ANNONS
Annons

Efterfrågan på och leverans av Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
När D3 och D300 lanserades den 23/8 2007 var tiden från presentation till försäljningsstart lång - över tre månader. Kamerorna började säljas i månadsskiftet november/december. (Jag fick min D300 6/12 och D3:an 22/12.) Leveranstiden har varit dryg för många som beställt dessa kameror.

D700 presenterades 1/7 2008 och skall redan börja säljas den 25/7. Det är bara drygt tre veckor mellan dessa datum. Jag har inte sett någon angiven produktionsvolym/månad för D700. D3:an har producerats i 12000 exemplar/månad.

Hur kommer efterfrågan att vara för D700? Vilka skall köpa den? Jag ser sju målgrupper:

1) D3-ägare som kompletterar med en back-up-DSLR,

2) D3-ägare som "byter ner sig" till en D700 då den kameran bättre tillgodoser deras behov,

3) Individer som fortfarande fotograferar med film med Nikons analoga SLR och som tyckte D3:an var för dyr men som nu tycker priset på D700 kan vara rimligt,

4) Fotografer som har Nikons DX-DSLR tex D300 och nu ser ett behov av att "byta upp sig" till ett FX-hus och som finner D3:an för dyr,

5) Ägare av Nikons DX-DSLR tex D300 som ser ett behov av att komplettera med ett FX-hus och lockas av det lägre priset på D700,

6) Personer som äger andra märkens DSLR med APS-C-sensor och som nu attraheras av en FF-DSLR som D700 till hyfsat pris,

7) Canonfotografer, oavsett om de tidigare haft Nikonkameror eller ej, som uppfattar D700 som ett bättre alternativ än Canon 5D och dess uppföljare samt 1D MkIII.

(Själv tillhör jag första målgruppen även om alternativ 2) kan verka frestande.)

Hur kommer då efterfrågan på och tillgången av D700 att vara? Enligt uppgift från Nikon kommer det att finnas ca 50-200 kameror till försäljning den 25 juli. Efterfrågan på D700 borde vara högre än på D3:an med tanke på den förras lägre pris. Samtidigt har det gått 11 månader med försäljning av Nikon D3 (och D300). Det gör ca 132.000 exemplar. Många proffs borde rimligtvis redan ha köpt sina D3:eek:r medan en majoritet entusiaster säkert sitter nöjda med Nikon D300. Att lägga 10.000 kr mer för ett FX-hus med samma upplösning som D300 är inget självklart val.

Senast ändrad:
Håller med dig Tore, speciellt vi "fattiga"amatörer som ligger åt telehållet. Jag ser inget hållbart skäl alls att byta till större sensor eftersom jag går och lägger mig på kvällarna;-)
Mvh
JB

Hade jag pengarna så skulle jag raskt lägga en beställning. Den här kameran har jag väntat på sedan jag började fotografera för ungefär 3 år sedan. Åt helvete med DX. Men nu har jag inte råd, så jag får istället med intresse följa utvecklingen och slita ut min D200 ordentligt under tiden.

Jag faller inom grupp 4. Fast det är inte bara D3:ans pris som avskräcker, utan även storleken och vikten. Även D700:an är åt helvete för tung tyvärr.

Makten skrev:
Hade jag pengarna så skulle jag raskt lägga en beställning. Den här kameran har jag väntat på sedan jag började fotografera för ungefär 3 år sedan. Åt helvete med DX. Men nu har jag inte råd, så jag får istället med intresse följa utvecklingen och slita ut min D200 ordentligt under tiden.

Jag faller inom grupp 4. Fast det är inte bara D3:ans pris som avskräcker, utan även storleken och vikten. Även D700:an är åt helvete för tung tyvärr.

Om FX faller väl ut kommer givetvis en ännu mindre, enklare och billigare variant om något år. Om 12 MP på FX är vad 6 MP var/är på DX borde det längre fram dyka upp en liten och smidig FX-DSLR på 12 MP i stil med D40. Priset? Som dagens D300 kanske.

Teodorian skrev:
Om FX faller väl ut kommer givetvis en ännu mindre, enklare och billigare variant om något år. Om 12 MP på FX är vad 6 MP var/är på DX borde det längre fram dyka upp en liten och smidig FX-DSLR på 12 MP i stil med D40. Priset? Som dagens D300 kanske.
Saken är att jag inte egentligen vill att kameran ska vara enklare och billigare. Bara mindre och kanske utan de allra "onödigaste" funktionerna. Jag har aldrig någonsin använt seriebildtagning. Vad i halva friden ska man med det till om man inte fotar sport?
En långsammare kamera i storleken av D80 fast med samma byggkvalitet som DXXX-husen och FX-sensor skulle sitta fint. Stor sökare och auto-ISO är allt jag begär;-)
Tyvärr tror jag inte att en sådan kamera kommer finnas på marknaden inom 5 eller ens 10 år, så jag kan lika gärna börja spara till en D700 och finna mig i dess onödiga överkapacitet och höga vikt.

Makten skrev:
Saken är att jag inte egentligen vill att kameran ska vara enklare och billigare. Bara mindre och kanske utan de allra "onödigaste" funktionerna. Jag har aldrig någonsin använt seriebildtagning. Vad i halva friden ska man med det till om man inte fotar sport?
En långsammare kamera i storleken av D80 fast med samma byggkvalitet som DXXX-husen och FX-sensor skulle sitta fint. Stor sökare och auto-ISO är allt jag begär;-)
Tyvärr tror jag inte att en sådan kamera kommer finnas på marknaden inom 5 eller ens 10 år, så jag kan lika gärna börja spara till en D700 och finna mig i dess onödiga överkapacitet och höga vikt.

Nu tror jag du är onödigt pessimistisk. Säljer D700 mycket bra, Sony lyckas med sin A900, Canon får till det med sin 5D-uppföljare borde en växande marknad för DSLR i småbildsformatet vidga sig både uppåt och nedåt likt marknaden för DSLR i APS-C-formatet. En "D80-variant" i FX-kläder borde då vara här inom 3-5 år. Om två år kan du köpa en begagnad D700 för 10000 kr.

Teodorian skrev:
Nu tror jag du är onödigt pessimistisk. Säljer D700 mycket bra, Sony lyckas med sin A900, Canon får till det med sin 5D-uppföljare borde en växande marknad för DSLR i småbildsformatet vidga sig både uppåt och nedåt likt marknaden för DSLR i APS-C-formatet. En "D80-variant" i FX-kläder borde då vara här inom 3-5 år. Om två år kan du köpa en begagnad D700 för 10000 kr.
Jo, men om vi ser på hur DX-kamerorna utvecklats så finns det heller inga små och robusta sådana ens efter 10 års utveckling från D1:ans intåg. Professionella kameror ska tydligen under alla omständigheter vara brackiga. Alltså verkligen stora och klumpiga så att det syns hur dyr kamera man har. Jag fattar verkligen inte detta.
Jag tror inte att det kommer bli någon skillnad när småbildsformatet är standard. Samma visa igen; fina kameror ska vara stora. Men som jag skrev i en annan tråd; tänk om man började göra småbildskameror med samma filosofi som mellanformatstillverkarna? Alltså med bildkvalitet i sikte, inte massa onödigt krimskrams som de flesta ändå inte behöver.

Tillägg: Jag orkar inte vänta 3-5 år förresten;-)

Teodorian skrev:

Om man är 45år gammal så har man 87% chans att leva 5 år till. Kanske värt att ha gjort något ul...jag har HELT OMÖJLIGT att se alla dessa "vänta 1 år så kan man köpa XXXX för XXXX kr..."

Njut av livet, köp allt du vill ha, den som har mest skulder när han dör, vinner, man slipper ju pröjsa tillbaka :)

Skämt åsido så kommer jag köpa D700, har min D300 på annons nu faktiskt. Om jag har nytta av bytet? Vet ej, men jag kör hoj, kör som en galning med båten, och har masa knepiga sjukdomar i släkten så jag kan lika gärna vara död om 3 år, då var det ju kul att ha det "bästa" jag kunde komma åt...om nu D700 är det får man se...

Jag tillhör inte någon av målgrupperna, jag vill ha en D3'a istället, jag skulle inte byta ut min D300 mot en D700'n heller, DX har fördelar jag inte vill förlora på telesidan, så för mig skulle en D3'a plus en D300 vara det optimala, för att då utnyttja bägge formatens fördelar, så jag behåller min D300 och sparar vidare till en D3'a :)

/kent

Nikon D700 har enligt en uppgift producerats sedan februari i år. Enligt en annan källa skall tillgången bli bättre än när D3 lanserades. Huruvida dessa två uppgifter stämmer eller inte vet jag inte. Vi kan bara hoppas att väntetiderna blir kortare den här gången.

Teodorian skrev:

Hur kommer efterfrågan att vara för D700? Vilka skall köpa den? Jag ser sju målgrupper:

1) D3-ägare som kompletterar med en back-up-DSLR,

2) D3-ägare som "byter ner sig" till en D700 då den kameran bättre tillgodoser deras behov,

3) Individer som fortfarande fotograferar med film med Nikons analoga SLR och som tyckte D3:an var för dyr men som nu tycker priset på D700 kan vara rimligt,

4) Fotografer som har Nikons DX-DSLR tex D300 och nu ser ett behov av att "byta upp sig" till ett FX-hus och som finner D3:an för dyr,

5) Ägare av Nikons DX-DSLR tex D300 som ser ett behov av att komplettera med ett FX-hus och lockas av det lägre priset på D700,

6) Personer som äger andra märkens DSLR med APS-C-sensor och som nu attraheras av en FF-DSLR som D700 till hyfsat pris,

7) Canonfotografer, oavsett om de tidigare haft Nikonkameror eller ej, som uppfattar D700 som ett bättre alternativ än Canon 5D och dess uppföljare samt 1D MkIII.

8) Personer som äger en D200/300 och kompletterar den med en D700 för vidvinkeln.

Jag tillhör kategorin 8. 70-200:at på D300an för "teleförlängningen", och 24-70:t på D700an för vidvinkeln.

Re: Re: Efterfrågan på och leverans av Nikon D700

vox2000 skrev:
8) Personer som äger en D200/300 och kompletterar den med en D700 för vidvinkeln.

Jag tillhör kategorin 8. 70-200:at på D300an för "teleförlängningen", och 24-70:t på D700an för vidvinkeln.

Din 8:a låter som Tores 5:a tycker jag.

Makten skrev:
Professionella kameror ska tydligen under alla omständigheter vara brackiga. Alltså verkligen stora och klumpiga så att det syns hur dyr kamera man har. Jag fattar verkligen inte detta.

Mja, fast EOS 1 har ju alltid varit stor, så även nikon F5/F100, tror det handlar om att visa vad man kan göra i frågan om hållfasthet och prestanda.

Jeppe skrev:
Mja, fast EOS 1 har ju alltid varit stor, så även nikon F5/F100, tror det handlar om att visa vad man kan göra i frågan om hållfasthet och prestanda.
Det är väl många kunder som vill ha feta kameror med stort grepp? Titta bara här på FS; här är ett fett grepp bland de viktigaste på en kamera.
Men visst har det också funnits "små" yrkeskameror. Nikon F3, Nikon FM2, Olympus OM4 & OM3, Leica R4 och M-series etc.
Jag tror att det finns en marknad för små driftsäkra FF.
Batterier blir bara bättre så snart går det inte att skylla klumpigheten på dem.
Varken Nikon F3 eller OM4 var speciellt mycket tyngre än vanliga konsumentklassen trots att det var vädertätade och robust byggda.
Jag tror att vi inom 2 år har minst 4 FF under 800 gram

Jeppe skrev:
Jo, men hos de analoga kamerorna var det väl ursprungligen motorn som tog plats, och man spann helt enkelt vidare på designen och gjorde ett vertikalgrepp av klumpen där under. Hållfastheten blir ju inte större av att kameran är större, snarare tvärtom eftersom skalet får större ytor.
Bevisligen går det att göra "tillräckligt" snabba kameror som är rätt små, typ D80, så varför inte en sådan med metallhus, tätning och en eller annan knapp extra? Greppet är ganska viktigt tycker jag också, men det kan nog bli riktigt bra även på en smidigare kamera.

Jag tillhör nog både kategori 3 och 4. Gillar faktiskt att fotografera med film lite då och då och min F5 är i perfekt skick. Just nu äger jag en D200 som är en bra kamera men jag valde att köpa den utan kit-objektiv och har aldrig investerat i några DX-objektiv. Det kändes aldrig riktigt bra att objektiven skulle fungera olika på olika kameror. Det är inget fel på DX men det passar inte mig.

Att gradera upp till D300 har aldrig känts som ett alternativ för mig utan jag hade hoppats på en kamera som D700 alternativt invänta en begagnad D3. En ny D3 är lite för kostsam när man är amatör.

Nu när D700 snart finns på marknaden blir det svårt att låta bli att köpa en. Hoppas att jag får råd att göra det innan året är slut!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar