Advertisement

Annons

Efterträdare till D700, när?

Produkter
(logga in för att koppla)

niclaslind

Aktiv medlem
Finns något officellt datum eller specs på en efterträdare till D700 eller D300?

Borde inte en efterföljare komma inom några månader nu, D700 har funnits på marknaden ett bra tag, för att inte tala om D300.
 
700:ans efterträdare kan nog dröja...redan en otroligt kompetent kamera och som redan sagts strax över halvåret gammal modell. Ersättaren för 300:an spekuleras det vilt om i olika forum och trådar runt om på nätet, den oxå en otroligt komptent kamera trots att den "redan" har ett och ett halvt år på nacken. Dessa frågor kommer man alltid få brottas med...alltid kommer det något nytt, frågan är bara när och hur. Vänta och se, eller köp nu, bara du kan göra det valet.

// Daniel
 
D300'an är nog den av toppkamerorna som ligger närmast till att ersättas. Det känns som om den har utvecklingskapacitet. Kanske en D700X kommer, det gissas det rätt ofta, men den ska nog inte ses som en efterträdare till D700 utan en ny kamera med den pixligare sensorn. Sedan får du själv välja vilka egenskaper du söker, de som återfinns of D3/D700 eller de som kommer med X'et. En D700X kanske man kan vänta på men något datum finns inte. Långt därifrån. En D4/D800 känns långt borta. Och glöm inte att efter Nikon har annonserat kamerna så ha du ingen i handen förrän ett antal månader senare.
 
Istället för att leta efter svagheter hela tiden, borde folk utnyttja möjligheterna och styrkorna i kamerahusen.

D700 är lika bra eller bättre än de bästa analoga 35mm kamerorna. Ändå duger den inte, utan behöver uppgraderas. Ni låter som 15-åriga småpojkar som debatterar om vilken supersportbil som är snabbast, trots att de aldrig har kört en och skulle troligtvis inte ens kunna maxa en 40 år gammal Amazon.

Jag har inget emot utveckling, men när man inte ens vet vad man önskar sig, utan bara förväntar sig bli "överraskad" av tillverkaren, då blir det bara löjligt. Vad förväntar sig trådstartaren av en uppdaterad variant?
 
Istället för att leta efter svagheter hela tiden, borde folk utnyttja möjligheterna och styrkorna i kamerahusen.

D700 är lika bra eller bättre än de bästa analoga 35mm kamerorna. Ändå duger den inte, utan behöver uppgraderas. Ni låter som 15-åriga småpojkar som debatterar om vilken supersportbil som är snabbast, trots att de aldrig har kört en och skulle troligtvis inte ens kunna maxa en 40 år gammal Amazon.

Jag har inget emot utveckling, men när man inte ens vet vad man önskar sig, utan bara förväntar sig bli "överraskad" av tillverkaren, då blir det bara löjligt. Vad förväntar sig trådstartaren av en uppdaterad variant?

Mycket sanning där....
 
Vad förväntar sig trådstartaren av en uppdaterad variant?

Det handlar inte för mig om att D700 är en otillräcklig kamera, det handlar mer om att det skulle kännas tråkigt om det kommer en förbättrad modell bara någon eller några månader efter man gjort sin investering.. har en D300 idag men är lockad av de bättre brusegenskaperna i en FF kamera.
 
En tanke skulle vara att det inte kommer någon ersättare till D300. Ser inte riktigt vem som är kunderna. Skulle vara en amatör som vill åt väderskyddet och crop faktorn, t.ex. fågelfotografer. Får en känsla att det flesta som kollar på kamera i D300s prisklass skjuter till mer och köper en D700 alt. 5DM2 eller nöjer sig med något enklare.

Det var lite spekulationer från min sida.
 
Det handlar inte för mig om att D700 är en otillräcklig kamera, det handlar mer om att det skulle kännas tråkigt om det kommer en förbättrad modell bara någon eller några månader efter man gjort sin investering.. har en D300 idag men är lockad av de bättre brusegenskaperna i en FF kamera.
Det kommer alltid något som är bättre, hur länge man än väntar. Om det nu blir en D700X med samma sensor som D3X har, så lär den också bli snordyr. Inte en naturlig uppgradering från D700 alltså, utan en helt annan kamera för fotografer med helt annan budget.

Sen kan man fundera lite över till vad man ska ha bättre brusegenskaper än vad D3 och D700 ger. Klart att det alltid kan bli bättre, men man ska ju se vad det är man fotograferar också.
 
Det handlar inte för mig om att D700 är en otillräcklig kamera, det handlar mer om att det skulle kännas tråkigt om det kommer en förbättrad modell bara någon eller några månader efter man gjort sin investering.. har en D300 idag men är lockad av de bättre brusegenskaperna i en FF kamera.

Vad ska du göra för typ av bilder?

Fredrik - störtnöjd D700-ägare
 
Får en känsla att det flesta som kollar på kamera i D300s prisklass skjuter till mer och köper en D700 alt..


Beror väl som sagt på vad man fotar. Att gå från t.ex. D300 till D700 känns nog inte alls särskilt lockande för många som fotar mycket fågel, djur och macro - droppet i upplösning (jaja, ni vet vad jag menar...) blir helt enkelt för stort.

Så jag kan också vara lite nyfiken på en uppföljare till D700, eller vad man nu vill kalla en Nikon FF med betydligt högre upplösning och 'rimligt' pris. För självklart har FF många fördelar i sig som lockar. Fast om dx också skulle fortsätta att utvecklas som hittills, med högre pixeltäthet till samma eller bättre brusnivåer - då kan man vara tillbaka på ruta ett..

Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.