Annons

Ej medgiven kopiering av hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill vara försiktig med att spekulera när det gäller juridik men undrar om den andra paragrafen i första kapitlet i Upphovrättslagen kanske är tillämplig:

"2 § Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som
föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över
verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra
det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat
skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik."

Jag borde ha uteslutande rätt att förfoga över mina bilder, tycker jag. Jag borde vara den enda som får göra kopior fram till den punkt att jag gjort bilderna "tillgängliga för allmänheten". Men vad jag anser vara rimligt verkar sällan ha någon bärighet i juridiken, vet jag av erfarenhet. :-(

Johan

Lite knepigt.. skulle jag ta hand om en hårddisk för någon så har jag svårt att tänka mig att jag skulle vägra att lämna tillbaka den bara för att vi inte är kompisar längre.

Varför inte ha disken på jobbet eller så där du själv har uppsikt över den?

Lösenordsskydd, kryptering, förvaring i bankfack eller på jobbet är alla bra idéer, men det hjälper ju inte TS det minsta.

Jag skulle försöka påtala för den f.d. vännen att det är olagligt både att behålla hårddisken och kopiera data från den, och om det inte hjälper göra en polisanmälan. Det är kanske så att polisen inte lägger någon större energi på brott av den här typen, men det kan möjligen få hårddiskinnehavaren att tänka om.

Jag har medvetet lämnat ute så mycket som möjligt av omständigheterna för att fokus skall hamna på själva frågan.

Min hårddisk är bara ett exempel på många hur jag blivit sviken men detta forum är inte rätt ställe att gå in på det.

Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar