Törs jag fråga
varför så många är emot Adobes prenumerationer? Det kostar motsvarande en lunch på stan i månaden, och jag har svårt att se hur man inte skulle kunna betala det och samtidigt betala 1200:- för en licens och ungefär hälften av det för nya versioner varje år ...
Argumentet att man skulle bli inlåst håller inte längre (läs tidigare inlägg eller på adobe.com), så jag ser inga andra skäl att tycka illa om det än rena fåniga principskäl
Nu är det som sagt inte pengarna som är huvudorsaken till att jag inte gillar tanken med Creative Cloud, även om det naturligtvis också bidrar till mitt ogillande av det. Jag håller med om att 100 kr i månaden inte är en jättesumma för att kontinuerligt få tillgång till senaste versionen av Lightroom. Men vad händer om man räknar på lite längre sikt?
I normala fall hade jag köpt ett nytt Lightroom typ vart femte år eller så. På 20 år innebär det att jag skulle köpt programmet år 1, år 5, år 10, år 15 och år 20. Det skulle ge en totalkostnad på 5x1200 kr = 6000 kr. Att betala en ynka hundring i månaden under 20 år ger en totalkostnad på 100x12x20 = 24000 kr. En användare som likt mig inte brukar uppdatera program kontinuerligt får alltså betala 18000 kr mer under dem här åren med Creative Cloud än vad som annars skulle vara fallet. Det är pengar som skulle kunna användas till att skaffa ett, två eller kanske tre nya objektiv...att finansiera ett par nya datorer..att stödja någon hjälporganisation och därmed rädda ett antal människoliv etc.
Just nu verkar det ju dock som att Lightroom inte enbart kommer att ingå i Creative Cloud, vilket gör att man som användare kan välja om man vill prenumerera eller köpa en fysisk produkt med licens. Så ska det förstås vara..jättebra!
Fåniga principskäl vet jag inte. Det är möjligt att tanken med Creative Cloud är så ny för mig att jag inte har hunnit smälta det riktigt. Vem vet..kanske inser jag också här inom en snar framtid hur fantastiskt det är..
. Rent spontant kan jag väl tycka att det låter superbt att "bara" behöva betala 105 kr/mån för att få tillgång till både PS och LR som dessutom då kontinuerligt uppdateras. Grymt!
Tänker man lite längre inser man dock att man inte kommer äga en fysisk produkt med licens, man kommer tvingas till ständiga uppdateringar alternativt att betala för gamla versioner, att man är i händerna på Adobe som då i princip helt kan diktera villkoren, att utvecklingen av programvaran kanske inte riktigt utvecklas i den takt som annars skulle kunna vara fallet, att man var 30:e dag eller vad det nu är måste vara uppkopplad mot nätet för att verifiera sig (här kan liknelsen göras med en fånge på permission som måste anmäla sig på någon polisstation med jämna mellanrum) osv.
Vad är det som är så himla positivt med Creative Cloud menar du? Lista gärna några olika saker för att övertyga mig! Det enda jag själv kommer att tänka på är att det är smidigt att slippa behöva beställa nya uppdateringar av programvaran eftersom det i princip sköts automatisk i bakgrunden och med hjälp av autogiro. Det enda som krävs är väl ett musklick för att godkänna installation av uppdateringen. Men förutom det..vad mer är det som är positivt jämfört med att äga en fysisk produkt med licens?
Ok, en sak till kom jag på som kan vara positiv med Creative Cloud..nämligen att man kan komma åt sitt arkiv (åtminstone delar av det) från andra datorer!? Men hur stort är det här behovet för den stora massan som använder Lightroom?