Annons

Alternativ till Adobe och deras Creative Cloud..?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser att du kör 6D, så du uppgraderar uppenbarligen kameran då och då. Du kan inte uppgradera kamera utan att uppgradera LR ibland, så jag tycker inte dit räkneexempel håller ...

Capture One är ungefär dubbelt så dyrt som LR, och jag gissar att man också där betalar för nya versioner. Jag tror inte alls att LR skulle bli så mycket dyrare som du säger, men det är förstås upp till dig att avgöra hur du vill göra :)

Jo, men den stora skillnaden är att ifall man inte byter kamerahus, dator eller uppgraderar Capture One så kan man köra på med den uppsättningen tills någonting av det lägger av rent tekniskt. Med Lightroom i Cloud MÅSTE man nästan välja att uppdatera i takt med att nya uppdateringar släpps därför att det helt enkelt skulle kännas mycket surt att efter några år behöva betala 1200 kr om året för en gammal programversion. Och hur kul är det att månad efter månad betala för Lightroom i Cloud som man kanske inte använder? Mitt fotograferande går upp och ner..ibland fotograferar jag intensivt i några veckor för att sedan inte röra kamerahuset på typ fyra månader. Man kan förvisso säga upp abonnemanget tillfälligt då..men hur smidigt är det!? :)

Visst händer det att jag köper nytt hus ibland..typ vart 5:e år kanske. Precis lagom till att också uppgradera programvaran alltså! ;-) Givetvis kan man komma att behöva byta ut datorn då också kanske. Men i mitt räkneexempel kan det ju mycket väl bli så att nya versioner av Lightroom i Cloud kan komma kräva en uppgradering av datorn tidigare än fem år..alltså tidigare än vad jag annars hade behövt uppgradera den. Så jo, jag tycker nog att mitt räkneexempel håller ganska bra trots allt... :)

Gillade möjligheten att sätta svart och vitpunkt och lagerhanteringen som saknas i LR.
Man sätter svart och vitpunkt i LR också, fast på ett annorlunda sätt. Lagerhanteringen sker i LR automatiskt i bakgrunden.

Däremot har Capture One Pro 8 nya local adjustments som definitivt slår LR 5.6, men ACR har vissa av dem redan och LR ver 6 lär nog också få samma funktioner.

Kollade lite snabbt på Phase One Capture One Pro 7 på youtube. Första intrycket var att det såg lite rörigt och ologiskt ut. Men samtidigt intressant med dem stora customize-möjligheterna. Kan vara ett alternativ till Lightroom. Annars verkar ACDSEE Pro 7 rätt trevligt, men det lär väl inte vara alls lika kompetent som Lightroom och Phase One, eller!? Men å andra sidan kanske det räcker för mina behov...
Jo, Capture One är lite mer plottrigt att använda än LR. Förmodligen är det en vanesak för de flesta. Slutresultatet är i alla fall minst lika bra som LR.

Jag kan inte uttala mig om ACDSEE. Provade det programmet senast för typ 10 år sedan, så den bedömningen överlåter jag till andra.

Men som sagt, det är inte pengarna i sig som jag vänder mig emot utan det är att mer elller mindre bli tvingad in i molnet och sedan i princip också bli fast där för all framtid. Så känns det i alla fall.. :)
Du kanske får börja vänja dig vid att också programvara i framtiden betalas per månad, precis som hyror, telefonräkningar, dagstidningar, internetuppkopplingar, låneavbetalningar och annat.

Och hur kul är det att månad efter månad betala för Lightroom i Cloud som man kanske inte använder? Mitt fotograferande går upp och ner..ibland fotograferar jag intensivt i några veckor för att sedan inte röra kamerahuset på typ fyra månader. Man kan förvisso säga upp abonnemanget tillfälligt då..men hur smidigt är det!? :)
Du vet väl att du kan prenumerera på Capture One 8 också? :)

Törs jag fråga varför så många är emot Adobes prenumerationer? Det kostar motsvarande en lunch på stan i månaden, och jag har svårt att se hur man inte skulle kunna betala det och samtidigt betala 1200:- för en licens och ungefär hälften av det för nya versioner varje år ...

Argumentet att man skulle bli inlåst håller inte längre (läs tidigare inlägg eller på adobe.com), så jag ser inga andra skäl att tycka illa om det än rena fåniga principskäl :)

Törs jag fråga varför så många är emot Adobes prenumerationer? Det kostar motsvarande en lunch på stan i månaden, och jag har svårt att se hur man inte skulle kunna betala det och samtidigt betala 1200:- för en licens och ungefär hälften av det för nya versioner varje år ...

Argumentet att man skulle bli inlåst håller inte längre (läs tidigare inlägg eller på adobe.com), så jag ser inga andra skäl att tycka illa om det än rena fåniga principskäl :)[/QUOTE

Vad som är fånigt för någon är blodigt allvar för andra. Det är t.ex. nog en hel del som inte känner att de behöver en uppgradering varjeår. Dessutom tror jag att det handlar mycket om osäkerhet. Oavsett vad Adobe lovar idag, så vet vi inte vad de lovar imorgon, och då vill folk ha system som inte helt eller ens delvis slutar att fungera om betalningarna uteblir.

Argumentet att man skulle bli inlåst håller inte längre (läs tidigare inlägg eller på adobe.com), så jag ser inga andra skäl att tycka illa om det än rena fåniga principskäl :)

Nu är det som sagt inte pengarna som är huvudorsaken till att jag inte gillar tanken med Creative Cloud, även om det naturligtvis också bidrar till mitt ogillande av det. Jag håller med om att 100 kr i månaden inte är en jättesumma för att kontinuerligt få tillgång till senaste versionen av Lightroom. Men vad händer om man räknar på lite längre sikt?

I normala fall hade jag köpt ett nytt Lightroom typ vart femte år eller så. På 20 år innebär det att jag skulle köpt programmet år 1, år 5, år 10, år 15 och år 20. Det skulle ge en totalkostnad på 5x1200 kr = 6000 kr. Att betala en ynka hundring i månaden under 20 år ger en totalkostnad på 100x12x20 = 24000 kr. En användare som likt mig inte brukar uppdatera program kontinuerligt får alltså betala 18000 kr mer under dem här åren med Creative Cloud än vad som annars skulle vara fallet. Det är pengar som skulle kunna användas till att skaffa ett, två eller kanske tre nya objektiv...att finansiera ett par nya datorer..att stödja någon hjälporganisation och därmed rädda ett antal människoliv etc.

Just nu verkar det ju dock som att Lightroom inte enbart kommer att ingå i Creative Cloud, vilket gör att man som användare kan välja om man vill prenumerera eller köpa en fysisk produkt med licens. Så ska det förstås vara..jättebra!

Fåniga principskäl vet jag inte. Det är möjligt att tanken med Creative Cloud är så ny för mig att jag inte har hunnit smälta det riktigt. Vem vet..kanske inser jag också här inom en snar framtid hur fantastiskt det är.. :). Rent spontant kan jag väl tycka att det låter superbt att "bara" behöva betala 105 kr/mån för att få tillgång till både PS och LR som dessutom då kontinuerligt uppdateras. Grymt!

Tänker man lite längre inser man dock att man inte kommer äga en fysisk produkt med licens, man kommer tvingas till ständiga uppdateringar alternativt att betala för gamla versioner, att man är i händerna på Adobe som då i princip helt kan diktera villkoren, att utvecklingen av programvaran kanske inte riktigt utvecklas i den takt som annars skulle kunna vara fallet, att man var 30:e dag eller vad det nu är måste vara uppkopplad mot nätet för att verifiera sig (här kan liknelsen göras med en fånge på permission som måste anmäla sig på någon polisstation med jämna mellanrum) osv.

Vad är det som är så himla positivt med Creative Cloud menar du? Lista gärna några olika saker för att övertyga mig! Det enda jag själv kommer att tänka på är att det är smidigt att slippa behöva beställa nya uppdateringar av programvaran eftersom det i princip sköts automatisk i bakgrunden och med hjälp av autogiro. Det enda som krävs är väl ett musklick för att godkänna installation av uppdateringen. Men förutom det..vad mer är det som är positivt jämfört med att äga en fysisk produkt med licens?

Ok, en sak till kom jag på som kan vara positiv med Creative Cloud..nämligen att man kan komma åt sitt arkiv (åtminstone delar av det) från andra datorer!? Men hur stort är det här behovet för den stora massan som använder Lightroom?

Det är ju förstås så att Adobe räknar med att det här ska löna sig, vilket betyder att det inte lönar sig för kundkollektivet. ;) Förvisso räknar de väl också med att få åtminstone några pirater att prenumerera. Jag har fortfarande CS4 och hade väl kanske tänkt att CS7 eller så hade varit en lagom uppgradering. Nu blev det ingenting med det och att betala för prenumerationen med tanke på hur begränsat jag använder PS nu när jag har Capture One Pro känns inte helt vettigt. Jag får väl se hur det blir vad det lider...

Fördelen med CC är att den skyhöga instegströskeln för de dyrare programmen, om man inte kunde köpa studentvarianten, har försvunnit.

Med Linux går det bättre än i Windows att köra Gimp 2.9.1 som börjar bli riktigt trevligt. Till detta har jag Darktable och RawTherapee. Darktable är snabbt och motsvarigheten till Lightroom.
RawTherapee kör jag när jag behöver 100% kontroll och speciellt till mina Dual ISO-filer från 6D där jag tycker RawTherapee hanterar dynamiken bättre. Till RawTherapee kan man dessutom använda Adobes objektivkorrigering och stilar. RawTherapee finns till Windows med, men jag känner att det är mer stabilt på Linux.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar