Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EISA måste förnya sig

Produkter
(logga in för att koppla)

vifra

Aktiv medlem
Så har då EISA släppt årets lista över årets bästa bild- och ljudtekniska produkter.
Vi kan hålla oss till avdelningen foto.

Det är så många kategorier att snart varje produkt får "årets bästa", det gäller ju att
inte låta någon tillverkare bli utan. Varje utmärkelse genererar säkert annonser och
intäkter till tidningarna i organisationen EISA.

Var finns årets analoga kamera, årets film, årets färgfilter, årets ........?

För mig är sådana här utmärkelser meningslösa, men tillräckligt upphetsande för att skriva ovanstående.

Det räcker med en utmärkelse - årets innovation.

Det är väl en branschorganisation som lever på sina medlemmar, kameratillverkarna. Om Nikon alltid skulle få alla utmärkelserna skulle nog dom andra snart sluta betala medlemsavgiften, så därför krävs det nog att en rätt stor del av medlemmarna får någon utmärkelse av något slag.

Förlåt, men vad är problemet?

Problemet är att det sker en utvattning av in börden av EISA-titeln.
Det blir mera som ”Alla är vinnare - Alla får pris”.

Precis som med allt annat.
Det finns så många vinnare att välja att det är meningslöst att ens bry sig om titeln.
Detta sker överallt i samhället, idrotten och inom industrin.

Bilförsäljning sjönk i USA i krisen kring år 2000 och köparen kunde inte välja - ännufler modeller tillverkades i tron på att det skulle bli enklare.

Final i en idrott och då vill man de ut på det. Det räcker inte med att vara serievinnare utan ett slutspel ska ske. Därefter räcker det inte med en finalmatch utan det ska vara fem finalmatcher.

En final i Melodifestivalen räcker inte. Utan det ska vara del efter del efter del.
och för varje iteration halveras intresset. Varför ens titta på en del tävling där ett par åker ut och resten går vidare till nästa konstlade gruppurval eller selekteringsmodell med kreativa namn.

EISA vinnare?
Jaha. Varför ens bry sig när det finns ett par hundra ”vinnare”.
Välj nått som passar bara.

Det är väl en branschorganisation som lever på sina medlemmar, kameratillverkarna. Om Nikon alltid skulle få alla utmärkelserna skulle nog dom andra snart sluta betala medlemsavgiften, så därför krävs det nog att en rätt stor del av medlemmarna får någon utmärkelse av något slag.
Och det är just det som trådskaparen menar urvattnar hela idén med utmärkelser.

Jag förstår inte varför du sitter och gissar vilt trots att det framgår i artikeln här att Fotosidan (Magasin) är medlem, liksom vilka alla medlemmar är på EISA:s hemsida. Det är inte en enda tillverkare av någon sort.

Däremot får tillverkaren ingå ett avtal och betala en avgift för att få använda loggan för att produkten fått en "award". Detta skapar förstås ett incitament för EISA att ha massor med kategorier.

Senast ändrad:
Däremot får tillverkaren ingå ett avtal och betala en avgift för att få använda loggan för att produkten fått en "award". Detta skapar förstås ett incitament för EISA att ha massor med kategorier.

Det förklarar också det hela. Då är dock risken med urvattningen större om tillverkarna också tappar tron på den.

Så har då EISA släppt årets lista över årets bästa bild- och ljudtekniska produkter.
Vi kan hålla oss till avdelningen foto.

Det är så många kategorier att snart varje produkt får "årets bästa", det gäller ju att
inte låta någon tillverkare bli utan. Varje utmärkelse genererar säkert annonser och
intäkter till tidningarna i organisationen EISA.

Var finns årets analoga kamera, årets film, årets färgfilter, årets ........?

För mig är sådana här utmärkelser meningslösa, men tillräckligt upphetsande för att skriva ovanstående.

Det räcker med en utmärkelse - årets innovation.
Val av årets produkt (-er) enligt EISA ger mig en känsla av någon slags inavel liknande Guldbaggegalorna! Branschfolket utser varandras produkter till varandra och tackar och bockar. Det bästa och mest hållbara utmärkelsen, för exempelvis en fotoprodukts funktion och kvalitet, fås genom att brukarna/slutanvändarna får yttra sig om den saken.

Jo, men så är det ju i alla typer av galor. Film. Tv. Branschfolk ger varandra priser. Din tur i år så blir det min tur nästa år.
Men helt riktigt, "Snuddas", det är vi konsumenter som i slutändan styr, även om många av oss naturligtvis påverkas av "årets kamera" och liknande epitet.

Tog fram miniräknaren. EISA har 2020 6 kategorier med sammanlagt 82 utmärkelser.

OS (Sommar plus Vinter) har 33 eller 38 beroende på hur man räknar.

Jag tror att EISA har passerat mättnadsgränsen.

Vad jag kan se är där 23 olika priser för Foto, själv tycker jag att minst 10 av dom är intressanta för mig, jag tycker att det ev skulle kunna vara ännu fler kategorier, inte för att alla ska få pris utan för att det finns så mycket olika produktkategorier och kundsegment när det gäller foto.

Vari består fiaskot? Jag bara undrar i all vänlighet.

Fiasko är väl att ta i, men frågan är om det inte är på gränsen till många kategorier. Den blir ju urvattnad också för tillverkarna om alla har bästa kameran i lineupen i kamerabutiken.
Sedan förstår jag också att det är svårt att jämföra en Z50 med en 1DXm3.

Det startade 1982 med att man utsåg årets kamera. Sedan har det under årens gång blivit som en självförökande mutation i utmärkelser. Som med alla andra journalistiska/mediala utmärkelser.

Eftersom Fotosidan är medlem i EISA, så skulle det vara intressant att få David Elmfeldt:s beskrivning av vad Fotosidan:s arbete består, när det gäller att utse "vinnare".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar