hornavan skrev:
Nu har denna tråd blivit en brustråd och därför vågar jag fråga varför brus är så förkastligt?
I en tidigare (1960-80) analog värld var det ”inne” att pressa filmen så att man fick ”konstnärligt”(mycket och stort) korn i Tri– Xen eller vad det nu var som var trendigt (fanns trendigt på den tiden?). Kanske är det så att dagens brus bara är något som går att mäta och därför bedömma. Canon har mindre brus och är därför bättre än Nikon. Perfekt i ett prylforum där vinnaren är den som hittar mest CA.
Nu skall jag erkänna; jag har en Canon 5D en 30 D och en ”bruset mästare” Panasonic FZ - 30. Jag har också en olat att skriva ut en massa (A4) bilder på min Epson Pro 4000 och sätta ut dom i mitt skyltfönster på Storgatan 12 i Arjeplog.
Till ”experternas” stora förtret så vet de inte vilka bilder som är tagna med vilken kamera eller objektiv för den delen, Det säger jag inte.
Därför får jag ibland frågor av typen; Vilken bländare och vilket ISO?, men de flesta säger; hur kan du ta såna fina bilder?(utan att reflektera över tekniken). Betraktarna ser liksom jag mer på bilden än tekniken bakom.
I MIN dator kan jag se (men knappast visa pga restriktioner i filstorlek på webben) skillnad på bilder tagna med olika kameror och objektiv.
Jag ser ingen NÄSTAN ingen skillnad på papperbilderna och INGEN skillnad på hemsidorna: Vad är det då vi pratar om?
kul att ha nåt att snacka om när vi är för lata för att ge oss ut och fota? Är det där skon egentligen klämmer?
Vi vill ha något att käbbla om men vi vågar inte säga att det egentliga problemet är att vi inte är nöjda med hur livet gestaltar sig? Jag lider av att jag har en massa
kreativa ideer, men jag är för fet och för gammal för att orka genomföra dem.
Istället sitter jag och surfar Fotosidan, Blocket, Dpreview och andra sajter och funderar på vad jag kan tänkas behöva härnäst. Nu är läget prekärt- Jag kan inte komma på något jag behöver!?
Jag har alla objektiv och kameror som jag behöver!! Det är smärtsamt. Men jag kommer nog snart på något som jag måste ha för att förbättra mina bilder.
Framtiden är ljus.
För det måste vara där skon klämmer: eller hur?