Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elmia-Åsikter

Produkter
(logga in för att koppla)
Linmajon skrev:
Missade jag något??
Ja allt;)

dvs massor av trevligt folk/intressanta möten, bildvisningar, prylar, billiga filter, många bilder och intressanta hägningar på bildvisningsdelen och så underbart gott espresso hos fotosidan och alla möten med lensbabies som verkade sälja superbra..
 
Jag åkte inte heller dit. Ska ev. åka till Bilsportmässan nästa helg istället och fota vimlet, precis som förra året. Visades några mätsökarkameror typ Leica MP, Bessa R3A/M, Zeiss Ikon, Epson RD1 på Elmia? I så fall missade man ju något att klämma lite på och titta i..........förutom de fina utställningsbilderna förstås.
 
Graal skrev:
Visades några mätsökarkameror typ Leica MP, Bessa R3A/M, Zeiss Ikon, Epson RD1 på Elmia? I så fall missade man ju något att klämma lite på och titta i..........
Jepp, du missade en trevlig herre som iaf sålde gamla intressanta kameror för rätt bra priser. Jag checkade iof mest och klämde på Mamiyan med rekvisita som han hade med men det fanns mycket mycket mer. Även mätsökare..
 
Mässan riktar sig mer och mer till amatörer på gott och ont. Det finns ju mest amatörer så...

Lite väl mycket medikora utställningar. Fotobranchen var väl där som vanligt annars.
Jag tyckte nog det var lite tunt med högkvalitativa bildvisningar.

men men..det var skoj ändå.
 
Lördag 10:45 - 16:45 Elmia Foto och Video

Första gången på Elmia Foto och med all respekt imponerad. Började med att skanna av alla bilder som satt utställda. 12:00 var det dags att "skärpa till sig" och det är bara att konstatera "mvg" av Ljud och bild. Ut i utställningshallen och mingla, Nikon och Canon var de stora men det fanns andra godbitar. 14:00 var det dags att lära sig jpg-sanningar från Ljud och bild, kanske inte 5 stärnor men jag gick inte ut under föreläsningen. Därefter direkt till kön för att komma in till "Moderskeppet" by Mattias.

Yes - detta var dagens höjdpunkt- Mattias live. Ok - du heter inte Karlsson - bara Mattias som Carola, vem bryr sig om vad ni heter i efternamn.

Mattias - jag kommer att lusläsa Moderskeppet och grattis till Adobe certifikatet - ett av två i Sverige !!!

Nästa år åker jag ner till denna mässa och är där i dagarna två - han ju inte med 1/3 av vad som fanns att gotta sig i.

/Jan-Olof (som hittade en Rollieflex, T-model och lite anna godis!)
 
Instämmer med Daniel; bildutställningarna var väldigt mediokra. De var ganska intetsägande överlag, men visst fanns det en och annan som var bra.

Utställarna var de gamla vanliga med Canon, Nikon, Pentax....Profoto hade någon förevisning med en brud som såg lite halv-porrig ut (hörde att en del störde sig på det vilket jag kan förstå).

FS hade väldans gott kaffe och fina skorpor. För mig är mässan en trevlig endagsutflykt, den ger inget speciellt egentligen.
 
Var iof med i en av bildutställningarna (Bella Pictura) så det är klart att jag inte vågar kalla saker där mediokra, men men..

Jag fascinerades/inspirerades lätt och mycket av de snygga lamineringar och uppställningar någon hade med hjälp av svarta stativ, samt belysningar mm hos några andra och uppbyggnader som skiljde sig från grannens. Inspirerades alltså mer av hur vissa bilder visades än av många bilder på den delen och antog nog det var lite "fel" på mig som till slut bara såg sånt och inte bilderna..

Bilderna i sig var det väldigt lätt att bli mätt på efter en stund och pauser mellan tittarna vid den delen var nödvändigt för mig. Efter pauser hittade jag dock en del guldkorn bland bilder också och började kunna se igen:)

Broby Grafiskas bilder och utställningen de hade imponerade stort på mig. (de fanns bakom Nikonmontern)
 
Jag håller med om det mesta som sagts här om bildvisningarna. Varför satsas det inte på att få dit riktigt bra utställningar?
Var finns bildjournalistiken?
Varför inte försöka engagera BLF, SFF och PFK, för att göra mässan mer angelägen för yrkesfotografer? Som det är nu vänder den sig främst till pryltokiga och blivande fotostudenter. Inget fel i det, men en breddning vore bra.

/Adam - som på mässan ställde ut bilder från Bosnien
 
Calle, det var kul att höra:)

Jag tror att ett problem förutom att vissa katregorier dominerar starkt medan andra saknas är fördelningen av ytorna. Tänk om Elmia satte upp lite bildutställningar mellan teknikmontrarna/de andra utställarna i stället och blandade upp mer? Då hade man kanske inte blivit så mätt iaf..
 
Vad tyckte ni om Medieprogrammet i Mjölbys utställning?

Förstår många av de synpunkter som kommit fram. Synd att inte fler bildvisningar var i den stora hallen så som Geddas var. Hade höjt många bildspel ordentligt.
Måste fråga vad folk tyckte om Medieprogrammet i Mjölbys utställning. Där gick jag för ett antal år sedan och blev jätte avundsjuk på att de fick ställa ut där. Var kul att träffa mina gamla lärare där med, som Bertil Hedbor o Lennart Nisbel.
Ett annat glädjeämne för mig var att Mullsjö fotoskola var där. Det gjorde att jag fick prata en stund med deras fotolärare. Håller just nu på med ansökningen dit så det hjälpte mycket.
 
Jag är förvånad över att en del bilder som ställdes ut inte har en högre kvalité.

Suddiga studiobilder.
Repor.
Kopierade utan dammretusch.
Blåton i digitalprintade savartvita kopior.

Ngn skola hade jag skämts över att vara lärare för.

Men det fanns mycket ljus i tunneln också, Isakssons hörn hade en annan klass.

Skulle bra gärna velat se Geddas bilder på papper.

Sedan är det roligast att tala om och med andra, tyvärr blir det plötsligt väldigt stressigt om man skall se allt också.
 
Överskattad mässa och på tok för små montrar!

Ja, första besöket på mässan och om det inte brukar vara bättre än så här lär det inte bli fler gånger heller.

Stort tack till Fotosidan som stod för mässans höjdpunkt; Suveränt kaffe och mycket delikata skorpor!

Till att börja med verkar det överhuvudtaget inte som om företagen var intresserade av att visa upp sina produkter, något som måste anses som huvudsyftet med en sån här mässa. Montrarna hos de två största, Canon och Nikon, var ju ett skämt! På tok för små och alldeles för lite personal tillgänglig. Det ska aldrig behöva vara så trångt i en monter som det var hos Canon och Nikon! De borde ha ekonomiska resurser för att göra proffsigare och större montrar så att alla besökare kan ha en chans att känna på produkterna. Och en modell av varje kamera framme hos Canon, vad menar man med det? Vem orkar stå i kö 20 min för att få känna på en 5d exempelvis? Men de verkar ju ha problem med att få fram leveranser så det kanske inte fick tag i fler utställningsex...

Sedan var det alldeles för små föreläsningssalar! Visst kan det vara svårt att få in alla på en föreläsning/bildvisning men man ska i alla fall ha en rimlig chans. Det var ju inte så att det var ont om utrymmen direkt, stora delar av mässhallarna var ju outnyttjade.

Sist kan man kanske nämna nåt om utställningarna. Det fanns visserligen en del riktigt sevärda grejer men överlag var det ändå inget vidare. Inget ont om naturfoto, är själv väldigt intresserad av det men jag tycker kanske att det tog överhanden litegrann. Ingen vidare mångfald bland utställningarna direkt.

Har varit på en del andra mässor, ex Byggmässan och Vildmarksmässan och det är bra mycket proffsigare organiserat med större montrar, mer tillgänglig personal och kaffe och dopp lite varstans. Och det sistnämnda fick man leta med ljus och lykta efter på Fotomässan, men som tur var fanns ju Fotosidan på plats och styrde upp det!

Mina erfarenheter av mässan var med andra ord inte direkt positiva!
 
Hade en rätt skön fredag där.
I och för sig inte så mycket nytt att se, men det fanns lite utrustning att klämma och känna på.
Tyckte det var kul med såpass mycket utställningsbilder, även om långt ifrån allt var bra. Roligast på utställningsdelen var nog ändå att man fick en liten pratstund med Lotta.*ler*
 
Du får byta märke Magnus!
Pentax monter var inte full :)

Jag håller med dig om salarna, Elmia har resurser men de användes inte. Själv kom jag inte in för att se klättrarens bilder.
 
Mässan var väl helt okej om man ville träffa andra "fotonördar" och klämma på lite sköna prylar. Och personligen tyckte jag att det var riktigt roligt att se några av fotosidans "kändisar" i verkligheten.

Men om man jämför med mässorna i Göteborg där flera internationella stornamn ställde ut så var den ganska blek. Kanske får man ta mässan för vad den är helt enkelt.

/Joakim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.