Annons

Elements och CS3 i samma katalog?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har Windows XP Home och använder Elements 3. Jag har köpt CS3 men inte installerat det än. Jag har tänkt ha kvar Elements 3 installerat. Jag antar att installationsguiden till CS3 kommer att föreslå C:\Program\Adobe\ att installera CS3 i. Där ligger mappen med Elements 3 och även andra Adobeprogram.
Andra mappar i C:\Program\ som troligen innehåller som har med Elements 3 att göra är C:\Program\Delade filer\Adobe\ och C:\Program\Delade filer\Adobe Systems Shared\.
Det finns även ett antal Adobe-mappar under både C:\Documents and Settings\All Users\ och motsvarande mappar för andra användarkonton som innehåller filer som har med Elements 3 att göra.

Nu undrar jag om jag ska försöka hålla isär de här båda installationerna eller inte? Vilka fördelar och nackdelar de två alternativen har? Det är bara jag själv som använder min dator, så inga skäl som handlar om olika användares preferenser är aktuella.
Jag vet inte om jag kan påverka var filerna under C:\Documents and Settings\ ska ligga, men jag kan i alla fall styra var själva programmet ska installeras. Ett alternativ är att skapa exempelvis en mapp kallad C:\Program\Adobe2\ att installera CS3 i, men då kommer filerna i C:\Program\Delade filer\ att användas av båda programmen. Ett annat alternativ är att skapa en annan mapp än C:\Program\ direkt under C:\ att installera CS3 i. Då borde installationerna bli helt isolerade från varandra.

Men om detta är en fördel eller en nackdel vet jag som sagt inte. Jag vore tacksam för tips och råd om konsekvenserna av de olika alternativen. Jag skulle också vilja veta om jag har någon möjlighet att skilja eventuella filer under C:\Documents and Settings\ som används av både Elements 3 och CS3 åt, och om detta i så fall vore en fördel eller en nackdel?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Har själv både Elements och CS3 installerat och de ligger i samma mapp som övrig programvara från Adobe. Och det fungerar perfekt. Har inte ens valt aktivt utan installerat och det hela har som sagt gått smärtfritt. Så det är bara att köra igång med installationen, mjukvaran gör resten.
 
En gång i tiden hade jag idén att försöka styra över var programmen installerar sina filer men med tiden har jag insett att det bara skapar extra jobb och problem.

Kör installationen och acceptera alla förvalda sökvägar.

Risken för konflikt borde vara liten.

mvh
Anders
 
Hej!

Tack för era synpunkter och erfarenheter. Jag har inga direkt konkreta idéer om vad det skulle kunna bli för eventuella fördelar, eller nackdelar, med att hålla installationerna så isolerade som möjligt.

Det var skönt att höra att det fungerar bra utan att lägga sig i och styra. Det är ju enklast så. Och skulle något verka uppföra sig konstigt i programmen så vet jag ju då också att det inte beror på att jag ändrat något vid installaionen som ställt till något.

Mvh.
Lasse C
 
Vad jag sett så installeras alla Adobeprodukter i en egen map under /Program (files)/Adobe/ så det bör inte bli några problem.

//Lars
 
Finns ingen anledning att göra nå't annat än att låta programmen installeras där dom vill installera sig. Har Photoshop CS2 och CS3, InDesign CS2, Illustrator CS2, Acrobat Pro 7, AcroReader 8 och testkörde också Lightroom och Elements 6 ett tag. Allt i en XP-maskin och i samma Adobe-mapp under C:program/Adobe. Samtliga program funkar(-de) utan problem.
Kan inte se någon större vits med att separera installationerna eftersom sökvägarna till Shared Components som programmen använder blir andra än den programmen "förväntar" sig.
Händer ju också att Adobe lägger ut uppdateringar till programmen som man måste hämta och lägga in manuellt, så har du andra placeringar av mappar kan du heller inte använda de vägledningar som beskrivs för att få in filerna på rätt plats. Kan bli ett avsevärt letande innan du hittar rätt.

En inte direkt nödvändig men småtrevlig sak att notera är att det tydligen går att köra både Photoshop och Elements samtidigt, vilket alltså inte går med olika versioner av Photoshop. I alla fall kunde jag det.

--- DKJ ---
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.