facebook, som använde bilden, citat: "... utan vetskap från min sida, den används i ett kommersiellt syfte, den syns på deras hemsida, produktblad för deras vinterkampanj..."


Michael - laddar gärna upp -

Facebook har inga rättigheter på bilder som laddas upp på fotosidan så vitt jag vet.

/Karl
 
Facebook har inga rättigheter på bilder som laddas upp på fotosidan så vitt jag vet.

/Karl

Snacka om att verkligen göra sitt yttersta för att missförstå... :-/

Han menade ju självklart att LIKT facebook så har Fotosidan fullständiga rättigheter att publicera dina bilder du laddar upp på Fotosidan, inom sitt ramverk - i vilkoren definerat som 'www.fotosidan.se'.

Att facebook skulle ha sålt en specifik bild till ett företag är så osannorlikt att det är närmast naivt att tro att de ens skulle tänka tanken. Det hade DIREKT kommit ut att de gjort det och det skulle skada deras varumärke enormt. De har helt enkelt inte råd att göra det. Tänk dig själv, du är ett av världens mest lukrativa företag och ett svenskt klädesmärke ringer och frågar om de kan få köpa en bild för säg 4.000kr som de sett på facebok. Tror någon på riktigt att de ens skulle fundera över det?

Det här har inget med Facebook och deras vilkor att göra. Klädföretaget har snott en bild, det kunde lika gärna vara från en blogg eller flickr eller en google images sökning.
 
Han menade ju självklart att LIKT facebook så har Fotosidan fullständiga rättigheter att publicera dina bilder du laddar upp på Fotosidan, .

Tack för förtydligande, det var ett syftningsfel från mig och du har rätt.


Frågor till andra rädda för avtal och spridningen:

Många av våra lagar, rättigheter och skyldigheter, kan man inte avtala bort genom att föra muspekaren över en ruta som det står OK på.

Är skaparen bakom kontot alltid den riktiga fysiska personen?

Har den som laddat upp bilder på t.ex facebook per automatik, lagligt "skänkt" bilden till facebook, trots att man inte har tagit bilden eller äger rättigheter till den samma?

Håller alla textade avtal, i lagens mening, att det skulle vara så som det man accepterade för fyra år sedan (via ett IP-nummer), som för vissa är dessutom skrivit på ett, för dem, främmande språk?


Michael - som funderar vidare -
 
EULA är inte lagbindande. Bara villkor. I en domstol behöver det inte nödvändigtvis hålla.

Facebook har rätt att själv använda sig av bilder publicerade på facebook, som en licens d.v.s. De har inte rätt att sälja vidare bilden.
 
Liksom bilder du laddar upp på Fotosidan. Men det här fallet var det ett annat företag, än Facebook, som använde bilden, citat: "... utan vetskap från min sida, den används i ett kommersiellt syfte, den syns på deras hemsida, produktblad för deras vinterkampanj..."


Michael - laddar gärna upp -

Facebook får använda eller ge bort bilden om de vill

"For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos (IP content), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook
 
Senast ändrad:
Facebook är dessutom i lindorna att börsnoteras just nu, vilket brukar kunna trigga otroligt kortsiktigt tänkande från företag.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.