Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterföljare till D90??

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är egentligen vitsen med en enkel toppdisplay? Har ingen i min D60 och jag klarar mig utmärkt för det. Informationen finns på bakpanelen när kameran är i fotoläge, samt i sökaren. Dessutom är upplösningen och tydligheten på den lilla toppskärmen klart sämre än den på bakskärmen. Jag hoppas nästan att D90:ans efterföljare (som jag troligen kommer att uppgradera till) saknar toppdisplayen, då jag mest blir irriterad på den på de kameror jag provat. Jag fick faktiskt ett större ha-begär när jag kände lite på D5000, än när jag gjorde samma sak med en D90. Den vinklingsbara skärmen skulle jag ha mycket större nytta av än toppdisplayen. Hoppas D90:ans efterföljare får en sådan.. :)

Nu är det inte bara toppdisplayen som skiljer dem åt ! Och prioriterar man vinklingsbar skärm med livewiev är det absolut i dagsläget inte Nikon(inkl. D90) man ska titta på utan Sony A550,snabbare fokus med livewiev har jag aldrig provat,men det står ju inte Nikon på den ! Jag är ingen märkesbög utan köpte D90:n efter dom prioriteringar jag har,Nikons livewiev är kass,men använder det aldrig ändå, likaså filmning.Jag tror Nikonanvändare har mer problem med varandra än med andra med andra märken.Många köper en D3000 och tror dom har en D3:a,bara dom 3 nollorna som skiljer ! MVH.
 
Nu är det inte bara toppdisplayen som skiljer dem åt ! Och prioriterar man vinklingsbar skärm med livewiev är det absolut i dagsläget inte Nikon(inkl. D90) man ska titta på utan Sony A550,snabbare fokus med livewiev har jag aldrig provat,men det står ju inte Nikon på den ! Jag är ingen märkesbög utan köpte D90:n efter dom prioriteringar jag har,Nikons livewiev är kass,men använder det aldrig ändå, likaså filmning.Jag tror Nikonanvändare har mer problem med varandra än med andra med andra märken.Många köper en D3000 och tror dom har en D3:a,bara dom 3 nollorna som skiljer ! MVH.

Nej, jag vet att det inte bara är toppdisplayen som skiljer dem åt. Jag undrar bara varför folk tycker det är så bra med en sådan. Själv ser jag den mest som ett rudiment från gångna tider då man inte hade en stor fin skärm bak på kameran.

Sonys A550 tittade jag på skoj på i helgen och den kändes riktigt bra i handen på många sätt (bortsett från det otroligt plastiga kitobjektivet som satt på) men den är ett helt otänkbart alternativ för mig då jag har satsat ca 2500 euro på foto sedan ifjol somras, inklusive min D60. (Jag har fem objektiv med nikonfattning i dagsläget inklusive twå st Sigma EX objektiv, en SB-600 blixt och andra tillbehör. Ännu är det många objektiv jag vill ha innan jag är nöjd). Snabb live-view är dessutom inte så viktigt, jag skulle bara använda det då jag fotograferar från otympliga vinklar.

Jag kommer nog att hålla mig till Nikon ett bra tag framöver.. :)
 
Ojoj!, här var det mycket surt OTande och stavningspoliser i farten. Men jag ber om ursäkt för felstavningen (Era kameror kommer klara mer än 40 exponeringar, så var lugna) :/

Nåväl, Jag vill helst ej att byta kameraplatform då jag är bunden till mina objektiv. :)
 
Vad är egentligen vitsen med en enkel toppdisplay? Har ingen i min D60 och jag klarar mig utmärkt för det. Informationen finns på bakpanelen när kameran är i fotoläge, samt i sökaren. Dessutom är upplösningen och tydligheten på den lilla toppskärmen klart sämre än den på bakskärmen. Jag hoppas nästan att D90:ans efterföljare (som jag troligen kommer att uppgradera till) saknar toppdisplayen, då jag mest blir irriterad på den på de kameror jag provat. Jag fick faktiskt ett större ha-begär när jag kände lite på D5000, än när jag gjorde samma sak med en D90. Den vinklingsbara skärmen skulle jag ha mycket större nytta av än toppdisplayen. Hoppas D90:ans efterföljare får en sådan.. :)


Toppdisplayen är den jag använder mest när jag vill ha info. Den stora skärmen bak använder jag till att granska bilderna och kolla histogram o dyl. Jag skulle inte kunna vara utan den.
 
Toppdisplayen är den jag använder mest när jag vill ha info. Den stora skärmen bak använder jag till att granska bilderna och kolla histogram o dyl. Jag skulle inte kunna vara utan den.

Instämmer ! Skulle inte heller vilja vara utan den,plus dedikerade knappar och slippa att in och rota i menysystemet,bra vid många tillfälle.
 
Det enda jag ibland behöver som jag måste gräva fram ur menyerna på min D60 är "bildtyp" eller vad det nu heter (standard, intensiv, svartvitt, custom mm), på/avkoppling av autoiso samt andra vitbalansinställningar än de förinställda standardlägena. Det som irriterar mest av dessa är autoisoinställningen, de andra inställningarna rör jag rätt sällan då jag oftast ändå kör raw och då påverkar ju dessa inställningar endast den inbäddade jpeg-filen.

När jag har skärmen i bildvisningsläge ser jag inte mina inställningar (bortsett från exifinfo ur bilderna som jag lätt kan klicka fram), men det behövs ju bara ett knapptryck så ser jag mina fotograferingsinställningar istället. De syns även naturligtvis i sökaren. Bakskärmen på min D60 är mycket tydligare än någon toppskärm jag hittills sett, och fotograferingsinställningarna visas med en mycket bra grafisk layout. Bättre översikt än jag har på bakskärmen tror jag inte jag har skulle få med en enkel toppskärm. Det är också mycket bekvämare att granska och justera inställningarna på bakskärmen när man kan låta objektivet hänga rakt nedåt under tiden istället för att behöva hålla objektivet rakt ut och nära ögonen för att man ska se vad som står på den lilla toppskärmen.

Jag vill inte ha toppskärm på min nästa kamera, speciellt inte om det är på bekostnad av den grafiska och fina översikten jag har på min bakskärm med exponeringsiställningarna. Men om man är van med toppskärm kanske det är trevligt med en sån förstås. :)
 
Skillnaden ligger i hur man arbetar med sin kamera, jag ställer om AE Mode, värdet för [bländare eller slutare], WB [A, pre, K] och ISO [A, 100-25600] samt blixt-AE-kompensering och/eller AE-komp utan att greppa om eller lyfta högerögat från sökaren (på D90 upp).

Det finns gott om tillfällen då jag inte hade hunnit med om jag inte kunde göra detta - men så måste det ju inte vara för alla.

Efterföljaren till D90 kommer med allra största säkerhet innehålla det enda jag egentligen saknar (förutom D300/D3 cam3500 AF-modul och AE med manuella objektiv utan "-D") - en riktig LV, zoomningsbar till 1:1 på skärmen. Ingen Nikon har bra LV just nu.
 
Och OM man har lite ljusstarkare objektiv i väskan så gör sökaren ganska stor skillnad... Med kitobjektivens F/3.5-5.6 är skillnaden inte så stor, men på F/2.8 har du mycket bättre ljusstyrka och klarhet i D90 upp än i de mindre modellerna.
 
Och OM man har lite ljusstarkare objektiv i väskan så gör sökaren ganska stor skillnad... Med kitobjektivens F/3.5-5.6 är skillnaden inte så stor, men på F/2.8 har du mycket bättre ljusstyrka och klarhet i D90 upp än i de mindre modellerna.

Det stämmer säkert. Allt lutar mot att jag borde byta upp mig för att få det mesta ut ur mina objektiv. Större sökare känns viktigt för det är omöjligt att med repeterbar noggrannhet fokusera manuellt på f/2,8 och större, och skärpan hittar inte riktigt rätt på f/1,4 heller ens med autofokusen. Men det kan bero på objektivet också, så jag ska testa det ordentligt innan jag konstaterar att fokusmodulen är för inexakt.
 
Hej allihop ! Har suttit här i tråden och skrytet om min D90 men skäms lite nu,därför helt plötsligt idag slutade spegeln att fungera och toppdiplayen blinkade error !
Har lämnat in kameran,spegeln verkar fastna,tur man har garanti kvar !
 
Nikon D3 verkar bra men den är dyr jämfört med D90. Vilken ska jag köpa? Vad är det för skillnad?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.