Annons

Varför hyllas D200 så? (jfr m t ex 30D)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hi folk

En av orsakerna är att Nikon har saknat en semipro kamera sedan länge. 2MP extra är ju ingenting (även om många andra ansåg att skillnaden mellan 20D och en D70 var himmelsvid, 8MP vs 6MP).

Nä, ett annat argument är att D200 har i princip samma extremt hyllade handhavande som den fantastiska D2 serien kombinerat med en mycket bra bildkvalitet som nästan når upp till D2X, dock med en helt annan prislapp. Den känns nästan som en D2X men utan batteripack, en D2X lite helt enkelt!.

Det är lite kul att du tar upp det här nu när Nikon "leder" rejset i pressen. Under många år som Nikon användare så har jag inte förstått varför Nikon "alltid" tidigare har hamnat andra plats efter Canon .

Den här diskussionen kan fortsätta i evighet. Jag förstod tex aldrig varför 20D var "bättre" än en D70. Du har här lite av samma problematik, Något högre upplösning (som knappt någon märker förutom på 100% förstoring), Något snabbare AF och sekvenstagning. I övrigt....Ett, enligt mig i alla fall, mycket sämre handhavande, för dyr etc. Struntsaker men som i marknadföringssyfte kan bli milsvida.

Jag använde tidigare en D100 privat och fick en 10D i jobbet och klarade aldrig av hanteringen. Trots att 10D hyllades av "alla" och D100 har under mer eller mindre hela dess livslängs sågats vid fotknölarna så föredrog jag alla gånger D100:an handhavande och speed. (Jo jag anser min D100 vara en raket jämfört med den 10D som jag använde) Kan inte heller se någon större skillnad på bilderna.

Klart att mina val är färgade av att jag har kört med Nikon under 20 år men jag skulle fortfarande välja Nikon före Canon nästan genomgående. Jag anser tex att D50 är ett bättre köp än 350D. Lite sämre på allt men inte sämre nog för att motivera mellanskillnaden upp till 350D.

Om jag ska jämföra 20D/30D och en D70 (vet att dom inte anses ligga i samma klass men jag gör det ändå) så är det lika här, Du får 2MP extra, lite snabbare etc men med en prislapp som i alla fall inte jag kan motivera om jag inte stod med en kameraväska full med Canon gluggar. Klart att om jag satt med baken hos Canon så har jag ju inget val och vice versa eller hur.

Jag använde en 20D lite nu under senaste sommaren och blev faktiskt förvånad över hur seg den var i vissa fall. Inte vid själva fotograferingen utan när jag scrollade igenom bilderna och menyerna. Min gamla D100 är snabbare.

D200 vs 30D/20D så är det ju likadant fast tvärt om. Här finns det doch i alla fall för mig en stor skillnad. Har du en D2 så kommer D200 att funka perfekt som andra kameran eftersom handhavandet är i princip lika.

Vad jag försöker säga är att jag tror att din bakgrund och historia är mer avgörande. Jag klarar som sagt inte av att hantera en Canon (1 serien undantagen) med samma hastighet som en Nikon. Bilderna är ju nästan av samma kvalitet oavsett vilken kamera som du använder. Klart att det finns skillnader, visst är en 30D bättre än D200 på IOS över 800 , bättre hantering och vädertätning på D200:an men att därifrån hylla ett märke och såga ett annat är enligt mig helt förkastligt och för att sedan vända tvärt. Det är ju trots allt rätt små skillnader för de flesta
av oss

Oj vad långt det blev men det var skönt att skriva av sig :)
Mankan

Senast ändrad:
Mankan G skrev:
Det är lite kul att du tar upp det här nu när Nikon "leder" rejset i pressen.

Hur menar du nu? Rent allmänt i form av artiklar och omdömen om kamerorna, eller inom den samlade pressfotografkåren?

För om du syftar på pressfotografer, så undrar jag om du har belägg för ditt uttalande. Många tidningar bytade till Canon redan när 1D kom och fler gick över när 1D MkII kom. Fast nu blev det lite OT. Men det är väl som med allting annat här i världen...Man hyllar "sitt" eget märke och dissar konkurrenterna ;)

Det är som Hammarby vs Djurgården... samma skit men i olika kläder =D Eller Win vs Mac eller Öl vs Röttvin bara att välja smaken är som baken.

Zoso skrev:
30D hyllas för den är är bra på höga iso (de flesta använder ändå inte kameran över 800iso regelbundet, om en alls.)

kent.

Hmm, de flesta Nikon-användare använder inte sin kamera över 800 iso, nej. ;)

När jag fotar makro skulle jag gärna använda iso 3200 eller ännu högre om bruset var lite lindrigare (kör en medeltida 10D) för att kunna få till lite längre skärpedjup och ändå hyfsade tider. Nu håller jag mig oftast på 800 eftersom 10D börjar brusa lite väl mycket vid 1600, även om det går att använda i nödfall.

Jag säger som vanligt.. Jag bytte till Nikon från Canon på grund av att Nikon presenterade en proffsklasskamera i APS-C storlek, till ett överkomligt pris.. Huset har reglage hämtade från Pro-serien. Huset är tätat, AF förbättrad (ogillar dessutom avstängning av AF vid >f/5.6 av Canon) och finfin sökare.. Hade Canon gjort detsamma hade jag inte bytt system. Dessutom finns det inte en glugg i klassen som spöar 70-200 VR, den brännvidd jag använder mest..

// Jens...

stef-n skrev:
Hmm, de flesta Nikon-användare använder inte sin kamera över 800 iso, nej. ;)
Uppskattningsvis har jag, under 2 års frilansfoto, tagit cirka 1-2% av mina bilder med 800 ISO, eller högre. De allra flesta dessutom vid ett och samma tillfälle (hästhoppning inomhus). Även om det förvisso innebär ett visst merjobb, så anser jag att brusreducering externt är likvärdigt med att göra det internt i kameran.

Och någonstans där ligger väl hemligheten med D200:ans framgång. Alla är INTE beroende av Canons tämligen begränsade -- och f.n. minskande? -- försprång i brusegenskaper på ISO över 800 (ett steg, eller så?). När man väl insett att detta, i varierande grad, gäller också för en själv, ja då inser man allt annat som är viktigt på en "yrkeskamera". Man inser att allt inte handlar om det där förbenade stegets skillnad i brus över 800 ISO...

Vad är det då som gjort D200 till den succé den är?

--- Klart avancerad nog att vara förstakamera, och som backup är den...
--- ...robust och tätad; den kan hänga med på allt som "storebror" kan.
--- ...har layout och handhavande som "storebror".
--- ...har menysystem, inställningar och features som "storebror".
--- Valbart med batterigrepp av/på --> en klart lättare/mindre "pro-backup" möjlig.
--- Ergonomi och handhavande; aldrig gräva i menyer etc för primärfunktioner
--- Priset. Väldigt mycket kamera för pengarna.
--- Typiska "Pro Features" som t.ex. inbyggd avancerad blixtcommander, inbyggd intervallometer, Wireless-tillbehör, GPS-stöd, fullt stöd för MF-objektiv, spotmätning i vald AF-punkt, etc, etc...

Notera dock att det sista brukar kallas "Gimmicks" på DpReviews Canonforum och "Gadgets som ingen använder" av forumvärden lite tidigare i denna tråd. Hoppas inte Canon som företag är lika liknöjda med det där stegets försprång i högISO-brus som en del av deras användare tycks vara. Det finns (mycket!) annat som definierar begreppet "Bra kamera" och en hel del av detta tycks sammanfalla i D200:an. Därav framgången.

På gamla goda tiden fanns ju:
Eos 3000
Eos 300
Eos 3
Eos 1v

och hos nikon
F 65
F 80
F 100
F 5
(Ungefär, jag kan ha missat nån)

Mellan den billigaste och den dyraste skiljde det en faktor 10 i pris (i runda slängar 2000 - 20 000) fastän samtliga hade exakt samma upplösning, brus, vitbalans mm. (det var ju film, för den som minns :)
Det enda som skiljde var husen och finesserna (bla. autofocushastighet & ljusmätning) och då fanns det alltså de som tyckte att ett bättre hus var värt 15 000 kr mer.
Nikon's D200 är väl den första digitala systemkamera där husets byggkvalité, finesser mm är likvärdiga med de tidigare analoga proffskamerorna till samma pris som de analoga kostade förr och med en bildkvalité som klår det analoga (bortsett från dynamiskt omfång).
Även om t.ex. 5D har ett fantastiskt innehåll kan den (sett som kamera, bortsett från det digitala) inte konkurrera med dåtidens Eos1:a eller dagens Eos 1D varianter.

Det var väl ett agrument för mig, att jag äntligen fått en kamera till ett rimligt pris som tål lika mycket som de analoga jag hade förr. Jag plåtar flitigt i regn, i skitiga miljöer där jag håller i kameran med oljiga arbetshandskar mm och jag är inte orolig för den. För ett år sedan skulle jag behövt spendera dubbelt så mycket för att få samma sak (men mycket tyngre). Nu kunde jag köpa en tjusig glugg i stället.

Sedan kan man inte bortse ifrån att den i "objektiva" test i tidskrifter (t.ex. test som delar ut poäng) t.om. ibland har lyckats klå Eos 5D. Men det är inget att hänga läpp för, snart kommer Canon med nåt som klår D200 (i sitt segment).

Sluta stirra på tekniken och ut och plåta! :)

Hi folks

Nej, jag har inget vetenskapligt belägg för mina påståenden. Bara en känsla - Kritiken för Nikon känns idag lika orättvis som den var emot tidigare. Självklart finns det testare som är mer nyktra och sansade men det känns ibland som om yrkestyckarna, och det är dom i synnerhet jag menade i mitt tidigare inlägg, går i flock. Det verkde vara inne att racka ner på Nikon tidigare och idag verkar det vara inne att hylla D200:an utan urskildring.

Visst har även D70:an hyllats och 350D och 20D etc men vad jag menade var mer den allmänna trenden att tidigare alltid hitta (på?) några struntsaker som gjorde att Nikon förlorade , Idag känns det nästan tvärtom. Vet inte hur många tester som tex D100 har förlorat pga långsam skrivhastighet. Stäng av komprimeringen av rå filerna så är den nästan lika snabb som en 20D. Det är det ingen som nånsin berättat. Eller att 20D är långsam vid bläddring mellan bilderna. Nu är jag ingen Canonägare och har kanske missat någonting men jag upplever 20D som seg. Inte alls det fartmonster som jag trodde att den var efter att ha läst tidningarna. Visst är den snabbare än D100 vid själva fotograferingen men lika seg eller faktiskt segare vid bläddring i bilderna eller i menyerna.

Jag tror att man ska lästa testena utifrån sina egna behov och erfarenheter. För mig är tex min D2X en mycket bättre kamera än EOS 1DSmkII, PUH!!inte minst för att namnet är mycket enklare:)

Efter vad jag har kommit fram till i mina egna tester och genom att läsa andra, nyktra, testares slutsatser så väger inte den högre upplösningen, upp prisskillnaden. Jag ser dessutom inget som helst behov av FF. Vad jag saknar är kanske vid några få tillfällen lägre brus på mycket höga ISO men som sagt . Det kostar för mycket. Dessutom så har tillräckligt många kommit fram till att skillnaden i reell upplösning inte är så stor. Observera att detta är efter mina behov. Jag tycker tex att det är lite löjligt när en nästan enad fackpress hyllar FF och sågar APS formatet pga att det skulle saknas ordentliga vidvinklar. Det finns ju hur många som helst idag. Det som möjligtvis saknas är extremt ljusstarka vidvinklar men som trots allt bara behövs för ett fåtal inte minst beroende på priset.

Jag vill oxå som någon redan sagt. Strunta i detaljerna och ut och fota istället.

Mankan

Senast ändrad:
Ok, bra att få lite olika synpunkter. För mig själv är lågt brus vid höga iso rätt högprioriterat dock. Kanske är jag petig där men jag fotar mer än gärna i svag ljus utan blixt o då är jag ofta på iso 800 (även på 1600 ibland).

Men det kanske mer är en fråga om handhavande/byggkvalitet kontra bildkvalitet. Eller antalet objektiv som finns på marknaden till det märket som avgör (t ex Sony/Pentax har ju betydligt färre än Canon/Nikon). Eller om man har objektiv sen tidigare till ett visst märke.

Är ingen proffsfotograf själv men jobbar ofta m andra välrutinerade proffsfotografer (en som kör Nikon o en som kör Canon). Spontant reagerade jag på att jag tyckte bilderna var brusigare, tristare färger (eller mindre mättade snarare) från Nikon-fotografen än från Canon-fotografen. Men det kan ju också vara en fråga om handhavande och efterredigering av bilderna.

Men jag skulle nog kunna tänka mig en D200 faktiskt. Säkert väldigt trevlig att fota med. Även om jag kör Canon. Tänker inte byta dock, har redan för mkt objektiv m Canon-fattning.

Var bara nyfiken på vad ni andra tyckte.

Vet inte riktigt hur man ska mäta Nikons försäljning på D200 tror dom flesta som köpt den är Nikonanvändare sen tidigare som äntligen fått något bättre än D70 med 6miljoner pixel.

Det blev ett större steg än vad Canon har tagit mellan sina modeller men desto lääängre väntan o suget från Nikon anhängarna var stort eller så var kapaciteten på tillverkningen av D200 för låg efter som många fick vänta på kameran.

För jag tror att dom flesta som (köpt) in sig i ett system inte byter i första taget om man inte satsat på ett märke som aldrig kommer ut med något som hänger med i konkkurensen.

Själv välkommnar jag all konkkurens men om man ser krasst så ser man att Nikons D2x har inte påverkat Canons prissättning ett smack utan Canon har till o med höjt priset på 1ds m2 sedan den kom ut.

Zoso skrev:
30D hyllas för den är är bra på höga iso (de flesta använder ändå inte kameran över 800iso regelbundet, om en alls.)
kent.

Är ganska ointresserad av Nikon vs Canon diskussioner. Kanske har den ena högre brus än den andra, jag har inte jämfört. Dock tycker jag att det är underligt att inte se kvalitén på höga ison som något viktigt. Om man inte vill använda stativ eller blixt så är det av största vikt inomhus eller vid vilka situationer som helst med dåligt ljus. Detta gäller även när jag använder ljusstarka objektiv som 85/1.8. Med en crop på 1.6 vill jag gärna komma upp i en slutartid på minst 1/125 s. Det är inte alltid det enklaste. Jag använder höga ison väldigt ofta och jag tror att flesta föredrar brus framför skakningsoskärpa. Om man sedan är intresserad av att fota inomhussport är ju ISOtal som 1600 nästan mer regel än undantag. Nikon vs Canon är mindre intressant, jag tänker inte byta, men jag hoppas att både Nikon och Canon blir bättre på att hantera brus vid höga ISO, något som är mycket mer intressant för de flesta än vädertätning och dyl.

Mvh

David

David Appelgren skrev:Dock tycker jag att det är underligt att inte se kvalitén på höga ison som något viktigt. Om man inte vill använda stativ eller blixt så är det av största vikt inomhus eller vid vilka situationer som helst med dåligt ljus.
Jag menade inte att högISO-brus är en oviktig egenskap, långt därifrån. Min poäng var snarast att om man betänker att skillnaden är ett steg, eller så, över 800ISO, så inser man dels att skillnaden är ganska begränsad och dels att det finns 5-10 andra (för de flesta) lika viktiga parametrar. Bland dessa parametrar finns sådant som alltsom oftast kan medföra att du inte får till lite svårare bilder *över huvud taget* (AF, ljusmätning, ergonomi/hantering/knappologi, blixtsystem, optik, mm, mm). Då hjälper det inte om du så tar helt brusfria bilder på 12800 ISO...

Personligen så tycker jag att det verkar som de olika kameratillverkarna försöker att hitta små teknikförändringar att tillföra, varje gång en ny kameramodell släpps på marknaden. Troligen för att få ett litet, om än så kortvarigt, försprång gentemot konkurenterna.

Att D200 är vädertätad och gör 5bps är väl förvisso bra, men konsumenten får ju också betala extra för dessa "finesser" gentemot exempelvis D80. För min egen del så ser jag inte riktigt användningsområdet/behovet för dessa finesser.Vad jag menar är att om man fotograferar under sådana väderförhållanden och med sådan belastning på utrustningen att utrustningen behöver vara extra tätad, så är det nog ett proffshus snarare än ett semiproffshus som man skall ha.Jag upplever ibland att vissa kameratillverkare åsyftar att "flörta" med oss amatörer, genom att erbjuda amatörkameror med influenser från proffssegmentet och därtill kalla dessa för "semiproffskameror".

Tittar man på exempelvis Canons kamerautbud, så är det här lättare att bilda sig en uppfattning om till vilken "fotografkategori" som varje kamera riktar sig. Detta eftersom kamerornas funktioner (och pris) här visar på ett tydligare glapp mellan amatörhusen och proffshusen.

Om D200 är en bättre kamera än 30D är nog upp till varje fotograf att avgöra. Den personliga ekonomin samt behovet av funktioner, torde vara saker som vägs in i vilken av dessa kameror som är bäst för var och en.

Skildnaderna mellan Nikon och Canon sitter i skallen på oss sk användare... Eller icke användare, om man så vill.

Fatta mej rätt, visst är det olika kameror (och optik), men det är kompromisser på bägge systemen hur man än ser på det. Fan, om den ena kameran var så mycket bättre än den andra så skulle det troligtvis bara finnas ett märke på hyllorna.
Bättre brus, sämre sökare, bättre reglage, skönare känsla, vädertätad eller inte...
Men naturligtvis finns det både proffs och amatörer som gör sitt val utifrån vissa egenskaper dom sätter i första rummet och som dom anser sej behöva. För olikheter finns ju, även om jag anser (för min del), att dom tar ut varandra.

Jag har ägt bla en F4, som jag bytte mot en Eos 1n, som jag bytte bort mot ett helmekaniskt Nikon-hus (back to basic, trodde jag skulle vara häftigt), osv...

Jag äger en D200 idag. Men hade jag inte haft gluggar kvar som det stod Nikon på, så hade mitt val kanske blivit något annat.

Jag är på intet sätt märkestrogen utan väljer det systemet som för tillfället faller mej på läppen. Jo, jag vet! Det är onödigt dyrt att skifta system. Men det är för mej en riktig nytändning att göra så. Dessutom är jag en riktig "prylb-g" också! Som glad amatör unnar jag mej att göra så här. Det här är min hobby! Det ska vara kul!!!

Bägge systemen är bra! Och får jag råd så skaffar jag säkert en Canon också.
Och som någon sa: -Det finns dessutom många andra bra system på marknaden.

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar