** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Eloge !!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer.jonsson

Avslutat medlemskap
Ville bara ge en eloge till alla krigsfotografer i världen !

Har kommit över lite böcker av bla. James Nachtway, Robert Capa....och efter några timmar i böckerna så kan man ju konstatera att det är ingen vacker värld vi lever i, dessa fotografer måste vara gjorda av stål på alla sätt och vis, att dom ens vågar sätta sina fötter i krigshärjade områden är ju en eloge bara de, och bilderna är ju mästerverk på alla sätt och vis,

Världen som dessa fotografer förmedlar är så annorlunda mot vad vi ser på tv och i tidningar, väldigt starka foton på allt vad elände heter och är! det är tur att dessa "järnmän/kvinnor" finns och lever att förmedla en mer verklig bild av "elände" än vad man ser på tv !

Böckerna av dessa fotografer rekomenderar jag alla att läsa och även om man inte är fotointresserad så är dessa böcker värda att ta en titt i.

Nja, inte är det gjorda av stål inte. Capa klev på en mina och gjorde det hela väldigt tydligt vilka riskerna är.

Men visst håller jag med, många av dem gör en viktig insats.

Mvh
Maverick

All respekt för dessa fotografer.

Glöm inte våra svenska ”hjältar”:

Hans Malmberg med bilder från Koreakriget
Björn Larsson-Ask med bilder från Kongo
och många andra.

Dock håller jag inte med om järnmän/kvinnor.
Många har dött, alkoholism, hustrumisshandel, mediciner, skilsmässor och självmord har blivit resultatet av många krigsfotografers upplevelser.

Ett exempel har vi från Ruanda (Rwanda) med ett döende barn som i bakgrunden har ett gäng gamar som väntar..

Fotografen hängde sig en tid efter att bilden publicerats.

Ledsen om jag förstörde stämningen i tråden.

Alla har väl sina gränser för vad man tål,alla råkar inte ut för alkohlism, hustrumimshandel, mediciner mm , jag tycker inte man ska dra över alla över samma kant, jag tror inte precis någon här på fotosidan skulle frivilligt ställa sig mitt i skottlinjen!

Tis 22/10
kl.22.10
svt2

Är det ett program om James Nachtway se det !!

TV2 22/10 22.10 Kamera: Krigsfotografen
"Om dina bilder inte är tillräckligt bra så har du inte varit tillräckligt nära", har den legendariske Robert Capa sagt. James Nachtwey har hållit sig nog så nära under tjugo års arbete. Filmaren Christian Frei har följt honom under två år på fältet, i Kosovo, Indonesien och Palestina. Med en minivideokamera monterad på Nachtweys egen kommer TV-tittaren lika nära händelserna som han själv. Men James Nachtwey söker inte spänning och äventyr. Hans bilder av kriget är alltid bilder mot kriget. (Dokumentär från Schweiz, 2002)

Jag köpte James Nachways bok "Inferno" och det är en bok som utmanar, provocerar och sätter fart på adrenalinet. Jädrar vilka bilder! De har en sådan närhet att de känns som knytnävesslag i mellangärdet varje gång jag vänder sida.

Dyr är den, otymplig likaså men en kraftig påminnelse om männsklighetens rädsla, oförståelse och de kraftiga följder som kan komma därutav. Rekommenderas!

/E

Jag såg förra årets World Press Photo. En stor del av bilderna kom från politiska oroshärdar och man kan inte säga annat än att de bilderna berör mer än de anonyma bilderna som man ser på kvällsnyheterna. De blir inte mindre svaga av att de är tagna i nutid och att många av dem är tagna i eller i direkt anslutning till Europa.

Snart är det dags för nästa World Press Photo. Ska man se fram emot det eller ej?

Jäklar vilken kille! Vilket bra program! Ångrar mig att jag inte bandade programmet. Vilka bilder, jag är både rörd, arg, ledsen och imponerad.

Vilken kraft svartvita stillbilder har! Jag upplevde att de rörliga färgbilderna inte på långt när kunde förmedla samma kraft, få samma genomslag, som James svartvita stillbilder.

Måste bara ställa några teknikfrågor även om det känns futtigt i sammanhanget.
- var det Tri-X han använde?
- Canonfotografer, vilka gluggar tyckte ni att han använde?
- konstigt att han mätte infallande med lös mätare, litade han inte på kamerans mätare, eller har ni någon annan förklaring?
- vet ni om programmet går i repris?

/E

Tri-X, javisst var det Tri-X.

Jag såg 14 mm 2,8L, 17-35 f/2,8L,(eller 20-35), 85 f/1,2L.

Han hade kamerorna inställda på spotmätning, därför mätte han infallande ljus med lös mätare.

Om jag inte är felinformerad så går programmet i repris 11/11.

Intressant att se vilket mörkrumsarbete som de la ner..

27 mars 1990 sköts en ung fotograf i Irakiska Kurdistan.
Han var 26 år och hette Gad Gross.

Han började göra sig ett namn efter att ha följt valet i Rumänien men ville bli en av ”de stora pojkarna”.
Och det bästa sättet att snabbt bli det är att fotografera krig.

Han ansågs vara en lite naiv och vek kille så ingen ville skicka honom till någon krigszon, då beslutade han sig för att själv leta upp ett krig.
Han valde att tillsamanns med några reportar via gummibåt ta sig till Irak från Syrien.
De tillbringade tid med gerillan och kände att ”vi har ett scoop”.
Då anföll Irakisk militär med full styrka, efter en vild jakt tog de skydd i en övergiven by.
De skildes åt och efter ett tag hördes skottlossning.
Och det var Gross som dödades.

Summan av min historia är att en kille som egentligen inte var någon tuffing tog beslutet att fotografera krig för att göra sig ett namn.
Hans hjältar var Nachtwey, Capa, Adams och McCullin, de stora pojkarna.
Det dräller av sådana fotografer som tar en kalkylerad risk för att nå framgång.

mipert skrev:
Det dräller av sådana fotografer som tar en kalkylerad risk för att nå framgång.
Den unga hjälten har väl alltid funnits? De har kanske olika motiveringar men de delar ett djupt engagemang. Du får det att låta som en ekonomisk investering.

Pej skrev:
...Du får det att låta som en ekonomisk investering.

Exakt vad jag menade.
Det finns de som drivs av vilja att förändra världen och de som drivs av vilja att få sig ett namn i branchen.

Och jag räknar inte exempelvis Gross som en hjälte.
Han var uppenbarligen en god människa, engagerad redan vid sin studietid för de som har det svårt, men hans skäl till att fotografera krig var att göra sig ett namn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar