ANNONS
Annons

Elinchrom BX400.

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat medlemskap 110525

Guest
Vad behöver jag för utrustning för att kunna fotografera med mitt blixtpaket Elinchrom BX400 utomhus? Är det bara ett svindyrt batteriaggregat (t.ex. Ranger RX) som gäller? :)

Hej beror ju lite på var du ska vara, är det hyfsat nära bebyggelse kan man ju dra en lång skarvsladd, annars kan man ju hyra flyttbara elaggregat som drivs med ex, bensin.

Men det smidigaste är ju batteridrivna blixtar, som ju kan hyras också om man inte ska fota alltför ofta utomhus.

mvh Jonas

Men t.ex. Ranger RX fungerar med BX 400? Är det några andra tillbehör man behöver för att få det att fungera?

Vet du vad priset ligger på att hyra det under en dag?

Tror inte det går att koppla ihop BX400 med ett batteriaggregat, BX400 är väl ett kompakthuvud ? du måste ju koppla ihop aggregatet och lampan på något sätt för att det ska funka, och det tror jag inte går du måste ha ett lamphuvud med sladd till aggregatet, ett free Lite S eller A...

Hyr själv ut Elinchrom grejer och vi tar 500kr / dag för ett set med agg + huvud.

// Jonas

Det där är som arabiska för mig ;)

Hur använder jag BX 400 utomhus då? Det är väl min fråga i nuläget i så fall.

billigaste sättet är faktisk att köpa en UPS för datorer, har dock inte testa själv, men någon skrev i forumet att dom kört det. sök efter ups

finns bl.a. på http://www.komplett.se sök på UPS så hittar du en del förslag. vet inte hur många blixtar du behöver men 1000-1500VA borde räcka för en hel del blixtar.

//J

för att förtydliga mig lite så är UPS en pryl man har till datorn så att man vid kortare strömavbrottinte skall få oväntade nedstängningar så att man förorar data. Ett batter där man kan koppla in 220V saker. Om du har många blixtar på en gång så skall man nog räkna lite på effekt uttag mm, men det borde gå bra med 2 blixtar och en mindr UPS.

Verkar ju bero på hur länge man ska fota, 3,9 minuter på full laddning verkar de hålla enl specifikationerna... kan ju va lite kort för en fotosession, men billigt som sagt

geronimo13 skrev:
Hej!

Hyr en elgenerator hos någon firma. Kostar runt 200:-/dag och klarar utan problem att driva en 400 bx blixt

Skulle jag inte alls rekommendera då dessa levererar alltför oren spänning och du troligen kommer ha sönder dina BX aggregat - eller elgeneratorn.

Skall du köra med en UPS så tänk på följande

1. The backup UPS must handle a current spike up to 16Amps minimum
2. It must be short circuit secure
3. Overcurrent protection
4. Minimum outputpower of 1000W or more

och det finns en viss liten risk att du kan skada UPS:en men troligen inte dina BX-aggregat.

Svedlund skrev:
Skulle jag inte alls rekommendera då dessa levererar alltför oren spänning och du troligen kommer ha sönder dina BX aggregat - eller elgeneratorn.

Jag har kört både broncolor, profoto och elinchrom aggergat på bensin generator utan problem. Har för säkerhets skulle haft ett överspänningsskydd mellan generatorn och blixten.

/Daniel.J

geronimo13 skrev:
Jag har kört både broncolor, profoto och elinchrom aggergat på bensin generator utan problem. Har för säkerhets skulle haft ett överspänningsskydd mellan generatorn och blixten.

/Daniel.J

Det är nog smart att köra med överspänningskyddet. Vad jag förstått - utan att veta 100% - så kan det funka men med lite otur så blåser du det ena eller andra. Om inte direkt så efter ett tag.

Profoto har väl en specialprodukt "ProGas" för att skydda blixtarna.

ProGas
Protective device against damaging high voltage - must be used when powering Pro-7, Pro-6, ProPack, Acute or ComPact with a 230V petrol-electric generator set. Use one ProGas2 for each flash generator/monolight.
With one 3000W petrol-electric generator it's possible to power:
1x Pro-7, Pro-6 or ProPack generator
or 2x Acute/Acute2 generators or 4x ComPact's

Svedlund skrev:
Det är nog smart att köra med överspänningskyddet. Vad jag förstått - utan att veta 100% - så kan det funka men med lite otur så blåser du det ena eller andra. Om inte direkt så efter ett tag.

Profoto har väl en specialprodukt "ProGas" för att skydda blixtarna.

ProGas
Protective device against damaging high voltage - must be used when powering Pro-7, Pro-6, ProPack, Acute or ComPact with a 230V petrol-electric generator set. Use one ProGas2 for each flash generator/monolight.
With one 3000W petrol-electric generator it's possible to power:
1x Pro-7, Pro-6 or ProPack generator
or 2x Acute/Acute2 generators or 4x ComPact's

Jag har aldrig haft några problem.

Har mätt spänningen inte märkt någon skillnad.

/D.J

Tänkte inte på att det var dyra, ömtåliga Elincrome, Nä, dom kräver dyrare aggregat för att fungera. Kör med UPS istället det finns begagnade till bra priser. Någon som vet hur Biltemas batterier till UPS är i hållbarhet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar