Annons

Eloge !!!

Produkter
(logga in för att koppla)
DanneL skrev:

Det där får du gärna utveckla lite, varför gör man så ?

Jag kan tänka mig följande:

Han arbetar utomhus i starkt, förhållandevis konstant ljus. Motiven däremot reflekterar ljuset mycket olika: mörkhyade människor, plåtskjul m.m. Genom att mäta det infallande ljuset, och ställa in värdet på kameran, får han rätt exponering på filmen utan att behöva mäta före varje exponering. Med spotmätaren kan han mäta på en enskild motivdel och eventuellt korrigera exponeringen. (Han placerar den i önskad zon, enligt zonsystemets terminologi.)

Detta är en smidig arbetsmetod framför allt när man arbetar med diafilm. Även om moderna kameror har fantastiska ljusmätare kan de luras av knepiga ljusförhållanden.

Han började göra sig ett namn efter att ha följt valet i Rumänien men ville bli en av ”de stora pojkarna”. Och det bästa sättet att snabbt bli det är att fotografera krig.

Jag läste om honom i Deborah Kopaken Kogans bok, Shutterbabe, han ville sluta som fotograf och börja studera till advokat när hon träffade honom i Rumänien. Ändå beslöt han sig tydligen för att åka till Irak... hemskt.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto