Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elakt gjort, eller kul?

Produkter
(logga in för att koppla)
hehe ja de där va lite skoj! men undra om fotografen verkligen får retuschera en persons utseende utan dennes skriftliga tillåtelse? Nästa år kanske det är någon stöddig satanist som är med på bild. rätt va det är så byter fotofirman ut det svartsminkade ansiktet mot en rosa kanin.. bara ett grovt exempel men ni förstår säkert min frågeställning!?

Får man verkligen förändra en persons utseende kraftigt utan dennes tillåtelse som i detta fall ?
 
Japp, det var roligt. Men ändå respektlös, även obstinata 15-åringar har en integritet man inte får kränka.
 
Kul förstås. Men det hade väl varit mer korrekt att säga till killen att han antingen inte får vara med på bilden eller att hans tröja kommer att redigeras.

Nu är han ju Björn Borg...
 
Håller med Gunnar, aldeles för få har civilkurrage att tillrättavisa ungdommar idag och det var ju inte grabbens utseende han ändrade, bara tröjan. Personligen tycker jag orginaltröjan var betydligt töntigare än Nalle Puh varianten.

Sedan kan jag inte annat än tycka att det är patetiskt av kvällspressen att ta upp en sådan grej. Dessutom är det väl ännu mer förnedrande för grabben om halva sverige får se vilka tröjor han egentligen bär.

/Richard
 
Senast ändrad:
Kul, men faktiskt ganska taskigt gjort. Det finns elever som lätt blir "mobboffer" av just något sådant. Om fotografen ogillade motivet på tröjan borde det ha räckt med att sudda bort texten helt och inte lagt dit en annan bild. Visst kan det vara lockande att lägga dit en "larvig" bild på en "tuff" kille och ge han en knäpp på näsan, men jag tycker det är att gå för långt.

/Patrik
 
Undrar om Disney bir förgrymmade och stämmer fotografen på miljonbelopp...

Förresten så råkade någon ut för en liten retuch på den tidan jag gick på högstadiet, men då handlade det inte Photoshop utan såg mer ut som tippex :)
 
Fredric C skrev:
Underbart gjort av fotografen helt enkelt! Stackars "nalle" fick inte vara tuff på bild :)

mvh/Fredric

Har svårt att se det roliga i det hela. Vad finns det för anledning att "knäppa" en 15 åring på näsan..Varför kan inte han få försöka se lite tuff ut..Kan inte se att det skulle ha med hans läggning att göra, kan vara världens datanörd,fotografintresserad eller blivande It konsult...
Värre är det tycker jag med alla vuxna som springer omkring med liknande t-shirts på sina trinda ölmagar för att inte tala om alla Slipsnissar som misshandlár sina fruar.

Vad skulle ni här på fotosidan tycka om att era semesterbilder från Mallis blev förstörda av fotolabbet för att dom inte gillar det ena eller det andra...eller för att era modeller visade för mycket tits and ass...

Barnsligt att sitta o hånskratta för att en 15åring blir utsatt för en så kallad yrkesmans förutfattade meningar..

Skall vi införa tvångsklippningar, och som sovjetstaten gjorde på 60-talet, ha en modepolis som klippte av byxben för att dom var för långa (modet var på den tiden att byxorna skulle släpa litet)
 
Håller med dig, Göran. Jag har svårt att se det roliga i den artikeln.

Vem har inte försökt att vara lite rebellisk?! Något som får en att sticka ut från mängden?

Den här tråden visar tyvärr att fortfarande, i vuxen ålder, finns det de som gläds av andra människors misär och tillkortakommanden.

Det hade varit en helt annan sak om t-shirten innehållit andra budskap t ex "100% vit" eller "Thank God I´m born white", men lite hembränt?!?!

Mattias
 
Tycker att fotografen gorde HELT fel han skulle ha "mage" att be killen att byta t-shirt eller att ta en annan plats så att den inte exponerades så tydligt. För övrigt borde det vara skolans sak att avgöra vad som är lämplig klädsel i deras skolkatalog.
 
visserligen drog jag lite på smilbanden åt själva tilltaget från fotografen men det har en besk eftersmak tycker jag.
Det är inte snyggt att göra det mot...ja ett barn...som vill visa sig lite tuff...han kanske har det som en front för osäkerhet..nu lär ju de flesta i skolan kalla honom öknamn...knappast att bara "knäppa nån på näsan" tycker jag.

Fotografen skulle som nån sa naturligtvis fått honom att byta t-shirt eller helt enkelt bara suddat motivet.
 
Politiskt korrekt?

emo skrev:
Håller med dig, Göran. Jag har svårt att se det roliga i den artikeln.

Vem har inte försökt att vara lite rebellisk?! Något som får en att sticka ut från mängden?

Den här tråden visar tyvärr att fortfarande, i vuxen ålder, finns det de som gläds av andra människors misär och tillkortakommanden.

Det hade varit en helt annan sak om t-shirten innehållit andra budskap t ex "100% vit" eller "Thank God I´m born white", men lite hembränt?!?!

Mattias

Aha, hembränt är alltså politiskt korrekt men inte "100% vit?? Och när är det ironi?
 
Jag tycker att det var mycket respektlöst och fegt gjort. Hade fotografen invändningar skulle han ha gjort det innan han fotograferade över huvud taget.
Hade jag varit i fotografens situation och bedömt att en T-shirttext var rasistisk eller förnedrande på något sätt skulle jag nog i första hand ha pratat med personen i fråga, i andra hand med skolpersonalen och i tredje hand ha vägrat fotografera.
 
Re: Politiskt korrekt?

vadeva skrev:
Aha, hembränt är alltså politiskt korrekt men inte "100% vit?? Och när är det ironi?

100% Vit, hänsyftar till ett rasförstryck av färgade människor som man kan hänga,skjuta, misshandla med mera, läs lite om Amerikas historia så förstår du nog att lite reklam om embränt är ganska så oskyldigt..
Det är alltså inte frågan om 100% ren sprit...
 
Kan inte hålla med om att hembränt är oskyldigt. Inte från ett konsekvensetiskt perspektiv. Även om det inte var det tråden egentligen handlade om.
 
Idiotiskt gjort. Skulle han ge mig längre hår om min frisyr inte dög i hans ögon vid eventuell porträttfotografering i hans regi? Nej, den "fotografen" skulle jag inte lita på i fortsättningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.