Annons

Varför hyllas D200 så? (jfr m t ex 30D)

Produkter
(logga in för att koppla)
edvardwendelin skrev:
Jag läser alltid dina tester av dina prylar och det är verkligen bra läsning. Fortsätt med dem! Jag kanske har missat det men varför bytte du till Canon? Jag tycker kontentan av dina tester nästan alltid är att Nikon är bättre. Vilka fördelar ser du hos Canons framför Nikons system?

//Edvard

Hej
Jag har inte bytt, har fortfarande ett antal Nikonkameror.
Jo- anledningen att jag numera fotograferar med Canon också är att jag får bättre bilder=mindre brus i RAW med Canon.
Eftersom jag sedan ett par år tillbaka bara fotograferar i Raw är så är min huvudkamera idag 5d som jag trivs bra med.

Mikael

Re: Brusiga problem

hornavan skrev:

Vi vill ha något att käbbla om men vi vågar inte säga att det egentliga problemet är att vi inte är nöjda med hur livet gestaltar sig? Jag lider av att jag har en massa
kreativa ideer, men jag är för fet och för gammal för att orka genomföra dem.
Istället sitter jag och surfar Fotosidan, Blocket, Dpreview och andra sajter och funderar på vad jag kan tänkas behöva härnäst. Nu är läget prekärt- Jag kan inte komma på något jag behöver!?
Jag har alla objektiv och kameror som jag behöver!! Det är smärtsamt. Men jag kommer nog snart på något som jag måste ha för att förbättra mina bilder.
Framtiden är ljus.
För det måste vara där skon klämmer: eller hur?

Jag behöver inte ha något att käbbla om i alla fall. Inte tar jag automatiskt bättre bilder m en 5D än med en 30D eller D200 om jag är en klantig fotograf. Vad som är "en bättre kamera" är ju givetvis personligt och kanske en dum fråga. För vad är "en bättre fotograf"?

Re: Brusiga problem

hornavan skrev:
Nu har denna tråd blivit en brustråd och därför vågar jag fråga varför brus är så förkastligt?

I en tidigare (1960-80) analog värld var det ”inne” att pressa filmen så att man fick ”konstnärligt”(mycket och stort) korn i Tri– Xen eller vad det nu var som var trendigt (fanns trendigt på den tiden?). Kanske är det så att dagens brus bara är något som går att mäta och därför bedömma. Canon har mindre brus och är därför bättre än Nikon. Perfekt i ett prylforum där vinnaren är den som hittar mest CA.

Nu skall jag erkänna; jag har en Canon 5D en 30 D och en ”bruset mästare” Panasonic FZ - 30. Jag har också en olat att skriva ut en massa (A4) bilder på min Epson Pro 4000 och sätta ut dom i mitt skyltfönster på Storgatan 12 i Arjeplog.
Till ”experternas” stora förtret så vet de inte vilka bilder som är tagna med vilken kamera eller objektiv för den delen, Det säger jag inte.
Därför får jag ibland frågor av typen; Vilken bländare och vilket ISO?, men de flesta säger; hur kan du ta såna fina bilder?(utan att reflektera över tekniken). Betraktarna ser liksom jag mer på bilden än tekniken bakom.

I MIN dator kan jag se (men knappast visa pga restriktioner i filstorlek på webben) skillnad på bilder tagna med olika kameror och objektiv.
Jag ser ingen NÄSTAN ingen skillnad på papperbilderna och INGEN skillnad på hemsidorna: Vad är det då vi pratar om?
kul att ha nåt att snacka om när vi är för lata för att ge oss ut och fota? Är det där skon egentligen klämmer?
Vi vill ha något att käbbla om men vi vågar inte säga att det egentliga problemet är att vi inte är nöjda med hur livet gestaltar sig? Jag lider av att jag har en massa
kreativa ideer, men jag är för fet och för gammal för att orka genomföra dem.
Istället sitter jag och surfar Fotosidan, Blocket, Dpreview och andra sajter och funderar på vad jag kan tänkas behöva härnäst. Nu är läget prekärt- Jag kan inte komma på något jag behöver!?
Jag har alla objektiv och kameror som jag behöver!! Det är smärtsamt. Men jag kommer nog snart på något som jag måste ha för att förbättra mina bilder.
Framtiden är ljus.
För det måste vara där skon klämmer: eller hur?

Nu är det ju ganska kul att surfa runt på Fotosidan och DPR. Men i sak håller jag med om varje ord du skriver!

/K

PMD skrev:
Har både D80 och D200 AI-koppling eller är det bara D200 som har det. Om det senare gäller så har D200 en stor fördel för Nikonfotografer som har många gamla AI-objektiv.
Bara D200 kan använda MF-objektiv fullt ut (med mätning). Alla Nikon DSLR klarar rent mekaniskt att ta MF-gluggar, men du får då fixa exponeringen med hjälp av histogrammet eller lös ljusmätare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar