Annons

Elements 5.0

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle Kotte

Avslutat medlemskap
Till alla er kunniga i detta forum:

Jag är en amatör som fått rekomendrat att Elements 5.0 är ett mycket kompetent program som räcker långt.
Hittade fölajande på Tradera:
http://www.tradera.com/ADOBE_PHOTOSHOP_ELEMENTS_5_0_PHOTOSHOP_ALBUM_2_0-auktion-43206251

OK, ingen manual och ingen kartong. Manual ska man väl kunna fixa fram och kartongen kan jag leva utan.
Mina frågor:
1.Är denna version ett komplett program (inget påbyggnad alltså)?
2. Är det prisvärt?
 
Det ser ut som det är en fullversion men om det är prisvärt kan jag inte bedömma. För min del skulle jag köpa en svensk version med kartong, instruktionsbok etc. för några hundralappar till (925:- på Adobe.se).
 
Köp den svenska versionen och beställ samtidigt från nån nätbokhandlare den svenska versionen av
"Photoshop elements 5 för digitalfotografer" av Scott Kelby.
Sen är det bara att sätta igång!
 
Hej, Björn!

Jag rekommenderar också att du köper Elements 5 i kartong med manual. Den engelska versionen är vad jag förstår något billigare, men bildbehandlingstermer är inget som ingår i skolengelskan precis, så känner du dig osäker på både hur bildbehandling fungerar och om du klarar av färgteori och annat på engelska, rekommenderar jag den svenska.

Jag använder själv svensk Elements 3, och har tänkt skaffa Elements 5. Utan att ha provat Elements 5 vågar jag nog påstå att det är mycket prisvärt och kraftfullt, precis som Elements 3.
Och räcker långt, det gör det, precis som du har blivit rekommenderad.

Adobe själva säger ibland att Elements mest riktar sig till de som vill kunna organisera sina bilder och skapa bildspel etc, medan stora Photoshop är till för mer avancerad bildbehandling.
Detta är enligt min mening fel vad beträffar Elements. Elements har förvånansvärt kraftfull bildbehandling för det priset, och dessutom smidiga, praktiska sätt att organisera sina bilder.

Jag rekommenderar det helt och fullt, och det är absolut värt den knappa tusenlappen det kostar.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Vista?

En annan sak att tänka på är vilket operativsystem du har.
Microsofts senaste (Windows Vista) fungerar inte ihop med den svenska versionen av Elements 5.
Så om du har eller funderar på en uppgradering till Vista får du vara beredd på att Elements 5 slutar fungera. Till den engelska versionen finns det en patch som gör att det fungerar igen, men enligt Adobe kommer ingen sådan att släppas till den svenska versionen.
 
Tack för den viktiga informationen, Peter! Jag glömde bort det och skulle precis skriva ett tillägg om det. Det är tråkigt men helt sant.
Elements 6 kommer att fungera i Vista. Efter vad jag har hört beräknas det komma i höst, men det är ju inget kul att behöva vänta så länge.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.