Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Emulsion

Produkter
(logga in för att koppla)

inga

Medlem
Hej!
Jag söker en framkallningsemulsion att stryka på tyg, för att sedan göra kopior på det samma. Vet någon vart jag skall finna detta, finns det fortfarande sådana produkter? Och har någon provat och vad tyckte du i så fall om resultatet?
Inga

Testade med flytande emulsion för drygt tio år sedan, och det var rätt roligt. Emulsionen fäste på bomullstyg, men inte på syntettyger som polyester. Testade även på ben.

På glatta ytor rekommenderas att de lackeras med polyuretanlack som får torka, innan man penslar på emulsionen. För att det ska sitta bättre penslar man på samma lack med ett par strykningar efter framkallningen och torkningen.

Precis - Black Magic var namnet, från MACO tror jag. Råkar man ha vägarna förbi London kan man handla på Jessops (?). Där fanns ett annat märke, betydligt billigare än i Sverige.

J. Patric skrev:
På glatta ytor rekommenderas att de lackeras med polyuretanlack som får torka, innan man penslar på emulsionen.

har du testat med glas?

liquid light eller black magic heter det oftast. finns som mjuk, hård och multigrade.

jimh skrev:
Jag trodde variabel kontrast byggde på att man hade flera emulsionslager. Undrar om Photoformularys variant funkar som Kalles randiga ost-romkräm :)

Jag undrar också hur det fungerar. Om kontrasten styrs med filter, eller om man blandar två olika emulsionslösningar med olika kontrast.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar