Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elmia-Åsikter

Produkter
(logga in för att koppla)
JOLidman skrev:
Lördag 10:45 - 16:45 Elmia Foto och Video

Yes - detta var dagens höjdpunkt- Mattias live. Ok - du heter inte Karlsson - bara Mattias som Carola, vem bryr sig om vad ni heter i efternamn.

Mattias - jag kommer att lusläsa Moderskeppet


Tack, tack, tack. Kul att du gillade det. Jag var först lite ledsen först över att ha blivit borttappad i det skriftliga programmet. Men det blev annan ledsamhet när det visade sig att trots det fick inte alla plats som ville se.

Det var mycket synd och, som någon annan nämnde vidare i tråden, dumt eftersom workshops etc var sådant som lockade även mig till mässan.

Sen får du ta det där med Carola med massor av distans. Min mun vet inte alltid vad den säger. Jag var mest paff över att själv ha satt ihop ett skriftligt material utan att få med mitt eget efternamn. Så jag tyckte det var en bra ursäkt.
 
Hej Mattias!

Tycker oxå att du var klart bäst på hela mässan!!!

Andra gången jag var på mässan nu och jag blev ordentligt besviken denna gången oxå. Tur att du var där och räddade hela utflykten!!

Mvh
från en som oså gillar PS
 
Liax skrev:
Mässan var väl helt okej om man ville träffa andra "fotonördar" och klämma på lite sköna prylar. Och personligen tyckte jag att det var riktigt roligt att se några av fotosidans "kändisar" i verkligheten.

Men om man jämför med mässorna i Göteborg där flera internationella stornamn ställde ut så var den ganska blek. Kanske får man ta mässan för vad den är helt enkelt.

/Joakim

Håller med om att mässan kändes lite "liten" och jag tyckte, som nybörjare att det var svårt att få kontakt med folk också faktiskt. Jag är lite blyg och känner mig så amatörig när det gäller framför allt teknik. Insåg att det finns två läger av fotografer, de som utgår från den kreativa tanken och de som utgår från den tekniska tanken och den hade helt klart överhanden. Det tog mig en stund att hitta bildutställningen och då var jag så trött i skallen att jag inte riktigt kunde ta till mig den.
Gick direkt till Olympus-montern och kunde bara konstatera att jo, jag ska köpa en sådan kamera. Var och klämde på en Pentax också och började fråga - då vände sig karln åt andra hållet och började syssla med annat. SKÄMS! Han förlorade en kund kanske!

Men men, nu vet jag iallfall vad en fotomässa kan innebära!
 
Jag åkte till mässan i syftet att träffa folk, och det var det som var den största behållningen. Många igenkännanden stötte jag på, och det var kul!

Bilddelen var också kul eftersom jag uppfattar att Elmia medvetet satsar på att ge fotoskolor och klubbar möjlighet att ställa ut. Det är bra. Var skall dom annars komma fram?

Produktdelen intresserade mig inte annat än att jag klämde på Nikkor 105/2,8 VR.
 
Senast ändrad:
swedienne skrev:
Håller med om att mässan kändes lite "liten" och jag tyckte, som nybörjare att det var svårt att få kontakt med folk också faktiskt. Jag är lite blyg och känner mig så amatörig när det gäller framför allt teknik. Insåg att det finns två läger av fotografer, de som utgår från den kreativa tanken och de som utgår från den tekniska tanken och den hade helt klart överhanden. Det tog mig en stund att hitta bildutställningen och då var jag så trött i skallen att jag inte riktigt kunde ta till mig den.
Gick direkt till Olympus-montern och kunde bara konstatera att jo, jag ska köpa en sådan kamera. Var och klämde på en Pentax också och började fråga - då vände sig karln åt andra hållet och började syssla med annat. SKÄMS! Han förlorade en kund kanske!

Men men, nu vet jag iallfall vad en fotomässa kan innebära!

Kläm på kamerorna i andra sammanhang än på mässor. På mässor går säljarna i spinn och blir som mest opålitliga. ;)
 
Första foto-mässan på över 20 år, var i Älvsjö strax efter Dackefejden...

Hade inte några speciela förväntningar, var där för att klämma o känna på D-SLR, och sånna fanns det... Efter en söndag i mörkrummet är det bara att inse att det är dax att kliva på digitaltåget.

Onödigt trångt, man utnytjade ju inte ens hela hallen. Ska dit på lördag igen, på bil/mc utställning, då blir det också trång, men för att det är fullt med prylar, inte för att man bara använder 2/3 av hallarna.

Mycket inspirerande bilder utställda. MEN varför har många bilder så groteska färger? Blir digitalbilder så usla, kan man inte hantera prylarna eller vill folk att det ska se ut så?

Träffade mkt trevligt folk, både utställare och publik. Folk var "socialare" än jag förväntat mig. Kul.

Jag såg att någon var lite blyg, ett tips häng en gammal konstig kamera om halsen istället för en digital jättekanon, funkar klockrent som kontaktskapare. Hade min Kodak Retina från -54, och tog faktiskt några bilder med den också....

JL 666
 
Var det någon mer än jag fick skrämselhicka av Elmias hutlösa matpriser?!
20 spänn för en burk Cola och över 60 kronor för en blek macka.
Det slutade med att jag gick ut och köpte en korv av gubben utanför mässan.

Annars var det en trevlig tillstälning med mycket att titta och klämma på.
 
666 skrev:
MEN varför har många bilder så groteska färger? Blir digitalbilder så usla, kan man inte hantera prylarna eller vill folk att det ska se ut så?
"folk" kan inte hantera printning.
Det går att få WYSIWYG från skärmen, om man vet hur man gör.
 
Jimsan skrev:
Var det någon mer än jag fick skrämselhicka av Elmias hutlösa matpriser?!
20 spänn för en burk Cola och över 60 kronor för en blek macka.
Det slutade med att jag gick ut och köpte en korv av gubben utanför mässan.

Annars var det en trevlig tillstälning med mycket att titta och klämma på.
Hann du äta?

6 skorpor & 2 mandelflarn i FS monter.
 
Var inte på Elmia i år men har varit där ett antal gånger tidigare år & brukar tycka att det är mysigt & trevligt men inte mer, Augustine samlarkameror brukar faktiskt vara den stora behållningen.

Åkte 2002 till Photokina i Köln & upptäckte att enbart Kodaks monter där var större än hela fotomässan på Elmia, ja ja man ska ju inte jämföra men jag vill slå ett slag för Photokina & Köln. Börja spara nu & åk ned till hösten vet ja, maken till upplevelse!!!

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.