Annons

EISA måste förnya sig

Produkter
(logga in för att koppla)
Så är det! Samma med filmbranschens OSCAR, Emmys mm. Klubbar för inbördes beundran.
[/QUOTE
Reklam och utmärkelser, inom film, foto, musik, bilar, m.m. .... har blivit så vanligt, att det har fått motsatt effekt, än att vi blir intresseade av köp.
De flesta ger blanka fasen i om en kamera/objektiv har fått en utmärlelse, - tester på Internet ger mycket bättre info, en citron eller ett fynd!
EISA kan läggas ner, utan saknad

Löjligt att linser med F11.0 kallas Lens innovation. Vad bli det nästa år F64?

Nej, det är inte alls löjligt. Innovation handlar om nyskapande i alla dess former. Att kunna fotografera handhållet med 800 mm brännvidd, fullformat och hög bildkvalité är definitivt nyskapande.

Jag förutsätter då att objektivet presterar bra på full öppning. Ett f11-objektiv kommer nästan alltid att användas vidöppet. Det blir spännande att se optiska tester, MTF och liknande för dessa innovativa gluggar.

Senast ändrad:
Nej, det är inte alls löjligt. Innovation handlar om nyskapande i alla dess former. Att kunna fotografera handhållet med 800 mm brännvidd och hög bildkvalité är nyskapande.

Jag förutsätter då att objektivet presterar bra på full öppning. Det blir spännande att se optiska tester, MTF och liknande för dessa innovativa gluggar.
Det finns inget att välja på. Full öppning är den enda öppning objektiven har, dvs bländaren är fast och går inte att ändra.

Innovationen är inte f11 utan att man gjort två kompakta supertele med låg vikt, bra optik, bildstabilisering och till ett pris som är överkomligt för de många amatörer. Det finns mig veterligen inte tidigare, i alla fall inte om priset skall tas med i beräkningen. Själv tror jag att dessa objektiv kommer sälja bra till den målgrupp de är riktade mot, dvs amatörer med intresse för djur och natur.

Nej, det är inte alls löjligt. Innovation handlar om nyskapande i alla dess former. Att kunna fotografera handhållet med 800 mm brännvidd, fullformat och hög bildkvalité är definitivt nyskapande.

Jag förutsätter då att objektivet presterar bra på full öppning. Ett f11-objektiv kommer nästan alltid att användas vidöppet. Det blir spännande att se optiska tester, MTF och liknande för dessa innovativa gluggar.

Det nyskapande som var här är ju att f11 faktiskt är fullt användbart på dagens systemkameror med modern design. Dagens ISO-egenskaper gör att f11 är ok och med EVF så är sökaren alltid ljus.

Min Z6:a med ett f1.4 objektiv ser man nog bättre på natten med än dom ljusförstärkarna vi hade i militären när jag var ung för att se på natten och i dom fick man bara någon konstig grönskala. I Z6:ans EVF får jag färg.

Sättet du skriver på forumet påminner om något konstigt gubbtroll. Kan du inte försöka artikulera dina tankar ordentligt så vi övriga inte behöver gissa vad du egentligen menar och tycker?

Av årets objektivlanseringar så är det Canon som sticker ut. Att göra ett sorts skjutteleskopsobjektiv är ju något som särskiljer sig från det mesta annat. Att göra supertelefoto-objektiv kompakta och för kategorin skitbilliga, om än ljussvaga, är ju en typ av innovation.

Vad skulle vara andra innovativa objektiv senaste året? Jag kommer inte på något särskilt, mer än att vissa objektiv kommit ut med särskilt god prestanda.

Sättet du skriver på forumet påminner om något konstigt gubbtroll. Kan du inte försöka artikulera dina tankar ordentligt så vi övriga inte behöver gissa vad du egentligen menar och tycker?

Av årets objektivlanseringar så är det Canon som sticker ut. Att göra ett sorts skjutteleskopsobjektiv är ju något som särskiljer sig från det mesta annat. Att göra supertelefoto-objektiv kompakta och för kategorin skitbilliga, om än ljussvaga, är ju en typ av innovation.

Vad skulle vara andra innovativa objektiv senaste året? Jag kommer inte på något särskilt, mer än att vissa objektiv kommit ut med särskilt god prestanda.
Finns spegeltele sedan 40 år tillbaka 500mmF8, 1000mm/F11 2000mm/F22

Finns spegeltele sedan 40 år tillbaka 1000mm/F11 2000mm/F22

Japp, men dom saknar bildstabilisering vilket behövs. Jag har ett 500f8 spegeltele. Dom har dessutom ganska speciella egenskaper i framförallt oskärpepartier. 1000f11 spegeltele väger dessutom näst intill dubbelt så mycket som Canons 800f11.
Här är ett 800f11 med AF, stabilisering och som är relativt lätt. Hade det varit ett Z-objektiv hade jag köpt det.

Hur kan du hänga på det här forumet och ändå kunna tekniken så dåligt?

Jag har alltid trott att forumet är för alla med fotointresse oavsett teknisk kompetens. Många här tar fina bilder gladeligen ovetandes att deras utrustning egentligen inte borde klara att ta dom bilderna. Som humlorma som i flera år flög trots att dom rent tekniskt sett inte kunde flyga. Nu har det dock visat sig att dom även rent tekniskt sett kan flyga.

Även om det gör lite ont får jag nog erkänna att Canon faktiskt för en gångs skul lyckats med något. :)

Laowa har släppt ett antal objektiv som enligt mig varit väldigt innovativa på Macrosidan. Även om Canon är värdiga vinnare hade jag inte protesterat om t.ex. Laowas 100mm 2x Macro hade vunnit.

Japp, men dom saknar bildstabilisering vilket behövs. Jag har ett 500f8 spegeltele. Dom har dessutom ganska speciella egenskaper i framförallt oskärpepartier. 1000f11 spegeltele väger dessutom näst intill dubbelt så mycket som Canons 800f11.
Här är ett 800f11 med AF, stabilisering och som är relativt lätt. Hade det varit ett Z-objektiv hade jag köpt det.
Med stabilisering i huset behöver du kanske inte det i objektivet?

IBIS är inte särskilt effektivt för långa brännvidder, enligt vad jag hört. För ett 800mm-tele funkar IS i optiken nog mycket bättre.

Kan intyga det ovanstående. Redan vid 500mm är ibis mer eller mindre helt värdelöst. Då är objektivstabilisering det enda som hjälper.

Ibis kan inte alls kompensera för pitch och yaw. På tele blir skakningar och vibrationer i dom axlarna väldigt viktiga.

Senast ändrad:
IBIS
Finns spegeltele sedan 40 år tillbaka 500mmF8, 1000mm/F11 2000mm/F22

Du jämför äpplen och päron. Canons RF 600/11 och 800/11 är inte spegeltelen.

Spegeltelen har en helt annan konstruktion och en optisk kvalitet som i bästa fall är medelmåttig. Dessutom ger de märkliga effekter i oskärpeteckningen.

Canons nya teleobjektiv har (förhoppningsvis) väsentligt bättre bildkvalitet än gamla spegeltele-konstruktioner, effektiv bildstabilisering och snabb autofokus. Dessutom är de kompakta och lätta.

Absolut innovativt, om de håller vad förhandsrapporterna utlovar! Jämförelsen med 40 år gamla spegeltelen är inte relevant

...För mig är sådana här utmärkelser meningslösa, men tillräckligt upphetsande för att skriva ovanstående.

Det räcker med en utmärkelse - årets innovation.

Jag sällar mig till falangen som tycker att branschpriser som EISA och TIPA är totalt ointressanta. Konceptet känns lika urvattnat som guldbaggegalan.

Och detta är inget klagomål eller ”gnäll”. Det är bara ett nyktert konstaterande. Fortsätt gärna att dela ut EISA-utmärkelser, om ni tror att det ger något. Som kritiskt tänkande fotokonsument skulle jag dock aldrig drömma om att köpa en produkt bara för att den blivit prisad av EISA. Det finns inte på kartan. Jag baserar mina inköp på helt andra kriterier. Helt andra.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar