Nikon D5 är - liksom Canon Eos 1DX II - helt enkelt för gammal för att komma med i årets EISA-utmärkelser. De var däremot med i racet för förra årets utmärkelser. Notera att Eisa bara tar upp kameror som presenterats och testat under året som gått sedan förra EISA-utmärkelserna.
Pentax gör ingen kamera som ens de själva klassificerar som professionell. Sony har två modeller som kan sägas rikta sig till Proffs, A7R II som är flera år gammal och därför inte var med i årets omröstning och Sony A9 som var med i år men som inte bedöms vara en lika komplett proffskamera som 5D IV - något jag som testare fullständigt håller med om. Däremot som sagt fick A9 pris som årets kamera vilket jag också tycker är rättvist och talande för hur intressant den kameran är.
Angående debatten i forum ... Det finns en stark tendens i forumdiskussioner att fastna på enskilda egenskaper i kameror och i alla fall delvis missa helheten. Och just helheten är vad en proffskamera bedöms efter.
Det Canon framför allt har fått långvarig, ihållande och i sak korrekt kritik för i forum är sämre DR-omfång på basiso. En egenskap som är viktig i vissa typer av kameror, men om vi ställer upp en lista på egenskaper som definierar en generell yrkeskamera så kommer nog - tvärtemot vad många tycks tro - max DR på bas-ISO troligen inte ens på topp 5 av de viktigaste egenskaperna. Sedan har dessutom Canon till råga på allt åtgärdat just den saken i Eos 5D IV, så den är faktiskt inte så långt efter kameror med Sony-teknik i sensorerna. Det är ju lite kul att du nämner D5 som exempel på kameror som borde fått uppmärksamhet. Du har väl klart för dig att just den har ganska dåligt DR på bas-ISO, tydligt sämre än till exempel Eos 5D IV
Om vi ser till de kameror som släppts under senaste året (sedan förra årets EISA-utmärkelser) hart jag svårt att se att någon annan kamera än Eos 5D skulle fått den utmärkelsen. Sony A9 är i mina ögon den enda utmanaren, men hur imponerande den än är så har den fortfarande för många ofärdiga detaljer och irriterande småbrister för att vara att på allvar konkurrera med en så välbalanserad och genomgående lyckad kamera som Eos 5D IV.