Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterträdare till 350D??

Produkter
(logga in för att koppla)

Rogerber

Aktiv medlem
Någon som vet någon sida det står något på? Eller annan information om vad den kan tänkas heta eller funtioner som blir bättre.. Man vet ju inte vad Canon fnular på i sin fabrik.

Nää, sånt verkar aldrig läcka ut. Men dom lär ju helt garanterat ha en ny kamera som presenteras i höst med tanke på all reklam som dom kör överallt nu.

Man kan ju hoppas. Möjligen plockar de en del av det bästa från 5D och 30D då. Den som lever kan får se. Jag vill dock ha DIGIC III snart. Borde vara på g kan tyckas..

Man kan vara tämligen säker på att 350d's ersättare förhåller sig till 30d ungefär som 350d förhåller sig till 20d.
Canon skulle t.ex aldrig släppa en ersättare som har fler MP än 30d.........

Alltså:

"370d"

8.0 mp
2.5 lcd
iso i sökaren (när man ändrar).
"picture styles"
7 fokuspunkter
1/4000 sek min slutartid
typ 3.5 fps
compact flash
lite högre uppfälld blixt.

min gissning är också att greppet kommer att vara en aning större.

Vi får väl se i september om jag hade rätt!

Får man spekulera?
En exakt efterföljare kanske inte finns. Modellen kan tänkas fasas ut för att ersättas av en enklare modell för att konkurrera med Nikons D50. Ska man ha 8 Mpix ska man köpa 30D...
Canons instegsmodell till DSLR ska locka över användare från kompaktkameror och skulle kunna innehålla "finesser" som vana DSLR-användare fnyser åt såsom scenes (fyrverkeri, snö, inomhus etc.). Den kreativa zonen skulle finnas kvar men sällan användas. CF skippas och ersätts med SD eftersom man redan har ett sådant med sig från sin IXUS exempelvis. Och varför inte smälla in två sensorer, en för bilden (6 Mpix med bra brusförhållande) och en för att förvisa bilen på 2,5 eller 3" skärmen med 320x240 pixlar. In med filmfunktion och mikrofon också.
Canon hade stulit många kompaktkameraköpare och lockat in dem på DSLR. Efter ett tag kommer de vilja ha en bättre DSLR och köper då 30D, 5D eller liknande.
Det var min högst personliga spekulation, den som lever får se.

Vad tror ni om IS i den nya "370Dn" då?? Främst för att inte förlora kunder mot KM/Sony kankse??

Stellann skrev:
Vad tror ni om IS i den nya "370Dn" då?? Främst för att inte förlora kunder mot KM/Sony kankse??

Vi får se vad som händer. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en radda med finesser.
Tror nog snarare att den kommer heta 400D..

Stellann skrev:

Det är inte säkert Canon har tillgång till den tekniken. I så fall kanske man läger till IS i kiltgluggen, min gissing...

Kanske lite utanför ämnet nu men då blir det i alla fall som det brukar =) :

Vad är dyrast för canon att göra...

1. Lägga in IS i ett objektiv eller

2. Öka ljusstyrkan från f/4 till f/2.8

???

Hmm.. intressanta spekulationer måste jag säga. Jag tror dock inte att innbyggd IS i kameran är att räkna med, för då kommer ingen att köpa deras objektiv med IS.
Men IS i kitet e ju ganska självklart med tanke på 17-85 som kom samtidigt som 20D.
Dubbla sensorer är också en möjlighet eftersom dagens unga absolut prompt verkar vilja kolla i displayen istället för sökaren.
Tror också att den hamnar nånstans på 10mp plus minus.
Att den blir större vet jag inte, eftersom alla tycker att tex en 30D är för stor, särskilt tjejer.
Hursomhelst så är det helt klart att en ersättare är på gång eftersom dom reklamerar så mkt för den just nu, så dom blir av med alla sina kameror helt enkelt.
Den som lever får se.
/Mattias

Den kommer inte att ha högre upplösning än 30D, inte heller på annat sätt högre prestanda. Då kommer ju ingen att köpa 30D som är dyrare.

Förbättringarna kommer att vara större skärm och kanske lite snabbare seriebildtagning.

Tror inte det är någon fara att folk slutar köpa 30D. Den är och förblir bättre än 350D eller dess efterträdare. Den är byggd på ett annat sätt för en annan marknad av kunder. Det är ett billigt redskap för proffsfotografer och mer driva amatörer.
Kul detta forum har blivit med inlägg från alla möjliga håll.

Det kommer med 100% sannolikhet en ersättare till 350D "Snart", vilket kan betyda om en månad eller ett par år. Canon lär knappast ha sparkat sina konstruktörer. Troligen jobbar man med minst 4 modeller samtidigt.
Det enda som drastiskt går att förbättra på den är nog displaystorlek och sökarbild. Vässar man den mer konkurrerar den direkt med 30D, och det kan vi glömma.
30D som nyligen släppts har 8Mpix. Chansen att efterföljaren har fler är inte så stor.
Kanske använder den sig av SD kort också.

8Mp räcker och blir över för amatörer och semi-proffs, men räcker det för att locka köpare från kompaktsegmentet?
Finns ju kompakter med upp till 10 Mp?
Inte för att jag tror att en kompakt med 10Mp tar bättre bilder än DSLR med 8Mp, men vet de f.d kompaktköparna det?

Ganska intressant att läsa om era funderingar.. om IS och f/2.8 på kitgluggen.. tillsammans med en kamera som kanske skall ha en prislapp på 6000 kr för att vara attraktiv.

Möjligen kan de stoppa in IS, men några f/2.8 på kitgluggen skall man nog inte förvänta sig.

Canon stoppade ju in både f/2.8 och IS i 17-55:an som presenterades senast.. Men till ett pris som är två gånger högre än vad priset för en instegsmodell är.

Jag skulle inte bli förvånad om det blir som Fredrik N säger, att den blir mer och mer konsumentinriktad och bortstyrd från 30D.

Titta på Canons analoga sortiment och jämför med det digitala. Det ligger nu ganska bra till.

1D/Ds - 1V
5D - 3
30D - 30V
350D - 300V/X
???? - 3000V

Så den stora frågan är om Canon inte gör en uppgradering av 350D och en helt ny 3500D som är sjukt billig till den stora massan.
Jag tror även att vi får se en ny 1D-modell till höst.

Övriga tillverkare kommer väl med sina nya modeller, men det är en helt annan diskussion.

Ja hur som helst blir det att invänta diverse efterträdare innan uppgradering från 350D. Men om det blir som många här antar; en avstyrning från 30D känns det mer som att jag lär satsa på en bättre kamera än så. Men visst är det ju kul med nåt nytt då och då.

/bullet

ANNONS